Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Technologia mleczarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia mleczarska
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 27 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, regulaminem i przepisami BHP. Szkolenie stanowiskowe.3
T-L-2Ocena jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.4
T-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.4
T-L-5Produkcja masła.4
T-L-6Produkcja kazeiny4
T-L-7Produkcja serów topionych.4
27
wykłady
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji1
T-W-2Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa3
T-W-3Jakość i trwałość mleka surowego2
T-W-4Technologia produkcji mleka spożywczego2
T-W-5Technologia produkcji mleka fermentowanego2
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego cd.1
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych2
T-W-8Technologia produkcji serów3
T-W-9Technologia produkcji lodów2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych27
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń38
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury naukowej10
A-L-4Przygotowanie prezentacji, konspektów, referatów oraz sprawozdań12
A-L-5Egzamin2
A-L-6Konsultacje z nauczycielem akademickim2
91
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu26
A-W-4Konsultacje z nauczycielem2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane stemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_W03
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania mleka, zna i rozumie przemiany zachodzące w mleku podczas przetwarzania, utrwalania i przechowywania.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16C-2T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-9M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_U07
Student potrafi wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zaprezentować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_K07
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka. Student jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
TZZ_1A_K03C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_W03
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania mleka, zna i rozumie przemiany zachodzące w mleku podczas przetwarzania, utrwalania i przechowywania.
2,0Student nie rozumie metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie umie rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Umie w stopniu zaawansowanym zdefiniować pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_U07
Student potrafi wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zaprezentować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągną 60% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,5Student osiągną 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka..
4,0Student osiągną 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_K07
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka. Student jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Student w 95 do 100% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Motywuje innych do efektywnej pracy.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. International Journal of Dairy Technology
  2. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003
  3. Journal of Dairy Science
  4. Leo M.L. Nollet, Fidel Toldra, Handbook of Dairy Foods Analysis, CRC Press, Londyn, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, regulaminem i przepisami BHP. Szkolenie stanowiskowe.3
T-L-2Ocena jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.4
T-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.4
T-L-5Produkcja masła.4
T-L-6Produkcja kazeiny4
T-L-7Produkcja serów topionych.4
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji1
T-W-2Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa3
T-W-3Jakość i trwałość mleka surowego2
T-W-4Technologia produkcji mleka spożywczego2
T-W-5Technologia produkcji mleka fermentowanego2
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego cd.1
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych2
T-W-8Technologia produkcji serów3
T-W-9Technologia produkcji lodów2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych27
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń38
A-L-3Studiowanie wskazanej literatury naukowej10
A-L-4Przygotowanie prezentacji, konspektów, referatów oraz sprawozdań12
A-L-5Egzamin2
A-L-6Konsultacje z nauczycielem akademickim2
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu26
A-W-4Konsultacje z nauczycielem2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_W03Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania mleka, zna i rozumie przemiany zachodzące w mleku podczas przetwarzania, utrwalania i przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Fizjologia i biochemia laktacji
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
T-W-4Technologia produkcji mleka spożywczego
T-W-2Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-8Technologia produkcji serów
T-W-5Technologia produkcji mleka fermentowanego
T-W-3Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego cd.
T-W-9Technologia produkcji lodów
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie umie rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Umie w stopniu zaawansowanym zdefiniować pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_U07Student potrafi wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zaprezentować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.
T-L-2Ocena jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.
T-L-5Produkcja masła.
T-L-6Produkcja kazeiny
T-L-7Produkcja serów topionych.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągną 60% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,5Student osiągną 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka..
4,0Student osiągną 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_K07Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka. Student jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-3Technologia produkcji i ocena mleka spożywczego.
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir.
T-L-2Ocena jakości i przydatności technologicznej mleka surowego.
T-L-5Produkcja masła.
T-L-6Produkcja kazeiny
T-L-7Produkcja serów topionych.
T-W-5Technologia produkcji mleka fermentowanego
T-W-2Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-9Technologia produkcji lodów
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji
T-W-4Technologia produkcji mleka spożywczego
T-W-3Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-8Technologia produkcji serów
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego cd.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Student w 95 do 100% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Motywuje innych do efektywnej pracy.