Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Organizacja i zarządzanie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i zarządzanie w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,41zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość głównych gałęzi i rodzajów transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość i rozumienie form, zasad i mechanizmów funkcjonowania organizacji
C-2Znajomość i rozumienie zasad zarządzania działaniami transportowymi tj. planowaniem, projektowaniem, realizacją i weryfikacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie programu, literatury i zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu2
T-A-3Style zarządzania2
T-A-4Techniki organizatorskie2
T-A-5Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna2
T-A-6Organizacja firmy transportowej2
T-A-7Planowanie i projektowanie rozwiązań transportowych3
T-A-8Realizacja procesów transportowych3
T-A-9Zarządzanie ryzykiem podejmowania decyzji kierowniczych2
T-A-10Zastosowanie formuł handlowych w transporcie2
T-A-11Analiza i ocena procesów transportowych3
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć1
25
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć1
T-W-2Definicja i cechy organizacji.2
T-W-3Istota zarządzania i kierowania2
T-W-4Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania2
T-W-5Funkcje i mechanizmy zarządznia2
T-W-6Hierarchia celów organizacji i zarządzania.2
T-W-7Podejścia do zarządzania firmą transportową (celowościowe, systemowe itp.).2
T-W-8Planowanie i budowanie strategii firmy transportowej2
T-W-9Analizy strategiczne2
T-W-10Organizowanie - cele i zadania2
T-W-11Podstawowe struktury organizacyjne firm transportowych2
T-W-12Systemy motywacyjne w organizacji2
T-W-13Podstawowe role menedżerskie2
T-W-14Metody i etapy kontroli procesu zarządzania2
T-W-15Innowacyjne metody i koncepcje organizacji i zarządzania.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć17
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych18
A-W-3Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajęce: wykład informacyny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C15_W01
Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości
TR_1A_W15, TR_1A_W12C-1T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-15, T-W-3M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C15_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie
TR_1A_U05, TR_1A_U11, TR_1A_U13C-2T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-10M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C15_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur
TR_1A_K02, TR_1A_K03, TR_1A_K04C-2T-A-11, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-9, T-W-13, T-W-12M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C15_W01
Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C15_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C15_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Stoner A.F., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2003
  2. Szeloch M., Podstawy organizacji i zarządzania, MWSLiT, Wrocław, 2004
  3. Dembińska-Cyran I., Gubała M., Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Instytul Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2005
  4. Marszałek S., Ekonomika, organizacja i zarządzanie w transporcie, Śląska Szkoła Zarządzania, Katowice, 2001
  5. Dołhasz M., Fudaliński J., Kosala M., Smutek H., Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
  6. Chauvet A., Metody zarządzania, Poltext, Warszawa, 1997
  7. Butwa J., Janowski A., Kicki J i inni, Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w gospodarce rynkowej, PAN, Kraków, 1999
  8. Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie programu, literatury i zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu2
T-A-3Style zarządzania2
T-A-4Techniki organizatorskie2
T-A-5Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna2
T-A-6Organizacja firmy transportowej2
T-A-7Planowanie i projektowanie rozwiązań transportowych3
T-A-8Realizacja procesów transportowych3
T-A-9Zarządzanie ryzykiem podejmowania decyzji kierowniczych2
T-A-10Zastosowanie formuł handlowych w transporcie2
T-A-11Analiza i ocena procesów transportowych3
T-A-12Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć1
T-W-2Definicja i cechy organizacji.2
T-W-3Istota zarządzania i kierowania2
T-W-4Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania2
T-W-5Funkcje i mechanizmy zarządznia2
T-W-6Hierarchia celów organizacji i zarządzania.2
T-W-7Podejścia do zarządzania firmą transportową (celowościowe, systemowe itp.).2
T-W-8Planowanie i budowanie strategii firmy transportowej2
T-W-9Analizy strategiczne2
T-W-10Organizowanie - cele i zadania2
T-W-11Podstawowe struktury organizacyjne firm transportowych2
T-W-12Systemy motywacyjne w organizacji2
T-W-13Podstawowe role menedżerskie2
T-W-14Metody i etapy kontroli procesu zarządzania2
T-W-15Innowacyjne metody i koncepcje organizacji i zarządzania.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć17
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych18
A-W-3Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C15_W01Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W15ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Znajomość i rozumienie form, zasad i mechanizmów funkcjonowania organizacji
Treści programoweT-A-6Organizacja firmy transportowej
T-A-8Realizacja procesów transportowych
T-A-5Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna
T-W-14Metody i etapy kontroli procesu zarządzania
T-W-7Podejścia do zarządzania firmą transportową (celowościowe, systemowe itp.).
T-W-8Planowanie i budowanie strategii firmy transportowej
T-W-9Analizy strategiczne
T-W-5Funkcje i mechanizmy zarządznia
T-W-6Hierarchia celów organizacji i zarządzania.
T-W-11Podstawowe struktury organizacyjne firm transportowych
T-W-15Innowacyjne metody i koncepcje organizacji i zarządzania.
T-W-3Istota zarządzania i kierowania
Metody nauczaniaM-1Metody podajęce: wykład informacyny
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C15_U01Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Znajomość i rozumienie zasad zarządzania działaniami transportowymi tj. planowaniem, projektowaniem, realizacją i weryfikacją
Treści programoweT-A-11Analiza i ocena procesów transportowych
T-A-7Planowanie i projektowanie rozwiązań transportowych
T-A-8Realizacja procesów transportowych
T-A-10Zastosowanie formuł handlowych w transporcie
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C15_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Znajomość i rozumienie zasad zarządzania działaniami transportowymi tj. planowaniem, projektowaniem, realizacją i weryfikacją
Treści programoweT-A-11Analiza i ocena procesów transportowych
T-A-3Style zarządzania
T-A-4Techniki organizatorskie
T-A-8Realizacja procesów transportowych
T-A-9Zarządzanie ryzykiem podejmowania decyzji kierowniczych
T-W-13Podstawowe role menedżerskie
T-W-12Systemy motywacyjne w organizacji
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli