Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii żywności |
W-2 | Podstawy biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej | 1 |
T-L-2 | Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym | 3 |
T-L-3 | Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu. | 3 |
T-L-4 | Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki. | 3 |
T-L-5 | Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. | 3 |
T-L-6 | Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii. | 3 |
T-L-7 | Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce. | 3 |
T-L-8 | Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej. | 7 |
T-L-9 | Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów. | 6 |
T-L-10 | Metody ilościowego oznaczania mikroorganizmów | 6 |
T-L-11 | Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy. | 5 |
T-L-12 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów. | 2 |
T-W-2 | Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka mikroorganizmów | 2 |
T-W-4 | Wzrost mikroorganizmów i wpływ wybranych czyyników na przebieg log wzrostu | 2 |
T-W-5 | Podstawy metabolizmu drobnoustrojów | 2 |
T-W-6 | Ekologia mikroorganizmów i społeczności drobnoustrojów | 3 |
T-W-7 | Grzyby mikroskopowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie źródłowej literatury | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń | 14 |
A-L-4 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie sie do egzaminu | 31 |
A-W-3 | Udział w egzaminie pisemnym | 2 |
A-W-4 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Konwersatoria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka | TZZ_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_U01 Student potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować. | TZZ_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_K01 Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-11 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna grupy mikrrorganizmów, ich przedstawieicli i rolę jaką mogą odgrywać w środowisku życia człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_U01 Student potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się nazewnictwem binominalnym mikrrorganizmów i je charakteryzować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_K01 Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
- Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
- Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
- Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
Literatura dodatkowa
- Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
- Journal of Basic Microbiology