Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chłodnictwo i przechowalnictwo | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Biologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod utrwalania i przechowywania żywności oraz procesów zachodzacych podczas jej chłodniczego i zamrażalniczego składowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń. | 2 |
T-L-2 | Technologia schładzania surowca lodem. | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów. | 2 |
T-L-4 | Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców. | 2 |
T-L-7 | Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych. | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców. | 2 |
T-L-9 | Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych. Podział i charakterystyka metod utrwalania żywności. Klasyfikacja zmian zachodzących w żywności w czasie przechowywania. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe procesy technologii chłodniczej tj. chłodzenie, podmrażanie, zamrażanie, odchładzanie i rozmrażanie. Wpływ niskich temperatur na mikroorganizmy. Podstawowe pojęcia z zakresu ruchu ciepła. | 1 |
T-W-3 | Metody chłodzenie żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość chłodzenia. | 2 |
T-W-4 | Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania. | 2 |
T-W-5 | Przechowalnictwo produktów roślinnych. Przechowalnictwo produktów zwierzęcych. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych. | 2 |
T-W-6 | Technologia i technika odchładzania i rozmrażania. | 2 |
T-W-7 | Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności. | 3 |
T-W-8 | Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość zamrażania. | 2 |
T-W-9 | Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy. | 1 |
T-W-10 | Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 25 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem akademickim | 2 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem akademickim | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
A-W-6 | Przygotowanie sprawozdań, konspektów oraz prezentacji | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. Zna i rozumie warunki przechowywania surowców, półproduktów i produktów spożywczych. | TZZ_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_U03 Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_K03 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. Zna i rozumie warunki przechowywania surowców, półproduktów i produktów spożywczych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie większości procesów zachodzących podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności. Osiągnął wiedzę w stopniu mniejszym niż 60%. |
3,0 | Student w 60% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Zna i rozumie większość procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności. | |
3,5 | Student w 70% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym większość procesów zachodzacych w trakcie chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności. | |
4,0 | Student w 80% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalanictwa żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania. Umie je porównać. | |
4,5 | Student w 90% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Bardzo dobrze zna i rozumie procesy zachodzace podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności. | |
5,0 | Student w 90 - 100% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. W stopniu zaawansowanym zna i rozumie procesy zachodzace podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_U03 Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wyciągać właściwych wniosków na podstawie zgromadzonych informacji. Nie potrafi w praktyce wykorzystać zdobytej wiedzy. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wyszukiwać, analizować i zinterpretować informacje. Potrafi w dostatecznym stopniu wyciągać wnioski. | |
3,5 | Student osiągnął 70% umiejętności tj. potrafi w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować i zinterpretować informacje. Potrafi wyciągać właściwe wniosków. | |
4,0 | Student osiągnął 80% umiejętności tj. potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować informacje. Potrafi w dobrym stopniu wyciągać wnioski. | |
4,5 | Student osiągnął 90% umiejętności tj. potrafi dobrze wyszukiwać, rozumieć i analizować problem. Potrafi dobrze interpretowania informacje i wyciągać właściwe wnioski. | |
5,0 | Student osiągnął 95 - 100% umiejętności tj. bardzo dobrze potrafi wyszukiwać, analizować problem, zinterpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_K03 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | |
3,5 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia. | |
4,0 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia. | |
4,5 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia. | |
5,0 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia. |
Literatura podstawowa
- Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
Literatura dodatkowa
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
- M. Shafiur Rahman (editor), Handbook of Food Preservation, Second Edition, CRC Press, Taylor & Francis Group, Londyn, 2007