Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Żywność wzbogacana, suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność wzbogacana, suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość biochemii i fizjologii żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ustawodawstwem dotyczącym wzbogacania żywności, suplementów diety i preparatów dietetycznych. Zapoznanie z mechanizmami działania składników obecnych w suplementach diety i środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego. Nabycie umiejętności oceny składu ww. preparatów w kontekście biochemii i fizjologii człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza i porównanie składu żywności wzbogacanej1
T-L-2Analiza sposobów promocji i reklamy suplementów diety i wyrobów medycznych2
T-L-3Suplementy diety i wyroby medyczne w mass mediach1
T-L-4Analiza składu jakościowego i ilościowego suplementów diety i wyrobów medycznych oraz zasadności ich stosowania3
T-L-5Analiza składu i przeznaczenia dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego1
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Wzbogacanie żywności jako sposób na poprawę stanu odżywienia1
T-W-2Suplementy diety i wyroby medyczne – definicje, rodzaje, ustawodawstwo.1
T-W-3Składniki występujące w suplementach diety i wyrobach medycznych oraz mechanizmy ich działania.2
T-W-4Suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka - korzyści zdrowotne i zagrożenia1
T-W-5Suplementy diety i wyroby medyczne dostępne na polskim rynku1
T-W-6Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego – definicja, ustawodawstwo, skład1
T-W-7Interakcje pomiędzy składnikami suplementów diety i wyrobów medycznych a żywnością i lekami.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Analiza literatury3
A-L-4Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
A-W-5Analiza literatury2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin zawierający pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D8zc_W01
Ma wiedzę na temat żywności wzbogacanej, suplementów diety i wyrobów medycznych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz nomenklatury i przemian biochemicznych zwiazków w nich zawartych
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W09C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D8zc_U01
Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje dotyczące suplementacji diety, wyrobów wzbogacanych oraz wyrobów medycznych z literatury, baz danych i innych źródeł.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U05C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D8zc_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skład i możliwość wpływu nowych suplementów diety na organizm
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K04C-1T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D8zc_W01
Ma wiedzę na temat żywności wzbogacanej, suplementów diety i wyrobów medycznych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz nomenklatury i przemian biochemicznych zwiazków w nich zawartych
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D8zc_U01
Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje dotyczące suplementacji diety, wyrobów wzbogacanych oraz wyrobów medycznych z literatury, baz danych i innych źródeł.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi uzasadnić swoje zdanie w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi w pełni uzasadnić swoje zdanie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D8zc_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skład i możliwość wpływu nowych suplementów diety na organizm
2,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
5,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. AA, Ustawa o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia z 25 sierpnia 2006, AA, AA, 2006
  2. Jarosz M, Suplementy diety a zdrowie, PZWL, Warszawa, 2008
  3. Friedrich M., Witaminy, Wyd. ZUT, Szczecin, 2016
  4. Friedrich M., Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Wyd. AR, Szczecin, 2002
  5. Kapała A., Praktyczny przewodnik po ONS, Scientifica, Kraków, 2015
  6. Zając A., Żywienie i suplementacja w sporcie, rekreacji i stanach chorobowych, AWF Katowice, Katowice, 2014
  7. Kondrat M., Prawo suplementów diety, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Britton J., Kircher T, Zioła w medycynie, Muza, Warszawa, 1999
  2. Lutomski J., Ziołolecznictwo tradycja i przyszłość, Tower Press, Gdańsk, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza i porównanie składu żywności wzbogacanej1
T-L-2Analiza sposobów promocji i reklamy suplementów diety i wyrobów medycznych2
T-L-3Suplementy diety i wyroby medyczne w mass mediach1
T-L-4Analiza składu jakościowego i ilościowego suplementów diety i wyrobów medycznych oraz zasadności ich stosowania3
T-L-5Analiza składu i przeznaczenia dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego1
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wzbogacanie żywności jako sposób na poprawę stanu odżywienia1
T-W-2Suplementy diety i wyroby medyczne – definicje, rodzaje, ustawodawstwo.1
T-W-3Składniki występujące w suplementach diety i wyrobach medycznych oraz mechanizmy ich działania.2
T-W-4Suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka - korzyści zdrowotne i zagrożenia1
T-W-5Suplementy diety i wyroby medyczne dostępne na polskim rynku1
T-W-6Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego – definicja, ustawodawstwo, skład1
T-W-7Interakcje pomiędzy składnikami suplementów diety i wyrobów medycznych a żywnością i lekami.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Analiza literatury3
A-L-4Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Godziny konsultacyjne z nauczycielem2
A-W-5Analiza literatury2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D8zc_W01Ma wiedzę na temat żywności wzbogacanej, suplementów diety i wyrobów medycznych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz nomenklatury i przemian biochemicznych zwiazków w nich zawartych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zależności w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ustawodawstwem dotyczącym wzbogacania żywności, suplementów diety i preparatów dietetycznych. Zapoznanie z mechanizmami działania składników obecnych w suplementach diety i środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego. Nabycie umiejętności oceny składu ww. preparatów w kontekście biochemii i fizjologii człowieka.
