Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo surowców drobiowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo surowców drobiowych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 45 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student potrafi wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównwnie przydatności technologicznej części tuszek.3
T-L-3Wady tuszek drobiowych.4
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. Porównwnie jakościowe.3
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.9
T-L-6Projekty ciągów technologicznych.8
T-L-7Ćwiczenie podsumowujące, zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego.2
T-W-3Charakterystyka gatunków i ras drobiu.2
T-W-4Zarys anatomii ptaków.2
T-W-5Produkcja drobiu z uwzględnieniem żywienia i warunków środowiskowych.4
T-W-6Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.6
T-W-7Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.4
T-W-8Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.4
T-W-9Wybrane technologie wyrobów drobiowych.6
T-W-10Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie.2
T-W-11Podstawy produkcji jaj spożywczych2
T-W-12Właściwości żywieniowe i funkcjonalne treści jaj.4
T-W-13Półprodukty i substancje izolowane z jaj - znaczenie, technologia produkcji i mozliwości wykorzystania5
T-W-14Wykład podsumowujący.1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury9
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu2
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W15C-1, C-2T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2
TZZ_1A_D3tiz_W02
Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny.
TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W15C-3T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-14M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3tiz_U01
Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U18C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-1
TZZ_1A_D3tiz_U02
Potrafi projektować procsy produkcyjne wytwarzania podstawowych rodzajów przetworów drobiowych oraz potrafi dokonać ich oceny.
TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18C-3T-L-7, T-L-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D3tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności, jest odpowiedzialny za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagospodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowca oraz kierunkami jego zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki surowca drobiarskiego oraz kierunków jego zagospodarowania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki surowca drobiarskiego oraz kierunków jego zagospodarowania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
TZZ_1A_D3tiz_W02
Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceną.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,5Studnet opanował podstawową wiedzę dotyczącą technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3tiz_U01
Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego.
3,0Potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować uzyskane wyniki z pomocą prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D3tiz_U02
Potrafi projektować procsy produkcyjne wytwarzania podstawowych rodzajów przetworów drobiowych oraz potrafi dokonać ich oceny.
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadanie związane z produkcją podstawowych rodzajów przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów przetworów drobiowych i przedstawić ich ocenę przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją przetworów drobiowych, ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D3tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności, jest odpowiedzialny za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkownym zaangazowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksparymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod redakcją T. Grabowskiego i J. Kijowskiego, Mięso i przetwory drobiowe, WN-T, Warszawa, 2004
  2. praca zbiorowa pod red. T. Smolińskiej i W. Kopcia, Przetwórstwo mięsa drobiowego - podstawy biologiczne i technologiczne, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009
  3. Jurczak M.E., Ocena jakości mięsa - ocena surowców pochodzenia zwierzęcego., SGGW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wybrane artykuły, Polskie Drobiarstwo
  2. Wybrane artykuły, Poultry Science

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.1
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównwnie przydatności technologicznej części tuszek.3
T-L-3Wady tuszek drobiowych.4
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. Porównwnie jakościowe.3
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.9
T-L-6Projekty ciągów technologicznych.8
T-L-7Ćwiczenie podsumowujące, zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego.2
T-W-3Charakterystyka gatunków i ras drobiu.2
T-W-4Zarys anatomii ptaków.2
T-W-5Produkcja drobiu z uwzględnieniem żywienia i warunków środowiskowych.4
T-W-6Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.6
T-W-7Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.4
T-W-8Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.4
T-W-9Wybrane technologie wyrobów drobiowych.6
T-W-10Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie.2
T-W-11Podstawy produkcji jaj spożywczych2
T-W-12Właściwości żywieniowe i funkcjonalne treści jaj.4
T-W-13Półprodukty i substancje izolowane z jaj - znaczenie, technologia produkcji i mozliwości wykorzystania5
T-W-14Wykład podsumowujący.1
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury9
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu2
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki jakościowej i technologicznej surowców drobiarskich z uwzględnieniem ich budowy, podziału i kierunków zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
Treści programoweT-W-6Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego.
