Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy prawne w zakresie ochrony środowiska i gospodarki przestrzennej, podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania systemu ochrony przyrody w Polsce
W-2student powinien znać zagadnienia ziązane z potrzebą ochrony przyrody i środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.
C-2Student zapozna się z prawnymi uwarunkowaniami wdrażania energii odnawialnej na szczeblu Europejskim, Krajowym i lokalnym. Pozna technologie stosowane w produkcji energii odnawialnej oraz ich oddziaływanie na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE3
T-A-2Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka2
T-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
T-A-4Ocena środowiskowych skutków produkcji energii OZE na wybranych przykładach2
T-A-5Procedura prawidłowej kwalifikacji przedsięwzięć z zakresu OZE2
T-A-6Wariantowanie przedsięwzięć z zakresu OZE w procedurze OOŚ2
T-A-7Ocena oddziaływania poszczególnych przedsięwzięć na środowisko - macierz oddziaływań2
15
wykłady
T-W-1Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko2
T-W-2Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione1
T-W-3Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji.2
T-W-4Rola monitoringu środowiskowego w ocenie wpływu produkcji energii odnawialnej na lokalne środowisko abiotyczne i biotyczne.2
T-W-5Aspekty środowiskowe kwalifikacji prawnej przedsięwzięć z zakresu OZE.2
T-W-6Procedura uzyskania decyzji o środowikowych uwarunkowanich realizacji inwestycji.2
T-W-7Wstęp do prawidłowego wykonanania karty informacyjnej przedsięwzięcia, aspekty praktyczne2
T-W-8Procedury oceny oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji OZE.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna6
A-A-3Przygotowanie do zajęć, analizowanie literatury przedmiotu4
A-A-4przygotowanie projektu końcowego3
28
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury tematu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
A-W-4praca własna5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy i informacyjny - prezentacja mutimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3studium przypadku - praca zespołowa
M-4wykład informacyjny
M-5pogadanka
M-6objaśnienie
M-7dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_W01
student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE
OZE_1A_W18C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-3
OZE_1A_C23_W02
Nabędzie wiedzę z zakresu przepisów w ochronie środowiska dotyczących wdrażania energetyki odnawialnej.
OZE_1A_W18C-2T-W-5, T-W-6M-4, M-5, M-6S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_U01
student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne
OZE_1A_U18C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1M-3, M-2S-1, S-2
OZE_1A_C23_U02
Nabędzie umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, ich interpretacji oraz wyciąganiu na ich podstawie wniosków co do mozliwości realizacji inwestycji z zakresu OZE zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
OZE_1A_U01, OZE_1A_U19C-2T-W-7, T-W-8M-4, M-5, M-6, M-7S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C23_K01
student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł
OZE_1A_K04C-1T-A-3M-3, M-2S-2
OZE_1A_C23_K02
Ma świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska człowieka. Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska.
OZE_1A_K03, OZE_1A_K04C-2T-W-5, T-W-7, T-W-8M-4, M-5, M-6, M-7S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_W01
student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii z OZE na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_C23_W02
Nabędzie wiedzę z zakresu przepisów w ochronie środowiska dotyczących wdrażania energetyki odnawialnej.
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym zna przepisy ochrony środowiska mające zastosowanie w wdrażaniu energetyki odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_U01
student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_C23_U02
Nabędzie umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, ich interpretacji oraz wyciąganiu na ich podstawie wniosków co do mozliwości realizacji inwestycji z zakresu OZE zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym potrafi posługiwać się aktami prawnymi dotyczącymi środowkiowych aspektów wdrażania energetyki odnawialnej. Potrafi w stopniu podstawowym je interpretować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C23_K01
student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń jakie niesie wykorzystywanie OZE, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ich temat i budowania świadomości społecznej
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_C23_K02
Ma świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska człowieka. Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska.
