Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mięsa i surowców drobiowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii mięsa i surowców drobiowych | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia żywności pochodzenia zwierzęcego powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich podziałem, przemianami poubojowymi oraz zabezpieczenieniem i przetwarzaniem pozyskanego mięsa na przetwory. |
C-2 | Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie składu chemicznego, właściwości i trwałości mleka surowego oraz technologii jego przetwarzania na podstawowe grupy produktów mleczarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulamin, zasady BHP | 1 |
T-L-2 | Podział tusz zwierząt rzeźnych i drobiu na elementy zasadnicze i kulinarne | 3 |
T-L-3 | Charakterystyka klas mięsa | 3 |
T-L-4 | Wady tuszek drobiowych i mięso wadliwe | 3 |
T-L-5 | Zasady produkcji wybranych rozdrobnionych przetworów mięsnych i drobiowych, ze szczególnym uwzględnieniem rozdrobnienia i dodatków | 9 |
T-L-6 | Zasady produkcji wędzonek | 3 |
T-L-7 | Zasady produkcji wyrobów podrobowych | 3 |
T-L-8 | Charakterystyka i zastosowanie MDOM w przetwórstwie | 3 |
T-L-9 | Ćwiczenie podsumowujące | 1 |
T-L-10 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt i drobiu | 4 |
T-W-3 | Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość. Odchylenia jakościowe | 4 |
T-W-4 | Surowce i składniki stosowane w technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu. Podział wędlin. Wartość odżywcza | 5 |
T-W-5 | Operacje technologiczne stosowane w technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych | 8 |
T-W-6 | Zasady produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych | 9 |
T-W-7 | Podsumowanie | 2 |
T-W-8 | Podstawy produkcji jaj spożywczych, właściwości żywieniowe i technologiczne treści jaj. | 5 |
T-W-9 | Kierunki wykorzystania jaj w przemyśle spożywczym. | 3 |
T-W-10 | Półprodukty, produkty dzielone i substancje izolowane z jaj kurzych - otrzymywanie i znaczenie w przemyśle. | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 11 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
TZZ_1A_D23tzpw_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_U01 Potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne rodzaje surowców mięsnych i drobiowych | TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-2 |
TZZ_1A_D23tzpw_U02 Potrafi w sposób poprawy zaprojektować i wykonać czynności związane z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych | TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podziału mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu, przemian poubojowych, jakości i właściwości funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D23tzpw_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z wykorzystaniem mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ze znajomością technologii niezbędnych do produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_U01 Potrafi rozpoznać i sklasyfikować różne rodzaje surowców mięsnych i drobiowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać czynności związane z rozpoznawaniem i sklasyfikowaniem różnych rodzajów surowców mięsnych i drobiowych. Potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D23tzpw_U02 Potrafi w sposób poprawy zaprojektować i wykonać czynności związane z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać zadania związane z zaprojektowaniem i wykonaniem czynności związanych z podstawowymi technologiami produkcji przetworów mięsnych i drobiowych oraz opisuje wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
- Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
- Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
Literatura dodatkowa
- Żywność, nauka, technologia, jakość
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences