Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 13

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Oznaczanie wybranych związków bioaktywnych w żywnosci specjalnego przeznaczenia żywieniowego3
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego5
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
12
wykłady
T-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.2
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.2
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.1
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć13
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do egzaminu18
A-W-3egzamin2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
TZZ_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
TZZ_2A_Gr1-13zc_W02
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
TZZ_2A_W06, TZZ_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_U01
Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce.
TZZ_2A_U01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4M-3S-2
TZZ_2A_Gr1-13zc_U02
Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
TZZ_2A_U09C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_K01
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
2,0
3,0Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostatecznym poziomie..
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-13zc_W02
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
2,0
3,0Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostetecznym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_U01
Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce.
2,0
3,0Na dostetecznym poziomie potrafi wyszukiwać wiarygodne źródłą nformacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-13zc_U02
Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
2,0
3,0Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostatecznym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-13zc_K01
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
2,0
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przybyłowski P. (red.), Towaroznawstwo artykułów spożywczych, Akademia Morska, Gdynia, 2013
  2. Świderski F.(red, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2003
  3. Świderski F., Waszkiewicz-Robak B., Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
  4. Flaczyk E., Korczak J, Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, Sigma-Not

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym2
T-L-2Oznaczanie wybranych związków bioaktywnych w żywnosci specjalnego przeznaczenia żywieniowego3
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego5
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.2
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.2
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.1
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Bieżące przygotowanie do zajęć13
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do egzaminu18
A-W-3egzamin2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia towaroznawstwa żywności, systemy kwalifikacji towarów, zarządzania jakością i normalizacji. Zna i rozumie nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostatecznym poziomie..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia towaroznawstwa żywności, systemy kwalifikacji towarów, zarządzania jakością i normalizacji. Zna i rozumie nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych.
TZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne w zakresie żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i zywności funkcjonalnej, nutraceutyki, suplementy diety.
T-W-2Podział i charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt, dzieci i osób z zaburzeniami trawienia i metabolizmu.
T-W-3Charakterystyka żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób straszych, w specjalnych stanach fizjologicznych, zwiększonym wysiłku fizycznym itp.
T-W-4Żywność funkcjonalna i żywność wygodna - wybrane zagadnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostetecznym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_U01Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na dostetecznym poziomie potrafi wyszukiwać wiarygodne źródłą nformacji z zakresu jakości żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_U02Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować i wykonać plan badania jakości/ bezpieczeństwa żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej na dostatecznym poziomie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-13zc_K01Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego i funkcjonalnej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym
T-L-3Analiza wartości odzywczej wybranej grupy żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywności specjalnego przeznaczenia i funkcjonalnej oraz zasięgania opinii ekspertów w razie trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0