Treści programoweT-W-6Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego – definicja, ustawodawstwo, skład
T-W-1Wzbogacanie żywności jako sposób na poprawę stanu odżywienia
T-W-2Suplementy diety i wyroby medyczne – definicje, rodzaje, ustawodawstwo.
T-W-3Składniki występujące w suplementach diety i wyrobach medycznych oraz mechanizmy ich działania.
T-W-4Suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka - korzyści zdrowotne i zagrożenia
T-W-5Suplementy diety i wyroby medyczne dostępne na polskim rynku
T-W-7Interakcje pomiędzy składnikami suplementów diety i wyrobów medycznych a żywnością i lekami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin zawierający pytania otwarte
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D8zc_U01Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje dotyczące suplementacji diety, wyrobów wzbogacanych oraz wyrobów medycznych z literatury, baz danych i innych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ustawodawstwem dotyczącym wzbogacania żywności, suplementów diety i preparatów dietetycznych. Zapoznanie z mechanizmami działania składników obecnych w suplementach diety i środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego. Nabycie umiejętności oceny składu ww. preparatów w kontekście biochemii i fizjologii człowieka.
Treści programoweT-W-6Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego – definicja, ustawodawstwo, skład
T-W-1Wzbogacanie żywności jako sposób na poprawę stanu odżywienia
T-W-2Suplementy diety i wyroby medyczne – definicje, rodzaje, ustawodawstwo.
T-W-3Składniki występujące w suplementach diety i wyrobach medycznych oraz mechanizmy ich działania.
T-W-4Suplementy diety i wyroby medyczne w żywieniu człowieka - korzyści zdrowotne i zagrożenia
T-W-5Suplementy diety i wyroby medyczne dostępne na polskim rynku
T-W-7Interakcje pomiędzy składnikami suplementów diety i wyrobów medycznych a żywnością i lekami.
T-L-2Analiza sposobów promocji i reklamy suplementów diety i wyrobów medycznych
T-L-1Analiza i porównanie składu żywności wzbogacanej
T-L-4Analiza składu jakościowego i ilościowego suplementów diety i wyrobów medycznych oraz zasadności ich stosowania
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
T-L-3Suplementy diety i wyroby medyczne w mass mediach
T-L-5Analiza składu i przeznaczenia dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące składu i składników zawartych w suplementach diety i preparatach dietetycznych
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi uzasadnić swoje zdanie w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnej oceny składu preparatu w kontekście potrzeb organizmu. Potrafi w pełni uzasadnić swoje zdanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D8zc_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skład i możliwość wpływu nowych suplementów diety na organizm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ustawodawstwem dotyczącym wzbogacania żywności, suplementów diety i preparatów dietetycznych. Zapoznanie z mechanizmami działania składników obecnych w suplementach diety i środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego. Nabycie umiejętności oceny składu ww. preparatów w kontekście biochemii i fizjologii człowieka.
Treści programoweT-L-2Analiza sposobów promocji i reklamy suplementów diety i wyrobów medycznych
T-L-1Analiza i porównanie składu żywności wzbogacanej
T-L-4Analiza składu jakościowego i ilościowego suplementów diety i wyrobów medycznych oraz zasadności ich stosowania
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
T-L-3Suplementy diety i wyroby medyczne w mass mediach
T-L-5Analiza składu i przeznaczenia dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
3,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
4,5Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
5,0Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia