Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Ethics for Engineers:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ethics for Engineers | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Story <Anna.Story@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | No prerequisites |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course is aimed at increase understanding of the meaning of ethics in the engineering profession. Student will become familiar with relevant moral theories, categories of ethical decision-making, professional codes of ethics and various case studies - situations which engineers may encounter in their professional life. Students will be able to making ethical decision within engineering. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to Ethics and Engineering Ethics – basic concepts, ethical theories, moral dilemmas | 3 |
T-W-2 | Code of Ethics for Engineers | 2 |
T-W-3 | Research Ethics and Integrity for Engineers – falsification of data, fabrication of data, plagiarism, unethical treatment of human-animal research subjects, hiding conflicts of interest, ghostwriting, guest authorship | 1 |
T-W-4 | Professional Ethics and Integrity for Engineers – fraud, corruption, mismanagement, poor product design, deliberate design faults | 2 |
T-W-5 | Engineering Ethics and Sustainability – selected topics in engineering ethics related to sustainability, including adaptive design, green technologies, economic issues, care for the environment | 1 |
T-W-6 | Facing the potential ethical dilemmas – case study of different situations which engineers may encounter in their future profession | 5 |
T-W-7 | Written test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in class | 15 |
A-W-2 | Individual literature studies and presentation preparation | 8 |
A-W-3 | Preparing for tests | 5 |
A-W-4 | One-on-One Consultations | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Activating methods – lecture illustrated by multimedia presentation and didactic discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written final exam based on the lecture contents |
S-2 | Ocena podsumowująca: Student presentation on the individual case study |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B06_W01 Student possesses a general knowledge of the research and professional ethics and integrity for engineers. | MSE_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B06_U01 Student possesses an ability to make informed ethical decisions when confronted with engineering problems in different types of work. Student is able to assess the consequences and threats resulting from non-compliance with the rules of professional ethics in the engineer's activity. | MSE_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_B06_K01 Student understands his/her duties and responsibilities as professionals. Student has an improved awareness and ability of pointing of potential ethical issues within an engineering context. | MSE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B06_W01 Student possesses a general knowledge of the research and professional ethics and integrity for engineers. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Serious deficiencies in understanding the core subject material | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B06_U01 Student possesses an ability to make informed ethical decisions when confronted with engineering problems in different types of work. Student is able to assess the consequences and threats resulting from non-compliance with the rules of professional ethics in the engineer's activity. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Serious deficiencies in understanding the core subject material | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_B06_K01 Student understands his/her duties and responsibilities as professionals. Student has an improved awareness and ability of pointing of potential ethical issues within an engineering context. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Serious deficiencies in understanding the core subject material | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Literatura podstawowa
- Naagarazan, R. S., A textbook on professional ethics and human values, New Age International, New Delhi, 2006
- C.E. Harris Jr., M.S. Pritchard, M.J. Rabins, Engineering Ethics: Concepts and Cases, 4th Edition, Cengage Learning, Wadsworth, 2009, ISBN: 978-0-495-50279-1
- C.B. Fleddermann, Engineering Ethics, 4th Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2012, ISBN: 978-0-13-214521-3
Literatura dodatkowa
- S.K. Starrett, A.L. Lara, C. Bertha, Engineering Ethics: Real World Case Studies, American Society of Civil Engineers, 2017, ISBN: 978-0-7844-1467-5