Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mleczarskiej
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomođici z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji przetworów mleczarskich oraz metodami ich oceny.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mleko surowe.4
T-L-2Mleko spożywcze.4
T-L-3Mleko fermentowane.4
T-L-4Masło.4
T-L-5Zaliczenie2
18
wykłady
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji. Czynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność i jakość mleka.1
T-W-2Technologia produkcji mleka spożywczego i fermentowanego.2
T-W-3Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.2
T-W-4Technologia produkcji serów.2
T-W-5Technologia produkcji lodów.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim2
A-L-3Studiowanie literatury12
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury17
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny. Cotygodniowy sprawdzian pisemny / odpowiedż ustna. Ocena poprawności wykonywania analiz laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tzpw_W03
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tzpw_U03
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tzpw_K03
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka. Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tzpw_W03
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
2,0Stopień opanowanie wiedzy przez studenta nie przekroczył 60%. Student nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, nie zna metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie zaledwie kilka pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej oraz zna i rozumie niektóre zmiany zachodzące w mleku i jego przetworach podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie niektore, zachodzące w mleku i jego przetworach, zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i w stopniu zaawansowanym rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tzpw_U03
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. Stopień osiągnięcia przez Studenta założonych umiejętności nie przekroczył 60%.
3,0Student osiągną 60% umiejętności. Potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student osiągną 70% umiejętności tj. potrafi, mało wnikliwie, opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student osiągną 80% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student osiągną 90% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tzpw_K03
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka. Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcania oraz współodpowiedzialności za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień.
5,0Student w 95 - 100% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialności zarealizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003
  2. Journal of Dairy Science
  3. International Journal of Dairy Technology
  4. Szulc T., Tajemnice mleka, UP we Wrocławiu, Wrocław, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mleko surowe.4
T-L-2Mleko spożywcze.4
T-L-3Mleko fermentowane.4
T-L-4Masło.4
T-L-5Zaliczenie2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji. Czynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność i jakość mleka.1
T-W-2Technologia produkcji mleka spożywczego i fermentowanego.2
T-W-3Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.2
T-W-4Technologia produkcji serów.2
T-W-5Technologia produkcji lodów.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim2
A-L-3Studiowanie literatury12
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury17
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tzpw_W03Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-2Technologia produkcji mleka spożywczego i fermentowanego.
T-W-3Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-4Technologia produkcji serów.
T-W-5Technologia produkcji lodów.
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji. Czynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność i jakość mleka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny. Cotygodniowy sprawdzian pisemny / odpowiedż ustna. Ocena poprawności wykonywania analiz laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stopień opanowanie wiedzy przez studenta nie przekroczył 60%. Student nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, nie zna metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie zaledwie kilka pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej oraz zna i rozumie niektóre zmiany zachodzące w mleku i jego przetworach podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie niektore, zachodzące w mleku i jego przetworach, zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i w stopniu zaawansowanym rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tzpw_U03Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-1Mleko surowe.
T-L-2Mleko spożywcze.
T-L-4Masło.
T-L-3Mleko fermentowane.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny. Cotygodniowy sprawdzian pisemny / odpowiedż ustna. Ocena poprawności wykonywania analiz laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. Stopień osiągnięcia przez Studenta założonych umiejętności nie przekroczył 60%.
3,0Student osiągną 60% umiejętności. Potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student osiągną 70% umiejętności tj. potrafi, mało wnikliwie, opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student osiągną 80% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student osiągną 90% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tzpw_K03Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka. Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-1Mleko surowe.
T-L-2Mleko spożywcze.
T-L-4Masło.
T-L-3Mleko fermentowane.
T-W-2Technologia produkcji mleka spożywczego i fermentowanego.
T-W-3Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-4Technologia produkcji serów.
T-W-5Technologia produkcji lodów.
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji. Czynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność i jakość mleka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny. Cotygodniowy sprawdzian pisemny / odpowiedż ustna. Ocena poprawności wykonywania analiz laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcania oraz współodpowiedzialności za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień.
5,0Student w 95 - 100% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialności zarealizowane zadania.