Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Przedłużanie trwałości roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedłużanie trwałości roślin ozdobnych | ||
Specjalność | Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin |
W-2 | Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych |
W-3 | Znajomość wymagań podczas zbioru, transportu i przechowywania roślin ozdobnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z procesami fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach bezpośrednio po zbiorze, jak i w wazonie |
C-2 | Zaznajomienie z dostępnymi substancjami chemicznymi i metodami przedłużającymi trwałość kwiatów i zieleni ciętej |
C-3 | Zapoznanie z różnymi metodami utrwalania materiału roślinnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przedłużanie trwałości kwiatów ciętych, przygotowanie roztworów i określenie trwałości | 2 |
T-L-2 | Przedłużanie trwałości zieleni ciętej, przygotowanie roztworów i określenie trwałości | 1 |
T-L-3 | Utrwalanie w roztworze gliceryny gałęzi drzew i krzewów, pojedynczych liści, traw i innych roślin | 1 |
T-L-4 | Barwienie i wybielanie materiału roślinnego | 1 |
T-L-5 | Preparowanie w roztworach soli roślin ozdobnych | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka procesów starzenia się roślin. Starzenie się kwiatów i zieleni ciętej oraz zapobieganie temu procesowi. | 2 |
T-W-2 | Rola regulatorów wzrostu w procesach starzenia się kwiatów ciętych. Zależność trwałości kwiatów ciętych od warunków panujących przed zbiorem. | 2 |
T-W-3 | Zabiegi i substancje chemiczne przedłużające trwałość kwiatów ciętych. Woda - wpływ jakości i składu chemicznego na trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych. Charakterystyka preparatów służących do kondycjonowania, otwierania pąków i przedłużania trwałości kwiatów i zieleni ciętej. | 2 |
T-W-4 | Przedłużanie trwałości - zalecenia i informacje szczegółowe dla wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin doniczkowych. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
11 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, próbki materiałów i środków) |
M-4 | Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D01-rz_W01 Charakteryzuje procesy starzenia się roślin ozdobnych. | OG_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D01-rz_U01 Stosuje właściwe metody i środki do przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych | OG_2A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D01-rz_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko | OG_2A_K04, OG_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D01-rz_W01 Charakteryzuje procesy starzenia się roślin ozdobnych. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student wymienia podstawowe procesy starzenia się roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student wymienia podstawowe procesy starzenia się roślin ozdobnych i charakteryzuje niektóre z nich. | |
4,0 | Student opanował wiedzę z zakresu poznanych procesów starzenia się zachodzących w roślinach ozdobnych bezpośrednio po zbiorze, przechowywaniu, jak i w wazonie oraz je charakteryzuje. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat powiązań między procesami fizjologicznymi prowadzącymi do starzenia się poznanych gatunków roślin ozdobnych a warunkami uprawy i przechowywania. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań między procesami fizjologicznymi prowadzącymi do starzenia się roślin ozdobnych a gatunkiem, warunkami uprawy i przechowywania oraz dostępnością związków odżywczych i hormonów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D01-rz_U01 Stosuje właściwe metody i środki do przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych | 2,0 | Stunent nie potrafi stosować właściwych metod i środków do przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych |
3,0 | Student stosuje podstawowe metody i środki do przedłużania trwałościi utrwalania wybranych gatunków roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student stosuje podstawowe metody i środki do przedłużania trwałości i utrwalania poznanych gatunków roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student opanował umiejętności z zakresu przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. Samodzielnie dobiera i stosuje właściwe metody i środki do przedłużania trwałości dla poznanych gatunków roślin ozdobnych. | |
4,5 | Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące między rośliną a zastosowanymi metodami i środkami do przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. Proponuje oraz stosuje właściwe metody i środki do przedłużania trwałości dla poznanych gatunków roślin ozdobnych. | |
5,0 | Student ma pogłębione umiejętności z zakresu przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące między rośliną a stosowanymi metodami i środkami. Samodzielnie proponuje i stosuje właściwe metody i środki dla poznanych gatunków roślin ozdobnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D01-rz_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. |
3,0 | Student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. | |
3,5 | Student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące przedłużania trwałości roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące przedłużania trwałości roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze metody i środki dostępne w Polsce, nadające się do przedłużania trwałości. | |
4,5 | Student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące przedłużania trwałości roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze metody i środki dostępne w Polsce i na świecie, nadające się do przedłużania trwałości. | |
5,0 | Student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie przedłużania trwałości roślin ozdobnych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące przedłużania trwałości roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze metody i środki dostępne w Polsce i na świecie, nadające się do przedłużania trwałości. Jest zorientowany w lokalizacji producentów i hurtowników, którzy stosują najlepsze rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Łukaszewska A., Trwałość materiału kwiaciarskiego, SGGW-AR, Warszawa, 1987
- Nowak J., Rudnicki R., Przedłużanie trwałości kwiatów ciętych, PWRiL, Warszawa, 1988
- Rudnicki R., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefis, Skierniewice, 1992
Literatura dodatkowa
- 1. Czasopisma ogrodnicze – Hasło ogrodnicze, Owoce Warzywa Kwiaty, Szkółkarstwo, 2012
- Nowak J., Rudnicki R., Postharvest Handling and Storage of Cut Flowers, Florist Regens and Potter Plants, Bimber Press Portland, Oregon, 1990