Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie zarządzania
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,70,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obsługi komputera.
W-2Podstawowa znajomość filozofii pracy w arkuszu kalkulacyjnym.
W-3Znajomość zagadnień związanych z technologią robót budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.4
T-L-2MathCad - Prime środowisko wspomagające programowanie matematyczne.4
T-L-3Excel - funkcje wyszukujące, tekstowe, warunkowe i czasu4
T-L-4Ocena inwestycji (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (IRR)2
T-L-5Osobiste decyzje finansowe2
T-L-6Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.6
T-L-7Ustalenie optymalnego asortymentu produkcji2
T-L-8Rozwiązywanie problemów transportu i dystrybucji2
T-L-9Lokalizacja magzynów za pomocą metody Multistar GRG i metody ewolucyjnej dodatku Solver2
T-L-10Kary i metoda ewolucyjna2
30
wykłady
T-W-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-W-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-W-3Programowanie liniowe: ustalenie optymalnego asortymentu produkcji, planowanie zatrudnienia, rozwiązywanie problemów transportu i dystrybucji.4
T-W-4Zarządzanie projektem. Problem decyzyjny.2
T-W-5Planowanie finansowe.2
T-W-6Ocena inwestycji za pomocą kryteriów zdyskontownaej wartości netto.2
T-W-7Analiza wrażliwości za pomocą tabel dwóch zmiennych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.4
A-L-3Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.2
A-L-4Wykonanie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.4
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Opracowanie przydzielonych zadań4
A-W-3Zebranie literatury i opracowanie bibliografii do jednego z wybranych zagadnień omawianych na wykładach.2
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/16_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
B_2A_W07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/16_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
B_2A_U23, B_2A_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-6, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/16_K01
Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
B_2A_K06C-1, C-2, C-3T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/16_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/16_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
2,0
3,0Student posługuje się matematycznymi programi obliczeniowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/16_K01
Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
2,0
3,0Student wykazuje aktywność podczas zajęć, jest otwarty na współpracę w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wayne L.Winston, Microsoft Excel 2016 Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, 2017, ISBN 978-83-7541-350-2
  2. Elżbieta Freidenberg, Algebra liniowa i Programowanie liniowe w PTC MathCAD Prime, opracowanie własne, 2019
  3. Elżbieta Freidenberg, Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w zarządzaniu, opracowanie własne, 2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.4
T-L-2MathCad - Prime środowisko wspomagające programowanie matematyczne.4
T-L-3Excel - funkcje wyszukujące, tekstowe, warunkowe i czasu4
T-L-4Ocena inwestycji (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (IRR)2
T-L-5Osobiste decyzje finansowe2
T-L-6Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.6
T-L-7Ustalenie optymalnego asortymentu produkcji2
T-L-8Rozwiązywanie problemów transportu i dystrybucji2
T-L-9Lokalizacja magzynów za pomocą metody Multistar GRG i metody ewolucyjnej dodatku Solver2
T-L-10Kary i metoda ewolucyjna2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-W-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-W-3Programowanie liniowe: ustalenie optymalnego asortymentu produkcji, planowanie zatrudnienia, rozwiązywanie problemów transportu i dystrybucji.4
T-W-4Zarządzanie projektem. Problem decyzyjny.2
T-W-5Planowanie finansowe.2
T-W-6Ocena inwestycji za pomocą kryteriów zdyskontownaej wartości netto.2
T-W-7Analiza wrażliwości za pomocą tabel dwóch zmiennych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.4
A-L-3Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.2
A-L-4Wykonanie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.4
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Opracowanie przydzielonych zadań4
A-W-3Zebranie literatury i opracowanie bibliografii do jednego z wybranych zagadnień omawianych na wykładach.2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/16_W01Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Zna i rozumie zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.
T-L-6Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/16_U01Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
B_2A_U07Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.
T-L-6Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.
T-L-2MathCad - Prime środowisko wspomagające programowanie matematyczne.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się matematycznymi programi obliczeniowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/16_K01Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-W-4Zarządzanie projektem. Problem decyzyjny.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywność podczas zajęć, jest otwarty na współpracę w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0