T-W-3Charakterystyka gatunków i ras drobiu.
T-W-4Zarys anatomii ptaków.
T-W-5Produkcja drobiu z uwzględnieniem żywienia i warunków środowiskowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagospodarowania mięsa drobiowego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowca oraz kierunkami jego zagospodarowania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką i kierunkami zagospodarowania mięsa drobiowego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki surowca drobiarskiego oraz kierunków jego zagospodarowania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki surowca drobiarskiego oraz kierunków jego zagospodarowania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_W02Zna organizację produkcji, budowę linii technologicznych oraz zna i rozumie w zaawansowanym stopniu technologie wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i zasady ich oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.
Treści programoweT-W-8Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.
T-W-7Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.
T-W-9Wybrane technologie wyrobów drobiowych.
T-W-10Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie.
T-W-14Wykład podsumowujący.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceną.
3,5Student opanował większość zagadnień dotyczących technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny.
4,5Studnet opanował podstawową wiedzę dotyczącą technologii wytwarzania przetworów z mięsa drobiowego i ich oceny, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_U01Potrafi dokonać charakterystyki ras, gatunków drobiu, potrafi dokonać podziału tuszy oraz charakterystyki jakościowo-technologicznej surowców drobiarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U18Potrafi krytycznie ocenić i porównać wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.
T-L-3Wady tuszek drobiowych.
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównwnie przydatności technologicznej części tuszek.
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. Porównwnie jakościowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego.
3,0Potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem tuszy, charakterystyką jakościowo-technologiczną mięsa drobiowego. Potrafi opracować uzyskane wyniki z pomocą prowadzącego.
4,0Potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_U02Potrafi projektować procsy produkcyjne wytwarzania podstawowych rodzajów przetworów drobiowych oraz potrafi dokonać ich oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U17Potrafi właściwie dobrać narzędzia do oceny opakowań i systemów pakowania surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U18Potrafi krytycznie ocenić i porównać wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.
Treści programoweT-L-7Ćwiczenie podsumowujące, zaliczenie.
T-L-6Projekty ciągów technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych i ich oceną.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadanie związane z produkcją podstawowych rodzajów przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów przetworów drobiowych i ich oceną oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów przetworów drobiowych i przedstawić ich ocenę przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją przetworów drobiowych, ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D3tiz_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności, jest odpowiedzialny za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny, rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących charakterystyki gatunków i ras drobiu, zarys ich anatomii.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z podziałem tuszek, charakterystyką jakościową i przydatnością technologiczną mięsa drobiowego z uwzględnieniem kierunków zagospodarowania.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat ciągów technologicznych, technologii wytwarzania przetworów drobiowych i ich oceny.
Treści programoweT-W-8Kierunki wykorzystania mięsa drobiowego.
T-W-6Właściwości funkcjonalne, fizykochemiczne i odżywcze mięsa drobiowego.
T-W-7Technologia uboju i obróbki poubojowej, jej wpływ na jakość mięsa.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Charakterystyka produkcji i spożycia mięsa drobiowego.
T-W-3Charakterystyka gatunków i ras drobiu.
T-W-4Zarys anatomii ptaków.
T-W-5Produkcja drobiu z uwzględnieniem żywienia i warunków środowiskowych.
T-W-9Wybrane technologie wyrobów drobiowych.
T-W-10Mięso odkostnione mechanicznie i jego wykorzystanie.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.
T-L-3Wady tuszek drobiowych.
T-L-6Projekty ciągów technologicznych.
T-L-5Wpływ różnych dodatków i obróbki cieplnej na właściwości drobiowego farszu kiełbasianego i wyrobów garmażeryjnych.
T-L-2Podział tuszek drobiowych, porównwnie przydatności technologicznej części tuszek.
T-L-4Mięso drobiowe surowe i mrożone. Porównwnie jakościowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkownym zaangazowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksparymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.