Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Język angielski:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język angielski
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Makaś <Agnieszka.Makas@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja. (THE HUMAN DIGESTIVE SYSTEM) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)2
T-LK-2Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka. (NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD)2
T-LK-3Recepta na dobre zdrowie. Elementy odżywcze pokarmu. Suplementy nie są sekretem dla zdrowia. (A RECIPE FOR GOOD DIET. NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD. SUPPLEMENTS AREN’T THE SECRET TO HEALTH.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms)2
T-LK-4Piramida żywności i jej elementy. (FOOD GUIDE PYRAMID, FOOD GROUPS) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs)2
T-LK-5Ryby- gatunki, wartości odżywcze. (FISH- SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Zdania względne. (Relative sentences)2
T-LK-6Produkcja mięsa-gatunki mięs i ich wartości odżywcze. (MEAT-SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych. (Collocations and idioms in scientific papers)2
T-LK-7Wyroby zbożowe- rodzaje, wartości odżywcze. (CARBOHYDRATES- GROUPS AND NUTRITIONAL ELEMENTS)2
T-LK-8Mleko i jego przetwory. Rola wapnia w rozwoju człowieka. (MILK AND DAIRY PRODUCTS. THE ROLE OF CALCIUM IN HUMAN DEVELOPMENT)2
T-LK-9Metody przetwarzania żywności. Dodatki w żywności: konserwanty, słodziki, itp. (METHODS OF FOOD PRESERVATION. FOOD ADDITIVES: PRESERVATIVES, ETC.)2
T-LK-10Żywność GMO. (GENETICALLY MODIFIED FOODS) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne.20
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.38
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.10
A-LK-5Egzamin.2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A5-1_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04C-1T-LK-6, T-LK-7, T-LK-4, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-3, T-LK-5, T-LK-9, T-LK-1, T-LK-10M-2, M-1, M-4, M-6, M-3S-3, S-2
TZZ_2A_A5-1_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04C-2T-LK-6, T-LK-7, T-LK-4, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-3, T-LK-5, T-LK-9, T-LK-1, T-LK-10M-5, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A5-1_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
TZZ_2A_K04C-2T-LK-6, T-LK-7, T-LK-4, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-3, T-LK-5, T-LK-9, T-LK-1, T-LK-10M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A5-1_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_A5-1_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A5-1_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Keith Kelly, SCIENCE, Macmillan, 2004, kserokopie w bibliotece
  2. A. Pohl, Brieger, Technical Grammar and Vocabulary, Summertime Publishing, 2008
  3. Małgorzata Cieślak, REPETYTORIUM tematyczno-leksykalne część:3, WAGROS, Poznań, 2002

Literatura dodatkowa

  1. www.answers.com/topic/food-guide-pyramid, Food Pyramid
  2. www.buzzle.com/articles/food-basics-nutritional-elements-of-food.html, Nutritional Elements of Food
  3. Newsweek 23 Jan. 2006, str. 51, Supplements aren’t the Secret to Health, 2006
  4. Newsweek 23 Jan. 2006, str. 50, A Recipe for Good Health, 2006
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Fish(food), Fish (food)
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Meat, Meat
  7. :/ww.bbc.co.uk/health/treatments/healthy-living/, Carbohydrates
  8. www.bbc.co.uk/health/nutrition/tratment/healthy-livingnutrition/healthy-diary.shtml/, Milk and Dairy Products
  9. ksero w bibliotece, Methods of Food Preservation
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/Genetically-modified-food, . GMO

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja. (THE HUMAN DIGESTIVE SYSTEM) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)2
T-LK-2Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka. (NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD)2
T-LK-3Recepta na dobre zdrowie. Elementy odżywcze pokarmu. Suplementy nie są sekretem dla zdrowia. (A RECIPE FOR GOOD DIET. NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD. SUPPLEMENTS AREN’T THE SECRET TO HEALTH.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms)2
T-LK-4Piramida żywności i jej elementy. (FOOD GUIDE PYRAMID, FOOD GROUPS) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs)2
T-LK-5Ryby- gatunki, wartości odżywcze. (FISH- SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Zdania względne. (Relative sentences)2
T-LK-6Produkcja mięsa-gatunki mięs i ich wartości odżywcze. (MEAT-SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych. (Collocations and idioms in scientific papers)2
T-LK-7Wyroby zbożowe- rodzaje, wartości odżywcze. (CARBOHYDRATES- GROUPS AND NUTRITIONAL ELEMENTS)2
T-LK-8Mleko i jego przetwory. Rola wapnia w rozwoju człowieka. (MILK AND DAIRY PRODUCTS. THE ROLE OF CALCIUM IN HUMAN DEVELOPMENT)2
T-LK-9Metody przetwarzania żywności. Dodatki w żywności: konserwanty, słodziki, itp. (METHODS OF FOOD PRESERVATION. FOOD ADDITIVES: PRESERVATIVES, ETC.)2
T-LK-10Żywność GMO. (GENETICALLY MODIFIED FOODS) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)2
20

