Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena i toksykologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Chemia ogólna i nieorganiczna,Chemia organiczna, Ekologia i ochrona środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej | 3 |
T-L-2 | Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych | 6 |
T-L-3 | Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności | 13 |
T-L-4 | Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych | 12 |
T-L-5 | Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych | 6 |
T-L-6 | Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności | 4 |
T-W-3 | Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka oraz czynniki decydujące o efekcie zatrucia | 4 |
T-W-4 | Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności | 2 |
T-W-5 | Zanieczyszczenia fizyczne w zywnosci. Substancje promieniotwórcze w żywnosci | 2 |
T-W-6 | Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności | 4 |
T-W-7 | Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności | 4 |
T-W-8 | Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności | 2 |
T-W-9 | Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności | 2 |
T-W-10 | Wpływ procesów uprawowych, hodowlanych i przetwórczych na stopień skażenia żywności | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajeć | 19 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | przygotowanie pracy kontrolnej | 4 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury naukowej zwiazaniej z tematyką wykładów. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
S-4 | Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C2_W03 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą być obecne w surowcach i żywności. Zna metody badawcze do oceny bezpieczeństwa higieniczno-toksykologicznego żywności. Zna i rozumie związek pomiędzy poziomem skażeń w środowisku, a ich zawartością w surowcach i produktach. | TZZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C2_U05 Potrafii dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej zywności. Potrafi oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą i określić zagrożenie zdrowia człowieka. | TZZ_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C2_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w przyszłości. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C2_W03 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą być obecne w surowcach i żywności. Zna metody badawcze do oceny bezpieczeństwa higieniczno-toksykologicznego żywności. Zna i rozumie związek pomiędzy poziomem skażeń w środowisku, a ich zawartością w surowcach i produktach. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w 60% niezbędne informacje o surowcach, produktach, zna i rozumie metody badawcze stosowane w ocenie bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C2_U05 Potrafii dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej zywności. Potrafi oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą i określić zagrożenie zdrowia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student w 60% potrafi stosować poprawną terminologię, potrafi wykonać podstawowe operacje w laboratorium | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C2_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w przyszłości. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się. Student ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2017, I
- Witczak A., Sikorski Z. (red), Szkodliwe substancje w żywności. Pochodzenie, działanie, zagrożenia zdrowotne, PWN, 2020
- Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I
- Orzeł D., Biernat J. (red.), Wybrane zagadnienia z toksykologii żywności, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
Literatura dodatkowa
- Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
- Journal of Agricultural and Food Chemistry, Czasopismo