Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania wstępne: Mikrobiologia żywności, Technologia produktów zbożowych, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakościowa zbóż niechlebowych. | 1 |
T-L-2 | Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu. | 1 |
T-L-3 | Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk. | 1 |
T-L-4 | Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania. | 1 |
T-L-5 | Produkcja makaronów. | 1 |
T-L-6 | Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych. | 1 |
T-L-7 | Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych. | 1 |
T-L-8 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka). | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych. | 1 |
T-W-3 | Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy. | 2 |
T-W-4 | Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu. | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie. Zaliczenie | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 12 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-4 | Analiza wskazanej literatury | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych) |
S-2 | Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01 Zna budowę i skład ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania. | TZZ_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02 Rozumie technologie inżynierskie dotyczące przetwórstwa zbóż i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu. | TZZ_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe dotyczące przedmiotu pracując indywidualnie i w zespole. | TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02 Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, rozwiązać problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż, w tym doborem maszyn i urządzeń do przetwórstwa. | TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U18 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01 Jest gotów do stałego dokształcania się oraz rozwiązywania różnych problemów w pracy zawodowej. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01 Zna budowę i skład ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający |
3,0 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu | |
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02 Rozumie technologie inżynierskie dotyczące przetwórstwa zbóż i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający |
3,0 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01 Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe dotyczące przedmiotu pracując indywidualnie i w zespole. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami | |
4,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu | |
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02 Potrafi scharakteryzować główne składniki ziarna zbóż, rozwiązać problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż, w tym doborem maszyn i urządzeń do przetwórstwa. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01 Jest gotów do stałego dokształcania się oraz rozwiązywania różnych problemów w pracy zawodowej. | 2,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu |
Literatura podstawowa
- Ambroziak Z., Produkcja piekarsko-ciastkarska cz.1, WSiP, Warszawa, 2012
- Ambroziak Z, Produkcja piekarsko-ciastkarska cz.2, WSiP, Warszawa, 2012
- Sobczyk A., Kaszuba J., Technologia zbóż, Wyd. UR, Rzeszów, Rzeszów, 2015
- Red. Gawęcki J. Obuchowski W., Produkty zbożowe. Technologia i rola w żywieniu człowieka, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, 2016
- Mehta B. M., Kamal-Eldin A., Iwański R. Z., Fermentation: Effect on food properties, CRC Press, Taylor and Francis Group, Boca Raton USA, 2012
Literatura dodatkowa
- Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007, 1
- Journal of Cereal Science, Elsevier, USA, 0733-5210 ISSN