Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Ogólne towaroznawstwo surowców i żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólne towaroznawstwo surowców i żywności | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody badania wybranych produktów żywnościowych | 1 |
T-L-2 | Znakowanie produktów żywnosciowych | 3 |
T-L-3 | Zastosowanie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów pochodzenia roslinnego i zwierzecego | 3 |
T-L-4 | Towaroznawcza ocena napojów bezalkoholowych i alkoholowych | 3 |
T-L-5 | Charakterystyka oraz ocena jakości używek i przypraw | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwosci towarów i czynniki wplywające na ich jakość | 1 |
T-W-2 | Badanie jakości towarów | 1 |
T-W-3 | Czynniki determinujące jakość towarów | 1 |
T-W-4 | Oznakowanie towarów | 2 |
T-W-5 | Organizacje konsumenckie | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-2oaiz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. | TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-2oaiz_U01 Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. | TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-2oaiz_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcaniasię i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-2oaiz_W01 Zna i rozumie w pogłębionym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie w pogłębionym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. |
3,0 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. | |
3,5 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie ponad dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. | |
4,0 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. | |
4,5 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie ponad dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. | |
5,0 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie bardzo dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-2oaiz_U01 Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. | 2,0 | Nie potrafi krytycznie ocenić przydatności metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleksu badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. |
3,0 | Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego w ponad dostatecznym stopniu. | |
4,0 | Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.w dobrym stopniu. | |
4,5 | Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.w ponad dobrym stopniu. | |
5,0 | Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. w bardzo dobrym stopniu.. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-2oaiz_K01 Jest gotów do ciągłego dokształcaniasię i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. | 2,0 | Nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. |
3,0 | Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. | |
3,5 | Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. | |
4,0 | Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. | |
4,5 | Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. | |
5,0 | Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności. |
Literatura podstawowa
- Przybyłowski, Piotr (Red.), owaroznawstwo artykułów spożywczych. Cz. 1, Akademia Morska, Gdynia, 2013
- Flaczyk, Ewa Maria. (Red.) Górecka, Danuta Red. Korczak, Józef Red. Czapski, Janusz, Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
- Flaczyk, Ewa Maria.( Red.) Górecka, Danuta Red. Korczak, Józef Red. Bilska, Agnieszka, Towaroznawstwo żywności pochodzenia zwierzęcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
- Flaczyk, Ewa Maria. (Red.) Korczak, Józef. (Red.), Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń, 2010
Literatura dodatkowa
- Niotecka E., Obiedzińsski M., Prawo żywnościowe Unii Europejskiej, FAPA, Warszawa, 2000
- Polish Journal of Commodity Science, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny, Radom