Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z technologii mleczarskiej
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Objęty programem studiów zakres wiedzyz technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności i biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt3
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.3
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego3
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej3
T-L-6Przydatność mleka różnych gatunków zwierząt do produkcji deserów mrożonych3
T-L-7Ćwiczenie zaliczeniowe1
18
wykłady
T-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich2
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie2
T-W-3Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego2
T-W-4Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów2
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć22
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przgotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tibz_W01
Zna i rozumie w pogłąbionym stopniu pojęcia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
TZZ_2A_W11C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tibz_U01
Student potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tibz_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tibz_W01
Zna i rozumie w pogłąbionym stopniu pojęcia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,0Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,5Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
5,0Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tibz_U01
Student potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
2,0Nie potrafi wyciągać wniosków ze zdobytych informacji. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących produkcji mleka spożywczego i jego przetwarzania.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wyciągać wnioski ze zdobytych informacji. Potrafi pracować zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych produkcji mleka spożywczego i jego przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wyciągać wnioski ze zdobytych informacji. Bardzo dobrze odnajduje się w pracy w zespole, samodzielnie opracowuje dokumentację oraz rozwiązuje skomplikowane problemów technologicznych dotyczaceprodukcji mleka spożywczego i jego przetwarzania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tibz_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0Student z dużym zaangażowaniem jest gotów do ciągłego dokształcania się, a także bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za wykonywaną pracę. Bardzo efektywnie potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. red S. Ziajka, Mleczarstwo t. 1, Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych powiazane z problematyką omawianą na zajęciach (np. Żywność, Przegl. Mlecz., J. Dairy SCI.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt3
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.3
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego3
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej3
T-L-6Przydatność mleka różnych gatunków zwierząt do produkcji deserów mrożonych3
T-L-7Ćwiczenie zaliczeniowe1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich2
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie2
T-W-3Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego2
T-W-4Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów2
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć22
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przgotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_W01Zna i rozumie w pogłąbionym stopniu pojęcia dotyczące mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie
T-W-3Wykorzystanie izolatów i koncentratów białek serwatkowych w różnych gałęziach przemysłu spożywczego
T-W-4Potencjalnie prozdrowotne właściwości mleka i jego przetworów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,0Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,5Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
5,0Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_U01Student potrafi wyciągać wnioski z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyciągać wniosków ze zdobytych informacji. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących produkcji mleka spożywczego i jego przetwarzania.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wyciągać wnioski ze zdobytych informacji. Potrafi pracować zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych produkcji mleka spożywczego i jego przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wyciągać wnioski ze zdobytych informacji. Bardzo dobrze odnajduje się w pracy w zespole, samodzielnie opracowuje dokumentację oraz rozwiązuje skomplikowane problemów technologicznych dotyczaceprodukcji mleka spożywczego i jego przetwarzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tibz_K01Student jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka różnych gatunków zwierząt
T-W-1Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-W-2Właściwości funkcjonalne kazeinianów i ich wykorzystanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na każdych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0Student z dużym zaangażowaniem jest gotów do ciągłego dokształcania się, a także bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za wykonywaną pracę. Bardzo efektywnie potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.