Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Technologia mięsa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia mięsa
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 27 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 27 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia mięsa powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z ubojem oraz postępowaniem poubojowym z tuszą.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat przemian poubojowych mięsa zwierząt rzeźnych
C-3Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów ze szczegółowymi technologiami produkcji przetworów z mięsa zwierząt rzeźnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego2
T-L-4Wybrane wady mięsa - ocena; Wykorzystanie mięsa wadliwego3
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość kiełbas6
T-L-6Wpływ rodzaju mięsa i parametrów procesu masowania na jakość wędzonek6
T-L-7Porównanie technologii wytwarzania wyrobów podrobowych6
T-L-8Zaliczenie1
27
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Ubój i obróbka poubojowa; Wychładzanie poubojowe.3
T-W-2Rozbiór i wykrawanie miesa4
T-W-3Przemiany poubojowe; Kształtowanie kruchości, barwy, smakowitości; Wartość odżywcza3
T-W-4Utrwalanie mięsa3
T-W-5Podział wędlin i ich charakterystyka2
T-W-6Technologia produkcji kiełbas i produktów blokowych6
T-W-7Technologia produkcji wędzonek3
T-W-8Technologia produkcji wędlin podrobowych. Podsumowanie.3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury15
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)15
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Egzamin2
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
M-3Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D2tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W17C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-2
TZZ_1A_D2tiz_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W17C-3T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D2tiz_U01
Potrafi dokonać podziału, scharakteryzować i ocenić oraz określić kierunki przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych
TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-1
TZZ_1A_D2tiz_U02
Potrafi w sposób poprawy zaprojektować proces produkcji, wytworzyć podstawowe rodzaje wędlin i dokonać ich oceny
TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13C-2, C-3T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D2tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03C-2, C-3, C-1T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D2tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych
2,0
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D2tiz_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych
2,0
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D2tiz_U01
Potrafi dokonać podziału, scharakteryzować i ocenić oraz określić kierunki przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych
2,0
3,0Student potrafi wykonać czynności związane z podziałem, charakterystyką i produkcją mięsa zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D2tiz_U02
Potrafi w sposób poprawy zaprojektować proces produkcji, wytworzyć podstawowe rodzaje wędlin i dokonać ich oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów wędlin i ich oceną oraz opisuje wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D2tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  3. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  4. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Żywność, nauka, technologia, jakość
  2. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych2
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego2
T-L-4Wybrane wady mięsa - ocena; Wykorzystanie mięsa wadliwego3
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość kiełbas6
T-L-6Wpływ rodzaju mięsa i parametrów procesu masowania na jakość wędzonek6
T-L-7Porównanie technologii wytwarzania wyrobów podrobowych6
T-L-8Zaliczenie1
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Ubój i obróbka poubojowa; Wychładzanie poubojowe.3
T-W-2Rozbiór i wykrawanie miesa4
T-W-3Przemiany poubojowe; Kształtowanie kruchości, barwy, smakowitości; Wartość odżywcza3
T-W-4Utrwalanie mięsa3
T-W-5Podział wędlin i ich charakterystyka2
T-W-6Technologia produkcji kiełbas i produktów blokowych6
T-W-7Technologia produkcji wędzonek3
T-W-8Technologia produkcji wędlin podrobowych. Podsumowanie.3
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury15
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)15
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Egzamin2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat przemian poubojowych mięsa zwierząt rzeźnych
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z ubojem oraz postępowaniem poubojowym z tuszą.
Treści programoweT-W-3Przemiany poubojowe; Kształtowanie kruchości, barwy, smakowitości; Wartość odżywcza
T-W-4Utrwalanie mięsa
T-W-2Rozbiór i wykrawanie miesa
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2tiz_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-3Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów ze szczegółowymi technologiami produkcji przetworów z mięsa zwierząt rzeźnych.
Treści programoweT-W-7Technologia produkcji wędzonek
T-W-5Podział wędlin i ich charakterystyka
T-W-8Technologia produkcji wędlin podrobowych. Podsumowanie.
T-W-6Technologia produkcji kiełbas i produktów blokowych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2tiz_U01Potrafi dokonać podziału, scharakteryzować i ocenić oraz określić kierunki przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U21Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U15Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Potrafi zidentyfikować wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U13Potrafi ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat przemian poubojowych mięsa zwierząt rzeźnych
C-3Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów ze szczegółowymi technologiami produkcji przetworów z mięsa zwierząt rzeźnych.
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z ubojem oraz postępowaniem poubojowym z tuszą.
Treści programoweT-L-4Wybrane wady mięsa - ocena; Wykorzystanie mięsa wadliwego
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać czynności związane z podziałem, charakterystyką i produkcją mięsa zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2tiz_U02Potrafi w sposób poprawy zaprojektować proces produkcji, wytworzyć podstawowe rodzaje wędlin i dokonać ich oceny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U21Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U15Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Potrafi zidentyfikować wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U13Potrafi ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat przemian poubojowych mięsa zwierząt rzeźnych
C-3Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów ze szczegółowymi technologiami produkcji przetworów z mięsa zwierząt rzeźnych.
Treści programoweT-L-7Porównanie technologii wytwarzania wyrobów podrobowych
T-L-8Zaliczenie
T-L-6Wpływ rodzaju mięsa i parametrów procesu masowania na jakość wędzonek
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość kiełbas
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów wędlin i ich oceną oraz opisuje wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D2tiz_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat przemian poubojowych mięsa zwierząt rzeźnych
C-3Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów ze szczegółowymi technologiami produkcji przetworów z mięsa zwierząt rzeźnych.
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z ubojem oraz postępowaniem poubojowym z tuszą.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń
T-L-7Porównanie technologii wytwarzania wyrobów podrobowych
T-L-8Zaliczenie
T-L-4Wybrane wady mięsa - ocena; Wykorzystanie mięsa wadliwego
T-L-6Wpływ rodzaju mięsa i parametrów procesu masowania na jakość wędzonek
T-L-5Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość kiełbas
T-L-2Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych
T-L-3Charakterystyka mięsa drobnego
T-W-7Technologia produkcji wędzonek
T-W-5Podział wędlin i ich charakterystyka
T-W-3Przemiany poubojowe; Kształtowanie kruchości, barwy, smakowitości; Wartość odżywcza
T-W-4Utrwalanie mięsa
T-W-8Technologia produkcji wędlin podrobowych. Podsumowanie.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Ubój i obróbka poubojowa; Wychładzanie poubojowe.
T-W-2Rozbiór i wykrawanie miesa
T-W-6Technologia produkcji kiełbas i produktów blokowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0