Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Ekologiczna i zrównoważona produkcja ogrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczna i zrównoważona produkcja ogrodnicza
Specjalność Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 22 3,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu botaniki, ekologii, chemii, gleboznawstwa, ochrony roślin, ochrony środowiska
W-2Wiedza z zakresu ogólnej uprawy roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad ekologicznej i zrównoważonej produkcji roślin ogrodniczych
C-2Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodami proekologicznymi
C-3Zapoznanie z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ekologicznych oraz organizacji zrzeszających producentów upraw ekologicznych
C-4Zapoznanie z metodami ekologicznej i zrównoważonej uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych zgodnie z obowiązującymi przepisami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych. Metodyki IP i ekologicznej produkcji dla ważniejszych gospodarczo gatunków.6
6
wykłady
T-W-1Podstawowe zasady rolnictwa zrównoważonego. Ekologiczna i integrowana produkcja ogrodnicza. Strategia Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ) i wyzwania dla sektora ogrodniczego.4
T-W-2Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami produkcji ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.6
T-W-3Organizacja gospodarstwa ekologicznego i zrównoważonego. Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych. Organizacje zrzeszające producentów upraw ekologicznych. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja plonów z upraw ekologicznych.6
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w produkcji ekologicznej i w produkcji integrowanej (IP). Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych i obiętych integrowaną produkcją. Uprawa współrzędna, wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw roślin ogrodniczych.6
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia51
A-W-3Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D04_W01
Zna zasady rolnictwa i ogrodnictwa zrównowżonego. Wskazuje na konieczność poszukiwania proekologicznych metod produkcji żywności poprzez stosowanie efektywnych technologii i metod. Charakteryzuje ekologiczny, integrowny i konwencjonalny system uprawy i wymienia różnice między nimi.
ROL_1A_W05, ROL_1A_W06, ROL_1A_W11, ROL_1A_W18C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3
ROL_1A_D04_W02
Ma wiedzę na temat producentów ekologicznych produktów ogrodniczych, organizacji zrzeszających producentów i aktów prawnych regulujących produkcję ekologiczną i integrowaną.
ROL_1A_W02, ROL_1A_W03C-3T-W-3M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D04_U01
Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych, planuje uprawę w taki sposób żeby te środki efektywnie wykorzystać
ROL_1A_U05C-4T-W-3M-1, M-2, M-3S-3
ROL_1A_D04_U02
Potrafi dobierać właściwe metody uprawy roślin ogrodniczych produkowanych w systemie ekologicznym i zrównoważonym
ROL_1A_U02, ROL_1A_U05C-4T-W-2, T-A-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D04_K01
Jest gotowy do stałego dokształcania się i samodskonalenia oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych
ROL_1A_K03, ROL_1A_K01C-2, C-3T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2
ROL_1A_D04_K02
Jest świadomu zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne
ROL_1A_K04, ROL_1A_K06C-2, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D04_W01
Zna zasady rolnictwa i ogrodnictwa zrównowżonego. Wskazuje na konieczność poszukiwania proekologicznych metod produkcji żywności poprzez stosowanie efektywnych technologii i metod. Charakteryzuje ekologiczny, integrowny i konwencjonalny system uprawy i wymienia różnice między nimi.
2,0
3,0Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D04_W02
Ma wiedzę na temat producentów ekologicznych produktów ogrodniczych, organizacji zrzeszających producentów i aktów prawnych regulujących produkcję ekologiczną i integrowaną.
2,0
3,0Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej i zrównoważonej produkcji roślin ogrodniczych oraz prawie regulującym tę produkcję
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D04_U01
Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych, planuje uprawę w taki sposób żeby te środki efektywnie wykorzystać
2,0
3,0Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D04_U02
Potrafi dobierać właściwe metody uprawy roślin ogrodniczych produkowanych w systemie ekologicznym i zrównoważonym
2,0
3,0Potrafi wskazać podstawowe metody produkcji niektórych warzyw, owoców i roślin ozdobnych w gospodarstwach ekologicznych i gospodarujących w systemie zrównoważonym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D04_K01
Jest gotowy do stałego dokształcania się i samodskonalenia oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod produkcji ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D04_K02
Jest świadomu zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia wynikające z zaniedbań w gospodarowaniu i skutki skażenia środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Orłowski (red.), Polowa uprawa warzyw, Wydaw. Brasika, Szczecin, 2000
  2. H. Chmiel (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2011
  3. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. UWP Wrocław, Wrocław, 2007
  4. Beata Studzińska, Dariusz Paszko, Ekologiczna produkcja owoców jagodowych, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2011
  5. Agnieszka Masny, Edward Żurawicz, Uprawa truskawek z uwzględnieniem zasad integrowanej ochrony, PLantpress, Warszawa, 2013
  6. Władysława Łuczka, PROCESY ROZWOJOWE ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO I ICH EKONOMICZNO-SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA, SCHOLAR, 2021
  7. Stanisław Samborski, Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2013
  8. Janina Błażej, Kompendium rolnictwa ekologicznego, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011
  9. J. Tyburski, S. Żakowska-Biemas, Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, SGGW, Warszawa, 2007
  10. A. MIka, ABC sadownictwa, Hortpress, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Smoluk-Sikorska Joanna, Szanse I Ograniczenia Rozwoju Rynku Żywności Ekologicznej W Polsce, Difin, 2021
  2. J. Zegar, Współczesne wyzwania rolnictwa, PWN, Warszawa, 2021
  3. Katarzyna Barłóg, Gospodarstwa ekologiczne w woj. lubuskim, https://www.lodr.pl/images/stories/wydawnictwa/ulotki/2020/Gospodarstwa_ekologiczne_lubuskie_2020.pdf, Kalsk, Sulechów, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych. Metodyki IP i ekologicznej produkcji dla ważniejszych gospodarczo gatunków.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zasady rolnictwa zrównoważonego. Ekologiczna i integrowana produkcja ogrodnicza. Strategia Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ) i wyzwania dla sektora ogrodniczego.4
