Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 3,00,44zaliczenie
wykładyW2 45 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
C-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
C-3Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień modernizacji instalacji HVAC i jej przedstawienie
C-4Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu inwentaryzacji i znalezienia optymalnej koncepcji modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczędności energii a także doboru podstawowych elementów służących poprawie efektywności energetycznej
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności działań modernizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego20
T-P-2Analiza i studium wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.20
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analizy5
45
wykłady
T-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC4
T-W-2Stany dynamiczne w ogrzewanym budynku i instalacji grzewczej2
T-W-3Instalacje niskotemperaturowe- ogrzewanie ścienne, podłogowe, sufitowe, aktywnie termicznie przegrody budowlane i niskotemperaturowe ogrzewania konwekcyjne10
T-W-4Rozwiązania hydrauliczne i regulacja w instalacji centralnego ogrzewania- rodzaje regulacji, sposoby realizacji, możliwości redukcji zużycia energii, ograniczenia.4
T-W-5Pomiar i monitoring zużycia energii jako czynniki sprzyjajace oszczędności energii2
T-W-6Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynku4
T-W-7Przykłady energooszczędnych rozwiązań instalacji grzewczych (c.o. i c.w.u.), wentylacyjnych i klimatyzacyjnych10
T-W-8Instalacje ciepłej wody użytkowej- możliwości osiągania oszczędności energii a wymagania higieniczne4
T-W-9Wysokosprawne, energooszczędne rozwiązania konwencjonalnych źródeł ciepła4
T-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2konsultacje5
A-P-3zebranie dokumentacji dotyczącej analizowanego obiektu i jego oględziny (inspekcja on site),5
A-P-4samodzielna praca dotycząca opracowania i analiz realizowana poza zajęciami27
A-P-5przygotowanie prezentacji6
A-P-6zaliczenie projektu2
90
wykłady
A-W-1udział w zajęciach45
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/06_W01
Zna i rozumie wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
B_2A_W06, B_2A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-5S-1
B_2A_E/D/06_W02
Zna i rozumie wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych na efektywność energetyczną instalacji HVAC i na środowisko naturalne
B_2A_W14C-1, C-2T-W-10M-1, M-2, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/06_U01
Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC
B_2A_U16C-4T-P-1M-3, M-4, M-5S-1
B_2A_E/D/06_U02
Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne
B_2A_U04C-3T-P-2, T-P-3M-3, M-5S-1
B_2A_E/D/06_U03
Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii
B_2A_U01C-5T-P-2M-3, M-4S-1
B_2A_E/D/06_U04
Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
B_2A_U25C-4T-P-1M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/06_K01
Jest gotów do inicjowania działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC
B_2A_K04C-1, C-2T-P-3, T-W-1, T-W-10M-1, M-2, M-5S-1
B_2A_E/D/06_K02
Student jest gotów do podjęcia refleksji dotyczącej globalnych wyzwań energetycznych i ochrony środowiska. Jest gotów do popularyzowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach
B_2A_K08, B_2A_K03C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-1M-1, M-2, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/06_W01
Zna i rozumie wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0Zna i rozumie w stopniu podstawowym budowę, funkcjonowanie i możliwości regulacji,nie zna jednak wszystkich możliwych do wykorzystania działań modernizacyjnych w instalacjach HVAC służących poprawie efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_W02
Zna i rozumie wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych na efektywność energetyczną instalacji HVAC i na środowisko naturalne
2,0
3,0Zna i rozumie wiedzę z zakresu wpływu działań modernizacyjnych na efektywność energetyczną i na środowisko naturalne, jednak nie szczegółowo
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/06_U01
Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC
2,0
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji przynajmniej ok. 60% źródeł oszczędności energii w instalacjach HVAC
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_U02
Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0Student potrafi przygotować prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują istotne braki
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_U03
Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie zebrać potrzebne dane lecz popełnia pewne istotne błędy w zakresie ich analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_U04
Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
2,0
3,0Student potrafi przedstawić poprawną koncepcję projektową, dobrać komponenty poddane termomodernizacji, ocenić aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy przyjętego rozwiązania, lecz zaprezentowane rozwiązanie zawiera błedy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/06_K01
Jest gotów do inicjowania działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC
2,0
3,0Student jest gotów do inicjowania działań modernizacyjnych i czuje potrzebę aktualizacji wiedzy w tym zakresie jednakże w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/06_K02
Student jest gotów do podjęcia refleksji dotyczącej globalnych wyzwań energetycznych i ochrony środowiska. Jest gotów do popularyzowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach
2,0
3,0Student jest gotów jedynie do pobieżnych refleksji na temat globalnych uwarunkowań energetycznych i ochrony środowiska oraz działań w kierunku upowszechniania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Albers J.i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Jadwiszczak P., Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynków, Medium, Warszawa, 2013, 7-8/2013, artykuł w czasopiśmie Rynek Instalacyjny
  3. Jadwiszczak P., Modernizacja instalacji c.o. w budynkach po termomodernizacji, Medium, Warszawa, 2013, 10/2013, artykuł w czasopiśmie Rynek Instalacyjny
  4. Pirczewskai M., Figiel E., Leciej-Pirczewska D., Nowoczesny kompleks usługowy POSEJDON w Szczecinie, Fundacja PZITB "Inżynieria i Budownictwo", Warszawa, 2019, R. 75, nr 5, artykuł w czasopiśmie Inżynieria i Budownictwo

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Krause i inni, TERMOMODERNIZACJA BUDYNKÓW dla poprawy jakości środowiska. Poradnik dla audytorów energetycznych, inspektorów środowiska, projektantów oraz zarządców budynków i obiektów budowlanych, Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego20
