Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Estetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Estetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy filozofii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.2
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.1
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.2
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.1
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.2
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.1
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.1
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.1
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A10-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
OZE_1A_W24C-1T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A10-E_U02
Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystawniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
OZE_1A_U10C-3, C-4, C-2, C-1T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A10-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
OZE_1A_K05C-3, C-4, C-2, C-1T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A10-E_W01
Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A10-E_U02
Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystawniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
2,0
3,0Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A10-E_K01
Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Umberto Eco, Historia piękna, Rebis, Poznan, 2009
  2. Umberto Eco, Historia brzydoty, Rebis, Poznań, 2009
  3. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Michał Ostrowicki, Wirtualne realia. Estetyka w epoce elektroniki, Universitas, Kraków, 2006
  2. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Sp.z o.o., Warszawa, 2006
  3. John Berger, Sposoby widzenia, Fundacja Aleteia, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.2
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.1
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.2
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.2
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.1
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.2
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.1
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.1
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.1
T-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A10-E_W01Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu etyki, potrafi umiejscowić rozważania etyczne w kontekście szerszej wiedzy o człowieku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W24ma podstawową wiedzę z wybranych zagadnień z filozofii lub socjologii, przydatną do rozumienia wydarzeń społecznych, politycznych i kulturalnych;
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
Treści programoweT-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A10-E_U02Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystawniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U10interpretuje wydarzenia społeczne, ekonomiczne, polityczne i kulturalne - przyswojona podstawowa wiedza z zakresu wybranych zagadnień z ekonomii i filozofii/socjologii ułatwia głębszą interpretację ogólnych problemów ekonomicznej praktyki gospodarczej oraz wydarzeń społecznych, politycznych i kulturalnych;
Cel przedmiotuC-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
Treści programoweT-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.
T-W-3Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne. Przykłady poglądów estetycznych od starożytności po współczesność.
T-W-2Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon.
T-W-1Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starożytności do współczesności.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A10-E_K01Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K05rozumie potrzebę przedstawiania w sposób prosty zagadnień związanych ze studiowanym kierunkiem na szerokim forum społecznym;
Cel przedmiotuC-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych.
C-4Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych.
C-2Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego.
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności.
Treści programoweT-W-10Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia.
T-W-9Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego.
T-W-8Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sesnsie nauki o doświadczeniu estetycznym.
T-W-7Proces twórczy. Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki.
T-W-6Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku do II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy.
T-W-5Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu.
T-W-4Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) - wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju .
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania.
3,5
4,0
4,5
5,0