Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Parazytologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i konsumpcją surowców pochodzenia wodnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych. | 7 |
T-L-2 | Ocena parazytologiczna - praktyczne zapoznanie się z techniką stosowanych badań | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia parazytologiczne związane z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwięrzetami. | 5 |
T-W-2 | Drogi przenoszenia, sposoby zapobiegania i skutki ekonomiczne parazytoz kręgowców i bezkregowców wodnych; stosowane metody diagnostyczne | 4 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 17 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D12tzpw_W01 Student posiada wiedze na temat dróg przenoszenia oraz zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój patogenów w środowisku, potencjalne źródła zarażenia. | TZZ_1A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D12tzpw_U01 Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań, pozwalających na wykrycie i rozpoznanie pasożytów w surowcu lub produkcie finalnym. | TZZ_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D12tzpw_K01 Student ma świadomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialnosci za odpowiedni dobór metod produkcji zywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać w zespole. | TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D12tzpw_W01 Student posiada wiedze na temat dróg przenoszenia oraz zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój patogenów w środowisku, potencjalne źródła zarażenia. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojeć, - nie zna literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje dostateczne zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy. | |
4,0 | Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy . | |
4,5 | Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów. | |
5,0 | Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D12tzpw_U01 Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań, pozwalających na wykrycie i rozpoznanie pasożytów w surowcu lub produkcie finalnym. | 2,0 | Student: nie posiada umiejętnosc zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych. |
3,0 | Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków. | |
3,5 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadan laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków. | |
4,0 | Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem | |
4,5 | Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciaganiu wniosków | |
5,0 | Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadan laboratoryjnych, potrafi wykorzystać szeroką wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D12tzpw_K01 Student ma świadomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialnosci za odpowiedni dobór metod produkcji zywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać w zespole. | 2,0 | Student: nie docenia wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożenia parazytologicznego. |
3,0 | Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotnosci człowieka. Jest swiadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminacje zagrożen parazytologicznych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole | |
4,0 | Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotnosci człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialnosci za produkcję zywnosci bezpiecznej i wysokiej jakosci. Potrafi współdziałac i pracować w zespole | |
4,5 | Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest swiadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrozeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję zywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w zespole | |
5,0 | Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole |
Literatura podstawowa
- Buczek A., Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy., Wydawnictwo FnRRRKDN, Lublin, 2005
Literatura dodatkowa
- Klaus Rohde (red.), Marine Parasitology, CSIRO PUBLISHING, 2011