Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół

Sylabus przedmiotu Dobory drzew i krzewów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobory drzew i krzewów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci5
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach4
9
wykłady
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni2
T-W-2Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach2
T-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych3
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C02_W01
Scharakteryzuje podstawowe wymagania i określi dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk
OG_2A_W06, OG_2A_W10C-6, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C02_U01
Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni
OG_2A_U02, OG_2A_U07C-6, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C02_K01
Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni
OG_2A_K03C-6, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C02_W01
Scharakteryzuje podstawowe wymagania i określi dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C02_U01
Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym wykorzystuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_C02_K01
Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Kubus M., Dendrologia - skrypt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2005
  4. Seneta W., Doloatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
  2. Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Multico, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci5
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni2
T-W-2Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach2
T-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych3
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C02_W01Scharakteryzuje podstawowe wymagania i określi dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W06student posiada rozszerzoną wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
OG_2A_W10student posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy
Treści programoweT-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych
T-W-2Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach
Metody nauczaniaM-1wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C02_U01Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U02student potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
OG_2A_U07student posiada pogłębioną umiejętność aranżacji roślinnych wykorzystywanych do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
Cel przedmiotuC-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy
Treści programoweT-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych
T-W-2Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach
Metody nauczaniaM-1wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym wykorzystuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_C02_K01Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy
Treści programoweT-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych
T-W-2Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach
Metody nauczaniaM-1wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem