Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Technologia mięsa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia mięsa | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia mięsa powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z ubojem oraz postępowaniem poubojowym z tuszą. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat przemian poubojowych mięsa zwierząt rzeźnych |
C-3 | Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów ze szczegółowymi technologiami produkcji przetworów z mięsa zwierząt rzeźnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych | 2 |
T-L-3 | Charakterystyka mięsa drobnego | 2 |
T-L-4 | Wybrane wady mięsa - ocena; Wykorzystanie mięsa wadliwego | 3 |
T-L-5 | Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość kiełbas | 6 |
T-L-6 | Wpływ rodzaju mięsa i parametrów procesu masowania na jakość wędzonek | 6 |
T-L-7 | Porównanie technologii wytwarzania wyrobów podrobowych | 6 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Ubój i obróbka poubojowa; Wychładzanie poubojowe. | 3 |
T-W-2 | Rozbiór i wykrawanie miesa | 4 |
T-W-3 | Przemiany poubojowe; Kształtowanie kruchości, barwy, smakowitości; Wartość odżywcza | 3 |
T-W-4 | Utrwalanie mięsa | 3 |
T-W-5 | Podział wędlin i ich charakterystyka | 2 |
T-W-6 | Technologia produkcji kiełbas i produktów blokowych | 6 |
T-W-7 | Technologia produkcji wędzonek | 3 |
T-W-8 | Technologia produkcji wędlin podrobowych. Podsumowanie. | 3 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
M-3 | Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2 |
TZZ_1A_D2tiz_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W17 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_U01 Potrafi dokonać podziału, scharakteryzować i ocenić oraz określić kierunki przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych | TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_D2tiz_U02 Potrafi w sposób poprawy zaprojektować proces produkcji, wytworzyć podstawowe rodzaje wędlin i dokonać ich oceny | TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13 | — | — | C-2, C-3 | T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie produkcji mięsa kulinarnego i mięsa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D2tiz_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie wybranych technologii przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza dotyczących znajomości linii technologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_U01 Potrafi dokonać podziału, scharakteryzować i ocenić oraz określić kierunki przetwarzania mięsa zwierząt rzeźnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać czynności związane z podziałem, charakterystyką i produkcją mięsa zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D2tiz_U02 Potrafi w sposób poprawy zaprojektować proces produkcji, wytworzyć podstawowe rodzaje wędlin i dokonać ich oceny | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów wędlin i ich oceną oraz opisuje wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
- Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
- Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
Literatura dodatkowa
- Żywność, nauka, technologia, jakość
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2