Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Ekologiczny monitoring środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczny monitoring środowiska | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska |
C-2 | Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska |
C-4 | Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring) | 2 |
T-L-2 | Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce. | 2 |
T-L-3 | Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym. | 3 |
T-L-4 | Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych | 3 |
T-L-5 | Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. | 2 |
T-L-6 | Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących | 2 |
T-L-7 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska. | 2 |
T-W-2 | Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska | 2 |
T-W-3 | Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego | 5 |
T-W-4 | Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy. | 3 |
T-W-5 | Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych | 2 |
T-W-6 | Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej) | 2 |
T-W-7 | Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska | 2 |
T-W-8 | Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody | 1 |
T-W-9 | Kolokwium | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektów | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 2 |
A-L-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 2 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej |
M-2 | Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu |
M-3 | Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach |
M-4 | Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji |
M-5 | Gry dydaktyczne (symulacyjne) |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów". |
M-7 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01 Student zna i rozumie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska. Student zna zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów. | TZZ_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01 Student potrafi dobierać odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U20 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-5, T-L-3 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb | TZZ_1A_K04 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01 Student zna i rozumie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska. Student zna zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01 Student potrafi dobierać odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01 Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb | 2,0 | |
3,0 | nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- HELCOM Manuals and guidelines, https://helcom.fi/helcom-at-work/publications/manuals-and-guidelines/
- Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
- Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
- Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10
Literatura dodatkowa
- Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Journal of Ecological Engineering, ISSN-2299-8993