Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 27 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV2
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.2
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.2
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce2
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.2
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie2
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.6
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL2
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.6
27
wykłady
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne1
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny.2
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z mikroorganizmami stanowiącymi potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_U01
Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
TZZ_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-10, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_K01
Jest gotów do działania na rzecz popularyzacji wiedzy
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_W01
zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z mikroorganizmami stanowiącymi potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_U01
Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_K01
Jest gotów do działania na rzecz popularyzacji wiedzy
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Journal of Basic Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV2
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.2
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.2
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce2
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.2
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie2
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.6
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL2
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.6
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne1
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny.2
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_W01zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z mikroorganizmami stanowiącymi potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczny.
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_U01Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych w analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać i krytycznie ocenić organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.
T-L-10Izzolacja kolonii i identyfikacja biochemiczna - rzędy biochemiczne, testy API.
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_K01Jest gotów do działania na rzecz popularyzacji wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mozliwości wzrostowe mikroorganizmów.
T-W-5Roznorodność metaboliczna mikroorganizmów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0