T-P-2Analiza i studium wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.20
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analizy5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC4
T-W-2Stany dynamiczne w ogrzewanym budynku i instalacji grzewczej2
T-W-3Instalacje niskotemperaturowe- ogrzewanie ścienne, podłogowe, sufitowe, aktywnie termicznie przegrody budowlane i niskotemperaturowe ogrzewania konwekcyjne10
T-W-4Rozwiązania hydrauliczne i regulacja w instalacji centralnego ogrzewania- rodzaje regulacji, sposoby realizacji, możliwości redukcji zużycia energii, ograniczenia.4
T-W-5Pomiar i monitoring zużycia energii jako czynniki sprzyjajace oszczędności energii2
T-W-6Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynku4
T-W-7Przykłady energooszczędnych rozwiązań instalacji grzewczych (c.o. i c.w.u.), wentylacyjnych i klimatyzacyjnych10
T-W-8Instalacje ciepłej wody użytkowej- możliwości osiągania oszczędności energii a wymagania higieniczne4
T-W-9Wysokosprawne, energooszczędne rozwiązania konwencjonalnych źródeł ciepła4
T-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach1
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2konsultacje5
A-P-3zebranie dokumentacji dotyczącej analizowanego obiektu i jego oględziny (inspekcja on site),5
A-P-4samodzielna praca dotycząca opracowania i analiz realizowana poza zajęciami27
A-P-5przygotowanie prezentacji6
A-P-6zaliczenie projektu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach45
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_W01Zna i rozumie wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W02Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
C-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
Treści programoweT-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC
T-W-2Stany dynamiczne w ogrzewanym budynku i instalacji grzewczej
T-W-3Instalacje niskotemperaturowe- ogrzewanie ścienne, podłogowe, sufitowe, aktywnie termicznie przegrody budowlane i niskotemperaturowe ogrzewania konwekcyjne
T-W-4Rozwiązania hydrauliczne i regulacja w instalacji centralnego ogrzewania- rodzaje regulacji, sposoby realizacji, możliwości redukcji zużycia energii, ograniczenia.
T-W-7Przykłady energooszczędnych rozwiązań instalacji grzewczych (c.o. i c.w.u.), wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-W-6Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynku
T-W-8Instalacje ciepłej wody użytkowej- możliwości osiągania oszczędności energii a wymagania higieniczne
T-W-9Wysokosprawne, energooszczędne rozwiązania konwencjonalnych źródeł ciepła
T-W-5Pomiar i monitoring zużycia energii jako czynniki sprzyjajace oszczędności energii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w stopniu podstawowym budowę, funkcjonowanie i możliwości regulacji,nie zna jednak wszystkich możliwych do wykorzystania działań modernizacyjnych w instalacjach HVAC służących poprawie efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_W02Zna i rozumie wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych na efektywność energetyczną instalacji HVAC i na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
C-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
Treści programoweT-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie wiedzę z zakresu wpływu działań modernizacyjnych na efektywność energetyczną i na środowisko naturalne, jednak nie szczegółowo
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_U01Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu inwentaryzacji i znalezienia optymalnej koncepcji modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczędności energii a także doboru podstawowych elementów służących poprawie efektywności energetycznej
Treści programoweT-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji przynajmniej ok. 60% źródeł oszczędności energii w instalacjach HVAC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_U02Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku. Potrafi nawiązać kontakt ze słuchaczami
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień modernizacji instalacji HVAC i jej przedstawienie
Treści programoweT-P-2Analiza i studium wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analizy
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują istotne braki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_U03Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności działań modernizacyjnych
Treści programoweT-P-2Analiza i studium wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie zebrać potrzebne dane lecz popełnia pewne istotne błędy w zakresie ich analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_U04Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu inwentaryzacji i znalezienia optymalnej koncepcji modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczędności energii a także doboru podstawowych elementów służących poprawie efektywności energetycznej
Treści programoweT-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
Metody nauczaniaM-3z użyciem komputera
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić poprawną koncepcję projektową, dobrać komponenty poddane termomodernizacji, ocenić aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy przyjętego rozwiązania, lecz zaprezentowane rozwiązanie zawiera błedy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_K01Jest gotów do inicjowania działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
C-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
Treści programoweT-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analizy
T-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC
T-W-10Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do inicjowania działań modernizacyjnych i czuje potrzebę aktualizacji wiedzy w tym zakresie jednakże w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/06_K02Student jest gotów do podjęcia refleksji dotyczącej globalnych wyzwań energetycznych i ochrony środowiska. Jest gotów do popularyzowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K08Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
B_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC
C-2Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC)
Treści programoweT-P-2Analiza i studium wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna.
T-P-1Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego
T-P-3Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analizy
T-W-1Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów jedynie do pobieżnych refleksji na temat globalnych uwarunkowań energetycznych i ochrony środowiska oraz działań w kierunku upowszechniania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0