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne.20
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.38
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.10
A-LK-5Egzamin.2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A5-1_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-6Produkcja mięsa-gatunki mięs i ich wartości odżywcze. (MEAT-SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych. (Collocations and idioms in scientific papers)
T-LK-7Wyroby zbożowe- rodzaje, wartości odżywcze. (CARBOHYDRATES- GROUPS AND NUTRITIONAL ELEMENTS)
T-LK-4Piramida żywności i jej elementy. (FOOD GUIDE PYRAMID, FOOD GROUPS) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs)
T-LK-2Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka. (NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD)
T-LK-8Mleko i jego przetwory. Rola wapnia w rozwoju człowieka. (MILK AND DAIRY PRODUCTS. THE ROLE OF CALCIUM IN HUMAN DEVELOPMENT)
T-LK-3Recepta na dobre zdrowie. Elementy odżywcze pokarmu. Suplementy nie są sekretem dla zdrowia. (A RECIPE FOR GOOD DIET. NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD. SUPPLEMENTS AREN’T THE SECRET TO HEALTH.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms)
T-LK-5Ryby- gatunki, wartości odżywcze. (FISH- SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Zdania względne. (Relative sentences)
T-LK-9Metody przetwarzania żywności. Dodatki w żywności: konserwanty, słodziki, itp. (METHODS OF FOOD PRESERVATION. FOOD ADDITIVES: PRESERVATIVES, ETC.)
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja. (THE HUMAN DIGESTIVE SYSTEM) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)
T-LK-10Żywność GMO. (GENETICALLY MODIFIED FOODS) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-1zajęcia praktyczne
M-4dyskusja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A5-1_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-6Produkcja mięsa-gatunki mięs i ich wartości odżywcze. (MEAT-SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych. (Collocations and idioms in scientific papers)
T-LK-7Wyroby zbożowe- rodzaje, wartości odżywcze. (CARBOHYDRATES- GROUPS AND NUTRITIONAL ELEMENTS)
T-LK-4Piramida żywności i jej elementy. (FOOD GUIDE PYRAMID, FOOD GROUPS) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs)
T-LK-2Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka. (NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD)
T-LK-8Mleko i jego przetwory. Rola wapnia w rozwoju człowieka. (MILK AND DAIRY PRODUCTS. THE ROLE OF CALCIUM IN HUMAN DEVELOPMENT)
T-LK-3Recepta na dobre zdrowie. Elementy odżywcze pokarmu. Suplementy nie są sekretem dla zdrowia. (A RECIPE FOR GOOD DIET. NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD. SUPPLEMENTS AREN’T THE SECRET TO HEALTH.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms)
T-LK-5Ryby- gatunki, wartości odżywcze. (FISH- SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Zdania względne. (Relative sentences)
T-LK-9Metody przetwarzania żywności. Dodatki w żywności: konserwanty, słodziki, itp. (METHODS OF FOOD PRESERVATION. FOOD ADDITIVES: PRESERVATIVES, ETC.)
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja. (THE HUMAN DIGESTIVE SYSTEM) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)
T-LK-10Żywność GMO. (GENETICALLY MODIFIED FOODS) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A5-1_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-6Produkcja mięsa-gatunki mięs i ich wartości odżywcze. (MEAT-SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych. (Collocations and idioms in scientific papers)
T-LK-7Wyroby zbożowe- rodzaje, wartości odżywcze. (CARBOHYDRATES- GROUPS AND NUTRITIONAL ELEMENTS)
T-LK-4Piramida żywności i jej elementy. (FOOD GUIDE PYRAMID, FOOD GROUPS) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs)
T-LK-2Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka. (NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD)
T-LK-8Mleko i jego przetwory. Rola wapnia w rozwoju człowieka. (MILK AND DAIRY PRODUCTS. THE ROLE OF CALCIUM IN HUMAN DEVELOPMENT)
T-LK-3Recepta na dobre zdrowie. Elementy odżywcze pokarmu. Suplementy nie są sekretem dla zdrowia. (A RECIPE FOR GOOD DIET. NUTRITIONAL ELEMENTS OF FOOD. SUPPLEMENTS AREN’T THE SECRET TO HEALTH.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms)
T-LK-5Ryby- gatunki, wartości odżywcze. (FISH- SPECIES, NUTRITIONAL ELEMENTS) Zdania względne. (Relative sentences)
T-LK-9Metody przetwarzania żywności. Dodatki w żywności: konserwanty, słodziki, itp. (METHODS OF FOOD PRESERVATION. FOOD ADDITIVES: PRESERVATIVES, ETC.)
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja. (THE HUMAN DIGESTIVE SYSTEM) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)
T-LK-10Żywność GMO. (GENETICALLY MODIFIED FOODS) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0