Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni

Sylabus przedmiotu Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin warzywnych i zielarskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości dietetyczne i lecznicze roślin warzywnych i zielarskich
Specjalność Produkcja owoców, warzyw i ziół
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z warzywnictwa i zielarstwa, fizjologii roślin i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie potrzeby regularnego spożywania warzyw oraz kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.
C-2Charakterystyka ważniejszych związków biologicznie czynnych występujących w warzywach i ziołach.
C-3Zwrócenie uwagi na właściwości tecznizce pzrypraw tropikalnych i możliwości ich wykorzystania w fitoterapii.
C-4Zapoznanie z biologią i występowaniem znanych i mniej znanych przypraw tropikalnych.
C-5Zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi i dietetycznymi wybranych gatunków warzyw i ziól.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastosowanie kulinarne warzyw i przypraw w różnych krajach i kulturach6
6
wykłady
T-W-1Znaczenie warzyw i ziół w żywieniu człowieka. Spożycie warzyw i ziół w kraju i na świecie. Związki biologicznie czynne występujące w warzywach.5
T-W-2Wykorzystanie specyficznych dla regionu roślin przyprawowych i przypraw tropikalnych w kuchniach świata.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1zaliczenie3
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu.4
A-A-3udział w ćwiczeniach6
13
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, świeży materiał roślinny
M-3Metody praktyczne (pokaz)
M-4Wykład problemowy
M-5metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny, przyprawy egzotyczne
M-6metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C17_W01
Student ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach.
OG_2A_W07C-5T-W-1M-5, M-4, M-6S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C17_U02
Student posiada umiejętność komponowania zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i przypraw stosowanych w różnych krajach świata, zwłaszcza znanych i mniej znanych przypraw egzotycznych. Potrafi wskazać ich właściwości lecznicze wpływające na jakość pożywienia.
OG_2A_U06C-5T-W-2, T-W-1, T-A-1M-5, M-4, M-6S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C17_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
OG_2A_K02C-4, C-5T-W-2M-5, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C17_W01
Student ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach.
2,0Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym.
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach.
3,5Student ma wiedzę dotyczącą występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka.
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka.
4,5Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu powiązań pomiędzy występowaniem związków biologicznie czynnych a zdrowiem człowieka.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach oraz ich roli w utrzymaniu zdrowia człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C17_U02
Student posiada umiejętność komponowania zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i przypraw stosowanych w różnych krajach świata, zwłaszcza znanych i mniej znanych przypraw egzotycznych. Potrafi wskazać ich właściwości lecznicze wpływające na jakość pożywienia.
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejętności.
3,0Student ma ograniczoną umiejętnośc właściwego doboru warzyw i przypraw w codziennej diecie, nie potrafi wskazać ch wpływu na jakośc pożywienia.
3,5Student posiadł umiejętność właściwego wykorzystania warzyw i przypraw w codziennej diecie, ma pojęcie odnośnie ich wpływu na jakość pożywienia.
4,0Student potrafi skomponować zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw , wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia.
4,5Student swobodnie komponuje zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw, wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia.
5,0Student eksperymentuje w komponowaniu zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i praypraw, bardzo dobrze zna ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C17_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
2,0Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się
3,0Student ma małą świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania się
3,5Student ma świadomość ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
4,0Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
4,5Student ma wysoka świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich

Literatura podstawowa

  1. Czikow P., Łaptiew J., Rośliny lecznicze i bogate w witaminy, PWRiL, Warszawa, Warszawa, 1982
  2. Kozłowski J., Buchwald U., Forycka A., Szczyglewska D., Rośliny i surowce lecznicze, Instytut Włókien Sztucznych i Roślin Zielarskich, Poznań, 2009
  3. Rejewski M., Rośliny przyprawowe i używki roślinne., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i leśne, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Hański B., Nasze zdrowie, Świat Książki, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastosowanie kulinarne warzyw i przypraw w różnych krajach i kulturach6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie warzyw i ziół w żywieniu człowieka. Spożycie warzyw i ziół w kraju i na świecie. Związki biologicznie czynne występujące w warzywach.5
T-W-2Wykorzystanie specyficznych dla regionu roślin przyprawowych i przypraw tropikalnych w kuchniach świata.3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1zaliczenie3
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu.4
A-A-3udział w ćwiczeniach6
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C17_W01Student ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W07student posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi i dietetycznymi wybranych gatunków warzyw i ziól.
Treści programoweT-W-1Znaczenie warzyw i ziół w żywieniu człowieka. Spożycie warzyw i ziół w kraju i na świecie. Związki biologicznie czynne występujące w warzywach.
Metody nauczaniaM-5metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny, przyprawy egzotyczne
M-4Wykład problemowy
M-6metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym.
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach.
3,5Student ma wiedzę dotyczącą występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka.
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu występowania związków biologicznie czynnych w warzywach oraz ich roli w organizmie człowieka.
4,5Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu powiązań pomiędzy występowaniem związków biologicznie czynnych a zdrowiem człowieka.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat związków biologicznie czynnych występujących w warzywach oraz ich roli w utrzymaniu zdrowia człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C17_U02Student posiada umiejętność komponowania zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i przypraw stosowanych w różnych krajach świata, zwłaszcza znanych i mniej znanych przypraw egzotycznych. Potrafi wskazać ich właściwości lecznicze wpływające na jakość pożywienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski oraz rozwija te umiejętności przez całe życie
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi i dietetycznymi wybranych gatunków warzyw i ziól.
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie specyficznych dla regionu roślin przyprawowych i przypraw tropikalnych w kuchniach świata.
T-W-1Znaczenie warzyw i ziół w żywieniu człowieka. Spożycie warzyw i ziół w kraju i na świecie. Związki biologicznie czynne występujące w warzywach.
T-A-1Zastosowanie kulinarne warzyw i przypraw w różnych krajach i kulturach
Metody nauczaniaM-5metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny, przyprawy egzotyczne
M-4Wykład problemowy
M-6metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejętności.
3,0Student ma ograniczoną umiejętnośc właściwego doboru warzyw i przypraw w codziennej diecie, nie potrafi wskazać ch wpływu na jakośc pożywienia.
3,5Student posiadł umiejętność właściwego wykorzystania warzyw i przypraw w codziennej diecie, ma pojęcie odnośnie ich wpływu na jakość pożywienia.
4,0Student potrafi skomponować zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw , wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia.
4,5Student swobodnie komponuje zestawy żywieniowe z wykorzystaniem warzyw i przypraw, wskazuje ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia.
5,0Student eksperymentuje w komponowaniu zestawów żywieniowych z wykorzystaniem warzyw i praypraw, bardzo dobrze zna ich właściwości lecznicze i wpływ na poprawę jakości pożywienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C17_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z biologią i występowaniem znanych i mniej znanych przypraw tropikalnych.
C-5Zapoznanie studentów z właściwościami leczniczymi i dietetycznymi wybranych gatunków warzyw i ziól.
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie specyficznych dla regionu roślin przyprawowych i przypraw tropikalnych w kuchniach świata.
Metody nauczaniaM-5metody eksponujące - zdjęcia, prezentacja multimedialna, materiał roślinny, przyprawy egzotyczne
M-4Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się
3,0Student ma małą świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania się
3,5Student ma świadomość ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia się w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
4,0Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
4,5Student ma wysoka świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie prozdrowotnych właściwości roślin warzywnych i zielarskich