Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
specjalność: Accounting and Finance in Economic Entities

Sylabus przedmiotu Mathematics I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mathematics I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,60,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of the advanced level mathematics from the secondary school

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Limits of numerical sequences and functions, continuity of functions8
T-A-2Test # 12
T-A-3Derivative of the one variable function6
T-A-4Local and global extrema of the one variable function6
T-A-5Course of variability of the one variable function6
T-A-6Test # 22
30
wykłady
T-W-1Limits of numerical sequences and functions4
T-W-2Continuity of functions2
T-W-3Derivative of the one variable function4
T-W-4Local and global extrema of the one variable function4
T-W-5Course of variability of one variable function4
T-W-6Test2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in classes.30
A-A-2Preparations for classes10
A-A-3Homework10
A-A-4Preparation for tests10
60
wykłady
A-W-1Participation in lectures20
A-W-2Preparation for lectures5
A-W-3Studying the literature5
A-W-4Preparation for the test10
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information-problem lecture.
M-2Exercises.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-4Ocena podsumowująca: Test.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Ec_1A_B01_W01
The student knows and understands the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.
Ec_1A_W03, Ec_1A_W06C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Ec_1A_B01_U01
The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks.
Ec_1A_U01, Ec_1A_U02, Ec_1A_U04C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Ec_1A_B01_K01
The student is ready to recognise the importance of mathematics in solving problems concerning economic phenomena and processes
Ec_1A_K01C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Ec_1A_B01_W01
The student knows and understands the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.
2,0
3,0The student knows and understands the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.at a sufficient level
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Ec_1A_B01_U01
The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks.
2,0
3,0The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks at a sufficient level
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Ec_1A_B01_K01
The student is ready to recognise the importance of mathematics in solving problems concerning economic phenomena and processes
2,0
3,0The student is ready to recognise the importance of mathematics in solving problems concerning economic phenomena and processes at a sufficient level
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
  2. M.Pemberton, N.Rau, Mathematics for Economists, Manchester University Press, 2012
  3. SC Aggarwal, RK Rana, Basic Mathematics for Economists, FK Publications, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz.1 i 2., PWN, Warszawa, 2021
  2. Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Limits of numerical sequences and functions, continuity of functions8
T-A-2Test # 12
T-A-3Derivative of the one variable function6
T-A-4Local and global extrema of the one variable function6
T-A-5Course of variability of the one variable function6
T-A-6Test # 22
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Limits of numerical sequences and functions4
T-W-2Continuity of functions2
T-W-3Derivative of the one variable function4
T-W-4Local and global extrema of the one variable function4
T-W-5Course of variability of one variable function4
T-W-6Test2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in classes.30
A-A-2Preparations for classes10
A-A-3Homework10
A-A-4Preparation for tests10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures20
A-W-2Preparation for lectures5
A-W-3Studying the literature5
A-W-4Preparation for the test10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEc_1A_B01_W01The student knows and understands the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEc_1A_W03He / she knows and understands the research methodology in the field of economics and finance at an advanced level
Ec_1A_W06He / she knows and understands at an advanced level issues in the field of quantitative methods (including mathematics, statistics, econometrics and theory of decision-making), as well as methods and tools (including IT) for obtaining, processing and presenting data on socio-economic phenomena and processes
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-W-2Continuity of functions
T-W-3Derivative of the one variable function
T-W-5Course of variability of one variable function
T-W-4Local and global extrema of the one variable function
T-W-1Limits of numerical sequences and functions
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student knows and understands the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.at a sufficient level
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEc_1A_B01_U01The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEc_1A_U01He / she can use knowledge to identify and interpret socio-economic processes and phenomena with the use of methods and tools appropriate for economics
Ec_1A_U02He / she can apply knowledge to formulate and solve complex and unusual problems concerning socio-economic processes and phenomena in the micro-, meso- and macro-scale
Ec_1A_U04He / she is able to select and apply appropriate methods and tools, including advanced information and communication techniques for analysing and forecasting economic processes and phenomena and solving economic problems
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-A-1Limits of numerical sequences and functions, continuity of functions
T-A-4Local and global extrema of the one variable function
T-A-3Derivative of the one variable function
T-A-5Course of variability of the one variable function
Metody nauczaniaM-2Exercises.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-4Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks at a sufficient level
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEc_1A_B01_K01The student is ready to recognise the importance of mathematics in solving problems concerning economic phenomena and processes
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEc_1A_K01He / she is ready to critically assess the possessed knowledge, skills and received content, to recognise the importance of knowledge in solving cognitive and practical problems, and is aware of the need to consult experts in case of difficulties with solving the problem on his / her own
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-A-1Limits of numerical sequences and functions, continuity of functions
T-A-4Local and global extrema of the one variable function
T-A-6Test # 2
T-A-2Test # 1
T-A-3Derivative of the one variable function
T-A-5Course of variability of the one variable function
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture.
M-2Exercises.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-4Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is ready to recognise the importance of mathematics in solving problems concerning economic phenomena and processes at a sufficient level
3,5
4,0
4,5
5,0