Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Najnowsze rozwiązania w technologii oczyszczania ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Najnowsze rozwiązania w technologii oczyszczania ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii na poziome podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi parametrami charakteryzującymi ścieki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z najnowszymi procesami technologicznymi stosowanymi podczas oczyszczania ścieków. |
C-3 | Podstawy funkcjonowenia oczyszczalni przydomowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Parametry jakości wód i ścieków. Stężenia roztworów. Obliczenia odczynu pH roztworów i wód naturalnych. Obliczenia zasadowości i twardości wód naturalnych. Obliczenia dawek koagulantu wykorzystywanego w procesie oczyszczania wód. | 2 |
T-A-2 | Parametry tlenowe wody i ścieków – obliczenia | 2 |
T-A-3 | Obliczenia ładunku zanieczyszczeń. Obliczenia RLM (Równoważnej Liczby Mieszkańców). | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie sorpcji na węglach aktywnych w oczyszczaniu wody i ścieków. Zastosowanie koagulacji w procesie oczyszczania wód i ścieków, dobór rodzaju i wielkości dawki koagulantu. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie procesu technologicznego. Zasady technologiczne. Rodzaje i ogólna charakterystyka parametrów fizykochemicznych i biologicznych ścieków. Wymagania, jakie muszą spełniać obecnie wody odprowadzane do zbiorników i cieków. Stopnie oczyszczania ścieków. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne oraz właściwości organizmów żywych, które mogą być wykorzystane w procesie oczyszczania ścieków. Podstawowe procesy technologiczne wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków. Reaktory. Obecne rozwiązania techniczne – efekty, ograniczenia oraz zapotrzebowanie na energię. | 4 |
T-W-3 | Ogólne zasady przeprowadzania procesów oczyszczania ścieków w reaktorach. Możliwe warianty rozwiązań technicznych oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnie przydomowe. Produkty uboczne. | 3 |
T-W-4 | Rozwój technologii odzysku surowców zawartych w ściekach. Możliwości modernizacji istniejących biologicznych oczyszczalni ścieków. Czujniki pomiarowe on-line. Obecne możliwości automatycznego sterowania przebiegiem niektórych procesów technologicznych zachodzących w reaktorach | 2 |
11 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne opanowanie materiału | 20 |
A-A-3 | konsultacje | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie i uzupełnianie konspektów z zajęć audytoryjnych | 22 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-W-2 | Samodzielne opanowanie materiału wykładowego. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia omawianego materiału. | 22 |
A-W-4 | Konsultacje | 6 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Analiza danych znajdujących się w aktach prawnych dotyczących parametrów ścieków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test z zagadnień omawianych na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A09_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna obecnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków miejskich oraz o ograniczeniach odnośnie stosowania tych procesów. | UWOS_10-_W04 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A09_U01 Opanowanie umiejętności oceny rodzaju zastosowanej technologii oczyszczania ścieków, poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz stosowanych w tych etapach urządzeniach technologicznych. | UWOS_10A_U04, UWOS_10A_U02 | — | C-2 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A09_K01 Uświadomienie wielorakich zagrożeń środowiska związanych z procesami oczyszczania ścieków. | UWOS_10A_K03, UWOS_10A_K06 | — | C-2 | T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
UWOS_10A_A09_K02 Zwrócenie uwagi na konieczność opracowania nowych technologii związanych z odzyskiem surowców ze ścieków | UWOS_10A_K01 | — | C-2 | T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A09_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna obecnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków miejskich oraz o ograniczeniach odnośnie stosowania tych procesów. | 2,0 | |
3,0 | Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A09_U01 Opanowanie umiejętności oceny rodzaju zastosowanej technologii oczyszczania ścieków, poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz stosowanych w tych etapach urządzeniach technologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A09_K01 Uświadomienie wielorakich zagrożeń środowiska związanych z procesami oczyszczania ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWOS_10A_A09_K02 Zwrócenie uwagi na konieczność opracowania nowych technologii związanych z odzyskiem surowców ze ścieków | 2,0 | |
3,0 | Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szpindor A., Łomotowski J., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2000
- Hartmann, Biologiczne oczyszczanie ścieków, Grupa Wydawnicza Instalator Polski, Warszawa, 2010
- Maley J., Oczyszczanie ścieków z zastosowaniem cyrkulacyjnych komór osadu czynnego: wybrane zagadnienia technologiczne i zasady wymiarowania, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, 1999, Oddział Wielkopolski, 1999
- Heidrich Z., Stańko., Leksykon przydomowych oczyszczalni ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2007
- Sadecka Z., Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2007
- M Gibczyńska, Hydrochemia, ZUT w Szczecinie, 2013
Literatura dodatkowa
- Klimuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
- Mikach K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2010