Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Podstawy fizjologii żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizjologii żywienia
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 27 4,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolicznej pobieranych składników odżywczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulacja pobierania pokarmu.1
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej1
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Obliczanie podstawowej i ponadpodstawowej przemiany materii u człowieka.2
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-7Gospodarka lipidowa.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-9Witaminy i składniki mineralne2
T-L-10Antropometryczna ocena stanu odżywienia.2
18
wykłady
T-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Nerwowa i hormonalna regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.3
T-W-2Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.3
T-W-3Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów, metabolizm białek. Rola fizjologiczna i fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko.3
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie, przemiany lipidów (utlenianie kwasów tłuszczowych i ich synteza), metabolizm wolnych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Rola fizjologiczna lipidów. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i ich rola.3
T-W-5Węglowodany - trawienie, wchłanianie, przemiany węglowodanów. Czynniki warunkujące stężenie glukozy we krwi. Fizjologiczna rola węglowodanów.3
T-W-6Błonnik pokarmowy i jego rola. Fizjologiczne podstawy zapotrzebowania na węglowodany. Indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny.3
T-W-7Witaminy A, D3, E, K, B6, B12, C- rola fizjologiczna, metabolizm, źródła, zapotrzebowanie.3
T-W-8Składniki mineralne: Ca, Mg, S, Fe, J - rola fizjologiczna, metabolizm, źródła, zapotrzebowanie.3
T-W-9Nerwowa i hormonalna regulacja przemian metabolicznych.3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowywanie się kolokwiów15
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-5analiza wskazanej literatury5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach27
A-W-2analiza wskazanej literatury30
A-W-3przygotowanie do egzaminu45
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem17
119

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Odpowiedź pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające opanowanie wiedzy z poszczególnych działów.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C8_W03
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C8_U04
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych.
TZZ_1A_U06T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-10M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C8_K04
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
TZZ_1A_K05T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C8_W03
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C8_U04
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych.
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C8_K04
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy Fizjologii Żywienia Człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2011
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007, I
  4. Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  5. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
  6. Szczygieł A., Podstawy Fizjologii Żywienia, PZWL, Warszawa, 1975
  7. Friedrich M. (red), Fizjologia żywienia człowieka skryp do ćwiczeń, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2005, VIII
  2. Traczyk W., Trzebski A. (red.), Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009, III

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulacja pobierania pokarmu.1
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej1
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Obliczanie podstawowej i ponadpodstawowej przemiany materii u człowieka.2
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-7Gospodarka lipidowa.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-9Witaminy i składniki mineralne2
T-L-10Antropometryczna ocena stanu odżywienia.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Nerwowa i hormonalna regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.3
T-W-2Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.3
T-W-3Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów, metabolizm białek. Rola fizjologiczna i fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko.3
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie, przemiany lipidów (utlenianie kwasów tłuszczowych i ich synteza), metabolizm wolnych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Rola fizjologiczna lipidów. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i ich rola.3
T-W-5Węglowodany - trawienie, wchłanianie, przemiany węglowodanów. Czynniki warunkujące stężenie glukozy we krwi. Fizjologiczna rola węglowodanów.3
T-W-6Błonnik pokarmowy i jego rola. Fizjologiczne podstawy zapotrzebowania na węglowodany. Indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny.3
T-W-7Witaminy A, D3, E, K, B6, B12, C- rola fizjologiczna, metabolizm, źródła, zapotrzebowanie.3
T-W-8Składniki mineralne: Ca, Mg, S, Fe, J - rola fizjologiczna, metabolizm, źródła, zapotrzebowanie.3
T-W-9Nerwowa i hormonalna regulacja przemian metabolicznych.3
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowywanie się kolokwiów15
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-5analiza wskazanej literatury5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach27
A-W-2analiza wskazanej literatury30
A-W-3przygotowanie do egzaminu45
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem17
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C8_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C8_U04Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-10Antropometryczna ocena stanu odżywienia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C8_K04Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Treści programoweT-L-1Regulacja pobierania pokarmu.
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-6Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-7Gospodarka lipidowa.
T-L-10Antropometryczna ocena stanu odżywienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.