T-W-2Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami produkcji ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.6
T-W-3Organizacja gospodarstwa ekologicznego i zrównoważonego. Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych. Organizacje zrzeszające producentów upraw ekologicznych. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja plonów z upraw ekologicznych.6
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w produkcji ekologicznej i w produkcji integrowanej (IP). Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych i obiętych integrowaną produkcją. Uprawa współrzędna, wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw roślin ogrodniczych.6
22

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia51
A-W-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D04_W01Zna zasady rolnictwa i ogrodnictwa zrównowżonego. Wskazuje na konieczność poszukiwania proekologicznych metod produkcji żywności poprzez stosowanie efektywnych technologii i metod. Charakteryzuje ekologiczny, integrowny i konwencjonalny system uprawy i wymienia różnice między nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
ROL_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji roślin ogrodniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ekologicznej i zrównoważonej produkcji roślin ogrodniczych
C-2Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodami proekologicznymi
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady rolnictwa zrównoważonego. Ekologiczna i integrowana produkcja ogrodnicza. Strategia Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ) i wyzwania dla sektora ogrodniczego.
T-W-2Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami produkcji ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D04_W02Ma wiedzę na temat producentów ekologicznych produktów ogrodniczych, organizacji zrzeszających producentów i aktów prawnych regulujących produkcję ekologiczną i integrowaną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
ROL_1A_W03Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego, bezpieczeństwa i higieny pracy w produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ekologicznych oraz organizacji zrzeszających producentów upraw ekologicznych
Treści programoweT-W-3Organizacja gospodarstwa ekologicznego i zrównoważonego. Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych. Organizacje zrzeszające producentów upraw ekologicznych. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja plonów z upraw ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej i zrównoważonej produkcji roślin ogrodniczych oraz prawie regulującym tę produkcję
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D04_U01Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych, planuje uprawę w taki sposób żeby te środki efektywnie wykorzystać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U05Potrafi zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z metodami ekologicznej i zrównoważonej uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych zgodnie z obowiązującymi przepisami
Treści programoweT-W-3Organizacja gospodarstwa ekologicznego i zrównoważonego. Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych. Organizacje zrzeszające producentów upraw ekologicznych. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja plonów z upraw ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D04_U02Potrafi dobierać właściwe metody uprawy roślin ogrodniczych produkowanych w systemie ekologicznym i zrównoważonym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U02Potrafi rozpoznać podstawowe typy i rodzaje gleb Polski oraz opisać i ich własności chemiczne i fizyczne
ROL_1A_U05Potrafi zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z metodami ekologicznej i zrównoważonej uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych zgodnie z obowiązującymi przepisami
Treści programoweT-W-2Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami produkcji ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-A-1Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych. Metodyki IP i ekologicznej produkcji dla ważniejszych gospodarczo gatunków.
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w produkcji ekologicznej i w produkcji integrowanej (IP). Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych i obiętych integrowaną produkcją. Uprawa współrzędna, wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać podstawowe metody produkcji niektórych warzyw, owoców i roślin ozdobnych w gospodarstwach ekologicznych i gospodarujących w systemie zrównoważonym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D04_K01Jest gotowy do stałego dokształcania się i samodskonalenia oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodami proekologicznymi
C-3Zapoznanie z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ekologicznych oraz organizacji zrzeszających producentów upraw ekologicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady rolnictwa zrównoważonego. Ekologiczna i integrowana produkcja ogrodnicza. Strategia Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ) i wyzwania dla sektora ogrodniczego.
T-W-3Organizacja gospodarstwa ekologicznego i zrównoważonego. Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych. Organizacje zrzeszające producentów upraw ekologicznych. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja plonów z upraw ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod produkcji ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D04_K02Jest świadomu zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodami proekologicznymi
C-4Zapoznanie z metodami ekologicznej i zrównoważonej uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych zgodnie z obowiązującymi przepisami
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady rolnictwa zrównoważonego. Ekologiczna i integrowana produkcja ogrodnicza. Strategia Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ) i wyzwania dla sektora ogrodniczego.
T-A-1Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw, owoców i roślin ozdobnych. Metodyki IP i ekologicznej produkcji dla ważniejszych gospodarczo gatunków.
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w produkcji ekologicznej i w produkcji integrowanej (IP). Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych i obiętych integrowaną produkcją. Uprawa współrzędna, wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia wynikające z zaniedbań w gospodarowaniu i skutki skażenia środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0