Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Projektowanie sygnalizacji świetlnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie sygnalizacji świetlnej
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,20,44zaliczenie
wykładyW2 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Inżynieria ruchu"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji
C-2Znajomość metod projektowania sygnalizacji
C-3Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej2
T-W-2Sposoby detekcji ruchu pojazdów2
T-W-3Kryteria stosowania sygnalizacji1
T-W-4Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu1
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy2
T-W-6Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych2
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego3
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych14
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Zaliczenie projektu1
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/E/01-1_W01
Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
B_2A_W10C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/E/01-1_U01
Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach stosując odpowiednie metody
B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U22C-2, C-3, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/E/01-1_K01
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia przygotowywania dokumentacji projektowej dotyczącej sygnalizacji świetlnej
B_2A_K03C-3T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/E/01-1_W01
Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
2,0Student nie zna i nie rozumie metod projektowania sygnalizacji świetlnych
3,0Student pobieżnie zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie projektowania sygnalizacji świetlnych
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/E/01-1_U01
Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach stosując odpowiednie metody
2,0Student nie potrafi projektować sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność
3,0Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi ocenić ich efektywności. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody
3,5Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami ocenić ich efektywność. Umie czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student potrafi poprawnie projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami ocenić ich efektywność. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody
4,5Student potrafi dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody
5,0Student potrafi bardzo dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/E/01-1_K01
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia przygotowywania dokumentacji projektowej dotyczącej sygnalizacji świetlnej
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu

Literatura podstawowa

  1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
  2. Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2008, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1999
  2. Leśko M., Guzik J., Sterowanie ruchem drogowym. Sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
  3. Tracz M., R. E. Allsop, Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, WKŁ, Warszawa, 1990

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej2
T-W-2Sposoby detekcji ruchu pojazdów2
T-W-3Kryteria stosowania sygnalizacji1
T-W-4Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu1
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy2
T-W-6Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych2
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego3
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych14
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu4
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Zaliczenie projektu1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/E/01-1_W01Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Znajomość metod projektowania sygnalizacji
C-1Znajomość zasad sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji
Treści programoweT-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej
T-W-2Sposoby detekcji ruchu pojazdów
T-W-3Kryteria stosowania sygnalizacji
T-W-4Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego
T-W-6Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod projektowania sygnalizacji świetlnych
3,0Student pobieżnie zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie projektowania sygnalizacji świetlnych
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/E/01-1_U01Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach stosując odpowiednie metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi stosowanych w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Znajomość metod projektowania sygnalizacji
C-3Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych
C-1Znajomość zasad sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji
Treści programoweT-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej
T-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi projektować sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność
3,0Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi ocenić ich efektywności. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody
3,5Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami ocenić ich efektywność. Umie czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student potrafi poprawnie projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami ocenić ich efektywność. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody
4,5Student potrafi dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody
5,0Student potrafi bardzo dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/E/01-1_K01Jest zorganizowany i świadomy znaczenia przygotowywania dokumentacji projektowej dotyczącej sygnalizacji świetlnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych
Treści programoweT-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu