Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii żywności |
W-2 | Podstawy biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej | 1 |
T-L-2 | Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV | 2 |
T-L-3 | Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek. | 2 |
T-L-4 | Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych. | 2 |
T-L-5 | Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce | 2 |
T-L-6 | Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej. | 2 |
T-L-7 | Grzyby mikroskopowe-róznicowanie | 2 |
T-L-8 | Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów. | 6 |
T-L-9 | Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL | 2 |
T-L-10 | Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API. | 6 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne | 1 |
T-W-2 | Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych | 2 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów. | 2 |
T-W-4 | Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny. | 2 |
T-W-5 | Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Konwersatoria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_W01 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z mikroorganizmami stanowiącymi potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności | TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_U01 Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności | TZZ_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-10, T-L-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_C5_K01 Jest gotów do działania na rzecz popularyzacji wiedzy | TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_W01 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z mikroorganizmami stanowiącymi potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_U01 Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności | 2,0 | |
3,0 | zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_C5_K01 Jest gotów do działania na rzecz popularyzacji wiedzy | 2,0 | |
3,0 | nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
- Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
- Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
- Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
Literatura dodatkowa
- Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
- Journal of Basic Microbiology