Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biochemii, fizjologii człowieka, fizjologii żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna. | 1 |
T-L-2 | Analiza składu śliny w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu. | 2 |
T-L-3 | Analiza składu krwi w kontekście stanu odżywienia organizmu. | 4 |
T-L-4 | Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu. | 2 |
T-L-5 | Kolokwium z działu | 1 |
T-L-6 | Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia. | 1 |
T-L-7 | Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego. | 3 |
T-L-8 | Zaliczenie działu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia. | 2 |
T-W-2 | Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego | 2 |
T-W-3 | Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów. | 2 |
T-W-4 | Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów | 2 |
T-W-5 | Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia. | 1 |
T-W-6 | Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki. | 2 |
T-W-7 | Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczeń | 7 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 2 |
A-L-4 | Konsultacje | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych. | TZZ_1A_W21 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_U01 Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_K01 Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka. | TZZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie metody i wskaźniki stosowane w antropometrycznej i biochemicznej ocenie stanu odżywienia w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_U01 Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z różnych źródeł specjalistycznej literatury |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia wielu źródeł specjalistycznej literatury | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interpretacji wskaźników biochemicznych. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interperatcji wskaźników bichemicznych z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru wskaźników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3zcid_K01 Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z popularyzacją zdobytej wiedzy z zakresu oceny stanu odżywienia. Stosuje podstawowe techniki odtwórcze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Traszyk W., Diagnostyka czynnościowa człowieka.Fizjologia stosowana., PZWL, Warszawa, 2000
- Dembińska-KiećA., Naskalski J., Solnica B., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2017
- Kaczmarek M., Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka - od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018
- Malinowski A., Bożiłow W., Podsatwy antropometrii, PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- AA, Nutrients, MDPI, Swiss