2,0
3,0Ma podstawową świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska. W stopniu podstawowym potrafi wskazać na czynniki techniczne OZE mogące mieć wpływ na stan środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008, I
  2. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880 z późn. zm.), 2004
  3. Ustawa z dn.16 kwietnia 2004, o ochronie przyrody, Dz.U 2004 nr 92 poz.880, Warszawa, 2004
  4. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
  5. ustawa z dn. 27 kwietnia 2001, Prawo ochrony środowiska, Dz.U 2001 nr 62 poz.627, 2001
  6. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717 z późn. zm.), 2003
  7. Ustawa z dn.27 marca 2003, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U 2003 nr 80 poz.717, Warszawa, 2003
  8. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227 z późn. zm.), 2008

Literatura dodatkowa

  1. Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne., PWN, Warszawa, 2009
  2. Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne., PWN., Warszawa., 2009
  3. Europejskie Centrum Energii Odnawialnej, Odnawialne źródła energii jako element rozwoju lokalnego. Przewodnik., Warszawa, 2003
  4. Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, RDOŚ BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE3
T-A-2Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka2
T-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
T-A-4Ocena środowiskowych skutków produkcji energii OZE na wybranych przykładach2
T-A-5Procedura prawidłowej kwalifikacji przedsięwzięć z zakresu OZE2
T-A-6Wariantowanie przedsięwzięć z zakresu OZE w procedurze OOŚ2
T-A-7Ocena oddziaływania poszczególnych przedsięwzięć na środowisko - macierz oddziaływań2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko2
T-W-2Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione1
T-W-3Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji.2
T-W-4Rola monitoringu środowiskowego w ocenie wpływu produkcji energii odnawialnej na lokalne środowisko abiotyczne i biotyczne.2
T-W-5Aspekty środowiskowe kwalifikacji prawnej przedsięwzięć z zakresu OZE.2
T-W-6Procedura uzyskania decyzji o środowikowych uwarunkowanich realizacji inwestycji.2
T-W-7Wstęp do prawidłowego wykonanania karty informacyjnej przedsięwzięcia, aspekty praktyczne2
T-W-8Procedury oceny oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji OZE.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna6
A-A-3Przygotowanie do zajęć, analizowanie literatury przedmiotu4
A-A-4przygotowanie projektu końcowego3
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury tematu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
A-W-4praca własna5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C23_W01student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W18ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.
Treści programoweT-W-3Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji.
T-W-1Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko
T-W-2Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i informacyjny - prezentacja mutimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii z OZE na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C23_W02Nabędzie wiedzę z zakresu przepisów w ochronie środowiska dotyczących wdrażania energetyki odnawialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W18ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych;
Cel przedmiotuC-2Student zapozna się z prawnymi uwarunkowaniami wdrażania energii odnawialnej na szczeblu Europejskim, Krajowym i lokalnym. Pozna technologie stosowane w produkcji energii odnawialnej oraz ich oddziaływanie na środowisko.
Treści programoweT-W-5Aspekty środowiskowe kwalifikacji prawnej przedsięwzięć z zakresu OZE.
T-W-6Procedura uzyskania decyzji o środowikowych uwarunkowanich realizacji inwestycji.
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5pogadanka
M-6objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym zna przepisy ochrony środowiska mające zastosowanie w wdrażaniu energetyki odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C23_U01student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U18interpretuje i stosuje prawodawstwo dotyczące odnawialnych źródeł energii (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy oraz krajowe uregulowania prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska) oraz orientuje się w zakresie znaczenia energii dla społeczeństwa, polityki energetycznej Polski i Unii Europejskiej, krajowego systemu energetycznego i jego podsystemów, dystrybucji nośników i mediów energetycznych, źródeł finansowania inwestycji związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.
Treści programoweT-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-A-2Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka
T-A-1Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE
Metody nauczaniaM-3studium przypadku - praca zespołowa
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C23_U02Nabędzie umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, ich interpretacji oraz wyciąganiu na ich podstawie wniosków co do mozliwości realizacji inwestycji z zakresu OZE zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski, ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
OZE_1A_U19potrafi w sposób właściwy zagospodarować odpady poprodukcyjne (popiół, poferment) oraz orientuje się w zakresie oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na środowisko;
Cel przedmiotuC-2Student zapozna się z prawnymi uwarunkowaniami wdrażania energii odnawialnej na szczeblu Europejskim, Krajowym i lokalnym. Pozna technologie stosowane w produkcji energii odnawialnej oraz ich oddziaływanie na środowisko.
Treści programoweT-W-7Wstęp do prawidłowego wykonanania karty informacyjnej przedsięwzięcia, aspekty praktyczne
T-W-8Procedury oceny oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji OZE.
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5pogadanka
M-6objaśnienie
M-7dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu zadowalającym potrafi posługiwać się aktami prawnymi dotyczącymi środowkiowych aspektów wdrażania energetyki odnawialnej. Potrafi w stopniu podstawowym je interpretować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C23_K01student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.
Treści programoweT-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Metody nauczaniaM-3studium przypadku - praca zespołowa
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie sprawozdania pisemnego z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń jakie niesie wykorzystywanie OZE, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ich temat i budowania świadomości społecznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C23_K02Ma świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska człowieka. Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K03potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu, potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
OZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-2Student zapozna się z prawnymi uwarunkowaniami wdrażania energii odnawialnej na szczeblu Europejskim, Krajowym i lokalnym. Pozna technologie stosowane w produkcji energii odnawialnej oraz ich oddziaływanie na środowisko.
Treści programoweT-W-5Aspekty środowiskowe kwalifikacji prawnej przedsięwzięć z zakresu OZE.
T-W-7Wstęp do prawidłowego wykonanania karty informacyjnej przedsięwzięcia, aspekty praktyczne
T-W-8Procedury oceny oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji OZE.
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5pogadanka
M-6objaśnienie
M-7dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową świadomość swojej roli w kształtowaniu środowiska. W stopniu podstawowym potrafi wskazać na czynniki techniczne OZE mogące mieć wpływ na stan środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0