Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)

Sylabus przedmiotu Mathematics 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Materials Science and Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mathematics 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ilona Iglewska-Nowak <Ilona.Iglewska-Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Ewert-Krzemieniewski <Stanislaw.Ewert-Krzemieniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mathematics I.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The target is that the students have knowledge and abilities to use mathematical methods to describing physical and chemical processes, as well as kowledge about basic mathematical tools necessary for further studies.
C-2Awareness of the need of fair and systematic work.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Exercise solving and problem discussion regarding topics from the lecture.26
T-A-2Tests.4
30
wykłady
T-W-1Ordinary differential equations of the first order: Bernoulli equation. Second order linear ODE with constant coefficients.4
T-W-2Differentiation of functions of many variables.2
T-W-3Partial differential equations of the first and second order with constant coefficients.6
T-W-4Linear algebra: operations on vectors and matrices, solving linear equation systems.8
T-W-5Dimensional analysis.2
T-W-6Error function.2
T-W-7Probability, standard distributions, variance, standard deviation, regression, correlation.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in recitations30
A-A-2Individual work: exercise solving and test preparation.24
A-A-3Consultation.4
A-A-4Final test.2
60
wykłady
A-W-1Lecture participation30
A-W-2Individual study of lecture notes and given literature.14
A-W-3Consultations.7
A-W-4Preparation for the exam8
A-W-5The exam.2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture. Presentation of theory and sample exercises.
M-2Training. Exercise solving, problem discussion.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena podsumowująca: Exercise tests.
S-3Ocena formująca: Lecture: based on discussions. Training: based on solved exercises.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSE_1A_B01b_W01
Knows the basic definitions, theorem and calculation methods.
MSE_1A_W01C-1T-W-4M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSE_1A_B01b_U01
Is able to apply the methods taught in the course and found in the litarature to various problems.
MSE_1A_U02C-1T-A-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MSE_1A_B01b_K01
Is aware of the need of further study and systematic work.
MSE_1A_K02C-2T-A-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSE_1A_B01b_W01
Knows the basic definitions, theorem and calculation methods.
2,0
3,0Student demonstrates basic knowledge of mathematics.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSE_1A_B01b_U01
Is able to apply the methods taught in the course and found in the litarature to various problems.
2,0
3,0Student is able to use the acquired knowledge at a basic level to solve mathematical problems.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MSE_1A_B01b_K01
Is aware of the need of further study and systematic work.
2,0
3,0The student understands the need for continuous education and training at a basic level.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tom M. Apostol, Calculus Vol. I, Juohn Wiley & Sons, https://www.doraci.com.br/downloads/matematica/Apostol_Calculus_vol-1.pdf
  2. Jeffrey R. Chasnov, Differential Equations for Engineers, https://www.math.ust.hk/~machas/differential-equations-for-engineers.pdf
  3. Volker Simon, Bernhard Weigand, and Hassan Gomaa, Dimensional Analysis for Engineers, file:///C:/Users/sm/Downloads/2017_Book_DimensionalAnalysisForEngineer.pdf
  4. Douglas C. Montgomery, George C. Runger, Applied Statistics and Probability for Engineers, http://www.um.edu.ar/math/montgomery.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Exercise solving and problem discussion regarding topics from the lecture.26
T-A-2Tests.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ordinary differential equations of the first order: Bernoulli equation. Second order linear ODE with constant coefficients.4
T-W-2Differentiation of functions of many variables.2
T-W-3Partial differential equations of the first and second order with constant coefficients.6
T-W-4Linear algebra: operations on vectors and matrices, solving linear equation systems.8
T-W-5Dimensional analysis.2
T-W-6Error function.2
T-W-7Probability, standard distributions, variance, standard deviation, regression, correlation.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in recitations30
A-A-2Individual work: exercise solving and test preparation.24
A-A-3Consultation.4
A-A-4Final test.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Lecture participation30
A-W-2Individual study of lecture notes and given literature.14
A-W-3Consultations.7
A-W-4Preparation for the exam8
A-W-5The exam.2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSE_1A_B01b_W01Knows the basic definitions, theorem and calculation methods.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMSE_1A_W01knows selected issues in the field of mathematical analysis and issues in the field of elements of logic, elements of algebra and linear algebra, mathematical statistics allowing to understand, describe and model physicochemical phenomena occuring in different materials
Cel przedmiotuC-1The target is that the students have knowledge and abilities to use mathematical methods to describing physical and chemical processes, as well as kowledge about basic mathematical tools necessary for further studies.
Treści programoweT-W-4Linear algebra: operations on vectors and matrices, solving linear equation systems.
Metody nauczaniaM-1Lecture. Presentation of theory and sample exercises.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-3Ocena formująca: Lecture: based on discussions. Training: based on solved exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student demonstrates basic knowledge of mathematics.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSE_1A_B01b_U01Is able to apply the methods taught in the course and found in the litarature to various problems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMSE_1A_U02being able to use the learned mathematical apparatus to describe and analyze experimental data, basic physicochemical and technical issues
Cel przedmiotuC-1The target is that the students have knowledge and abilities to use mathematical methods to describing physical and chemical processes, as well as kowledge about basic mathematical tools necessary for further studies.
Treści programoweT-A-1Exercise solving and problem discussion regarding topics from the lecture.
T-W-4Linear algebra: operations on vectors and matrices, solving linear equation systems.
Metody nauczaniaM-1Lecture. Presentation of theory and sample exercises.
M-2Training. Exercise solving, problem discussion.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena podsumowująca: Exercise tests.
S-3Ocena formująca: Lecture: based on discussions. Training: based on solved exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to use the acquired knowledge at a basic level to solve mathematical problems.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMSE_1A_B01b_K01Is aware of the need of further study and systematic work.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMSE_1A_K02acknowledges the importance of knowledge in solving cognitive and practical problems and is able to consult with experts if it is difficult to solve the problem on its own
Cel przedmiotuC-2Awareness of the need of fair and systematic work.
Treści programoweT-A-1Exercise solving and problem discussion regarding topics from the lecture.
T-W-4Linear algebra: operations on vectors and matrices, solving linear equation systems.
Metody nauczaniaM-1Lecture. Presentation of theory and sample exercises.
M-2Training. Exercise solving, problem discussion.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Written exam.
S-2Ocena podsumowująca: Exercise tests.
S-3Ocena formująca: Lecture: based on discussions. Training: based on solved exercises.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student understands the need for continuous education and training at a basic level.
3,5
4,0
4,5
5,0