Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Budownictwo rolnicze i urządzenia do produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo rolnicze i urządzenia do produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 6 0,50,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 0,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc zagadnień związanych z pracami warsztatowymi
W-2Znajomośc zagadnień produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej
W-3Znajomośc zagadnień rysunku technicznego budowlanego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z budownictwem rolniczym i leśnym
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego1
T-A-2Charakterystyka użytkowa obiektu. Lokalizacja zaplanowanego obiektu1
T-A-3Rodzaje konstrukcji obiektu. Materiały i wyposażenie obiektu1
T-A-4Organizacja i zagospodarowanie placu budowy1
T-A-5Zakres i organizacja robót budowlanych. Zasady właściwej eksplatacji obiektu1
T-A-6Prezentacja i omówienie na forum grupy studenckiej opracowanych koncepcji1
6
wykłady
T-W-1Przygotowanie i realizacja inwestycji budowlanych1
T-W-2Proces projektowania obiektów budowlanych1
T-W-3Analiza funkcjonalno-konstrukcyjna elementów konstrukcyjnych budynków1
T-W-4Elementy wyposażenia budynków i budowli1
T-W-5Czytanie i analiza dokumentacji i rysunków budowlanych wybranych obiektów rolniczych1
T-W-6Środowiskowe zagrożenia w rolniczych obiektach budowlanych1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Wykonanie pracy zaliczeniowej7
13
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów (do kolokwium)6
A-W-3Studiowanie literatury1
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny,
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej - projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C15_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę o materiałach budowlanych,
ROL_1A_W14, ROL_1A_W19C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C15_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać,
ROL_1A_U16C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5M-3S-2
ROL_1A_C15_U02
Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
ROL_1A_U16C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-A-1M-1, M-3S-2, S-1
ROL_1A_C15_U03
Potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego;
ROL_1A_U16C-2T-A-1, T-A-6M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C15_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
ROL_1A_K06C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1
ROL_1A_C15_K02
Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
ROL_1A_K06C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1
ROL_1A_C15_K03
Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
ROL_1A_K06C-2, C-1T-W-6, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1
ROL_1A_C15_K04
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
ROL_1A_K06C-2T-A-6M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C15_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę o materiałach budowlanych,
2,0
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści prxedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C15_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać,
2,0
3,0Prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C15_U02
Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
2,0
3,0Potrafi ustalic plan samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C15_U03
Potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego;
2,0
3,0Potrafi definiowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C15_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
2,0
3,0Potrafi określic braki występujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C15_K02
Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
2,0
3,0Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C15_K03
Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
2,0
3,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C15_K04
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
2,0
3,0Potrafi samodzielnie omawiac i łączyc wskazane zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaczkowska A., Dom pasywny, KaBe, Krosno, 2009
  2. Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
  3. Panus J. (red.), Poradnik majstra budowlanego, Arkady, Warszawa, 2004
  4. Romaniuk W., Overby T. (red.), Standardy dla gospodarstw rolnych, IBMER, DAAC, Warszawa, 2003
  5. Romaniuk W. i inni, Magazynowanie nawozów naturalnych. Poradnik, IBMER, Warszawa, 2004
  6. Trzciński G., Budownictwo leśne, SGGW, Warszawa, 2004
  7. Zakrzewska M., Ochrona środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym, LexisNexis, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma tematyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego1
T-A-2Charakterystyka użytkowa obiektu. Lokalizacja zaplanowanego obiektu1
T-A-3Rodzaje konstrukcji obiektu. Materiały i wyposażenie obiektu1
T-A-4Organizacja i zagospodarowanie placu budowy1
T-A-5Zakres i organizacja robót budowlanych. Zasady właściwej eksplatacji obiektu1
T-A-6Prezentacja i omówienie na forum grupy studenckiej opracowanych koncepcji1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przygotowanie i realizacja inwestycji budowlanych1
T-W-2Proces projektowania obiektów budowlanych1
T-W-3Analiza funkcjonalno-konstrukcyjna elementów konstrukcyjnych budynków1
T-W-4Elementy wyposażenia budynków i budowli1
T-W-5Czytanie i analiza dokumentacji i rysunków budowlanych wybranych obiektów rolniczych1
T-W-6Środowiskowe zagrożenia w rolniczych obiektach budowlanych1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Wykonanie pracy zaliczeniowej7
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów (do kolokwium)6
A-W-3Studiowanie literatury1
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę o materiałach budowlanych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W14Ma podstawową wiedzę z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
ROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z budownictwem rolniczym i leśnym
Treści programoweT-W-2Proces projektowania obiektów budowlanych
T-W-1Przygotowanie i realizacja inwestycji budowlanych
T-W-3Analiza funkcjonalno-konstrukcyjna elementów konstrukcyjnych budynków
T-W-4Elementy wyposażenia budynków i budowli
T-W-5Czytanie i analiza dokumentacji i rysunków budowlanych wybranych obiektów rolniczych
T-W-6Środowiskowe zagrożenia w rolniczych obiektach budowlanych
T-A-3Rodzaje konstrukcji obiektu. Materiały i wyposażenie obiektu
T-A-2Charakterystyka użytkowa obiektu. Lokalizacja zaplanowanego obiektu
T-A-1Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego
T-A-4Organizacja i zagospodarowanie placu budowy
T-A-5Zakres i organizacja robót budowlanych. Zasady właściwej eksplatacji obiektu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny,
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści prxedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U16Stosuje podstawowe technologie informacyjne do pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych
Treści programoweT-A-3Rodzaje konstrukcji obiektu. Materiały i wyposażenie obiektu
T-A-2Charakterystyka użytkowa obiektu. Lokalizacja zaplanowanego obiektu
T-A-1Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego
T-A-4Organizacja i zagospodarowanie placu budowy
T-A-5Zakres i organizacja robót budowlanych. Zasady właściwej eksplatacji obiektu
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej - projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_U02Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U16Stosuje podstawowe technologie informacyjne do pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z budownictwem rolniczym i leśnym
Treści programoweT-W-2Proces projektowania obiektów budowlanych
T-W-1Przygotowanie i realizacja inwestycji budowlanych
T-A-1Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny,
M-3Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej - projektu
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ustalic plan samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_U03Potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w procesie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U16Stosuje podstawowe technologie informacyjne do pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych
Treści programoweT-A-1Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego
T-A-6Prezentacja i omówienie na forum grupy studenckiej opracowanych koncepcji
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej - projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi definiowac podstawowe zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z budownictwem rolniczym i leśnym
Treści programoweT-W-2Proces projektowania obiektów budowlanych
T-W-1Przygotowanie i realizacja inwestycji budowlanych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny,
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określic braki występujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_K02Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z budownictwem rolniczym i leśnym
Treści programoweT-W-2Proces projektowania obiektów budowlanych
T-W-1Przygotowanie i realizacja inwestycji budowlanych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny,
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_K03Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne problemy związane z budownictwem rolniczym i leśnym
Treści programoweT-W-6Środowiskowe zagrożenia w rolniczych obiektach budowlanych
T-A-1Założenia wejściowe do opracowania koncepcji projektowej rozwiązania budowlanego wybranego obiektu rolniczego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny,
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej - projektu
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C15_K04Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących między procesami inwestowania, projektowania i wznoszenia obiektów budowlanych
Treści programoweT-A-6Prezentacja i omówienie na forum grupy studenckiej opracowanych koncepcji
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena cwiczeń na podstawie pracy zaliczeniowej - projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie omawiac i łączyc wskazane zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0