Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia i ochrona środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego. |
C-2 | Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne | 1 |
T-W-2 | Poziomy organizacji życia na Ziemi | 1 |
T-W-3 | Populacje, biocenozy i ekosystemy | 1 |
T-W-4 | Biomy lądowe i wodne | 1 |
T-W-5 | Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska | 1 |
T-W-6 | Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera). | 1 |
T-W-7 | Ekologia człowieka | 1 |
T-W-8 | Ekologia stosowana. | 1 |
T-W-9 | Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Gry dydaktyczne (symulacyjne) |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów". |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B6_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) | TZZ_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TZZ_1A_B6_W02 Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery | TZZ_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B6_U01 Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-4, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4 |
TZZ_1A_B6_U02 Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. | TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U12 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B6_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B6_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.) | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych |
3,0 | Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji | |
TZZ_1A_B6_W02 Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery | 2,0 | Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych |
3,0 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku | |
3,5 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji | |
4,0 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu | |
4,5 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery | |
5,0 | Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B6_U01 Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | 2,0 | Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych |
3,0 | Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | |
3,5 | Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | |
4,0 | Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych | |
4,5 | Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować | |
5,0 | Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski | |
TZZ_1A_B6_U02 Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B6_K01 Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | 2,0 | Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. |
3,0 | Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. |
Literatura podstawowa
- Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005, s. 609
- Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000, s. 396
- Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999, s. 362
- Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, 2005
- Karaczyun Z.M., Indeka L.G., Ochrona środowiska, Aries, Warszawa, 1996, 1
Literatura dodatkowa
- Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
- Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, 2003
- Karaczun Z.M., Zatrzymać globalne ocieplenie, Polski Klub Ekologiczny, Warszawa, 2002, 1
- Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1979, 1
- Bonnenberg M.M., Bioróżnorodność a rolnictwo., Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1998, 1
- Bonnenberg M.M., Bioróżnorodność a rolnictwo, Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1998, 1