Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze aspekty stosowania agrochemikaliów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze aspekty stosowania agrochemikaliów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 0,60,70zaliczenie
laboratoriaL7 3 0,40,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej wiedzy z chemii ogólnej, gleboznawstwa, ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszenia uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją, stosowaniem agrochemikaliów i utylizacją odpadów rolniczych
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie metali cięzkich w odpadach o znaczeniu nawozowym. Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb nawożonych odpadami. Wprowadzanie nawozów do obrotu3
3
wykłady
T-W-1Rodzaje agrochemikalów, cel stosowania, zużycie w Polsce i na śiwecie3
T-W-2Zanieczyszczenie środowiska związane z produkcją i stosowaniem nawozów. Zagrożenia wynikające z zanieczyszcenia środowiska wybranymi metalai cięzkimi. Metody oczyszczania gleb.3
T-W-3Rodzaje i zagrożenia wynikające ze stosowania odpadów do nawożeni gleba. Odpady po agrochemikaliach i sposoby ich zagospodarowania.2
T-W-4Pisemene zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w ćwiczeniach3
A-L-2konsultacje przedmiotowe7
10
wykłady
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C32_W01
Student pozna właściwości agrochemikliów, zasady ich racjonalnego zastosowania oraz skutki oddziaływania na środowisko
ROL_1A_W18C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C32_U01
Student pozna i oceni negatywne skutki chemizacji rolnictwa oraz metody ich minimalizacji
ROL_1A_U19C-1T-W-2, T-L-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C32_K01
Student będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
ROL_1A_K06C-2, C-3T-W-2, T-L-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C32_W01
Student pozna właściwości agrochemikliów, zasady ich racjonalnego zastosowania oraz skutki oddziaływania na środowisko
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi aspektami stosowania agrochemikaliów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C32_U01
Student pozna i oceni negatywne skutki chemizacji rolnictwa oraz metody ich minimalizacji
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności z zakresu stosowania agrochemikaliów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C32_K01
Student będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków stosowania agrochemikaliów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kociołek-Bajawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wrocław, Wrocław, 2012
  2. Filipek-Mazur B., Środowiskowe aspekty stosowania nawozów i środków ochrony roślin w rolnictwie, AR Kraków, Kraków, 2011
  3. Baran S., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Kociołek-Bajawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wrocław, Wrocław, 2012
  5. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastów śladowych, PWN, Warszawa, 1999
  6. Materiały szkoleniowe "Stosowanie agrochemikalów", IUNG PIB, Puławy, 2005
  7. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastów śladowych, PWN, Warszawa, 1999
  8. MRiRW, MŚ, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. MŚ, MRiRW, Ustawa o nawozach i nawożeniu, Ustawa o odpadach, Ustawa o odzysku R10, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie metali cięzkich w odpadach o znaczeniu nawozowym. Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb nawożonych odpadami. Wprowadzanie nawozów do obrotu3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje agrochemikalów, cel stosowania, zużycie w Polsce i na śiwecie3
T-W-2Zanieczyszczenie środowiska związane z produkcją i stosowaniem nawozów. Zagrożenia wynikające z zanieczyszcenia środowiska wybranymi metalai cięzkimi. Metody oczyszczania gleb.3
T-W-3Rodzaje i zagrożenia wynikające ze stosowania odpadów do nawożeni gleba. Odpady po agrochemikaliach i sposoby ich zagospodarowania.2
T-W-4Pisemene zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w ćwiczeniach3
A-L-2konsultacje przedmiotowe7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C32_W01Student pozna właściwości agrochemikliów, zasady ich racjonalnego zastosowania oraz skutki oddziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
Treści programoweT-W-4Pisemene zaliczenie wykładów
T-W-1Rodzaje agrochemikalów, cel stosowania, zużycie w Polsce i na śiwecie
T-W-2Zanieczyszczenie środowiska związane z produkcją i stosowaniem nawozów. Zagrożenia wynikające z zanieczyszcenia środowiska wybranymi metalai cięzkimi. Metody oczyszczania gleb.
T-W-3Rodzaje i zagrożenia wynikające ze stosowania odpadów do nawożeni gleba. Odpady po agrochemikaliach i sposoby ich zagospodarowania.
T-L-1Oznaczanie metali cięzkich w odpadach o znaczeniu nawozowym. Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb nawożonych odpadami. Wprowadzanie nawozów do obrotu
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi aspektami stosowania agrochemikaliów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C32_U01Student pozna i oceni negatywne skutki chemizacji rolnictwa oraz metody ich minimalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
Treści programoweT-W-2Zanieczyszczenie środowiska związane z produkcją i stosowaniem nawozów. Zagrożenia wynikające z zanieczyszcenia środowiska wybranymi metalai cięzkimi. Metody oczyszczania gleb.
T-L-1Oznaczanie metali cięzkich w odpadach o znaczeniu nawozowym. Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb nawożonych odpadami. Wprowadzanie nawozów do obrotu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności z zakresu stosowania agrochemikaliów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C32_K01Student będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności zmniejszenia uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją, stosowaniem agrochemikaliów i utylizacją odpadów rolniczych
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
Treści programoweT-W-2Zanieczyszczenie środowiska związane z produkcją i stosowaniem nawozów. Zagrożenia wynikające z zanieczyszcenia środowiska wybranymi metalai cięzkimi. Metody oczyszczania gleb.
T-L-1Oznaczanie metali cięzkich w odpadach o znaczeniu nawozowym. Obliczanie ładunku zanieczyszczeń metalami ciężkimi gleb nawożonych odpadami. Wprowadzanie nawozów do obrotu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stopniu podstawowym świadomy niekorzystnych przyrodniczych skutków stosowania agrochemikaliów
3,5
4,0
4,5
5,0