Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika i elektronika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania energii elektrycznej w technice rolniczej i leśnej, w tym zasad przyłączania urządzeń elektrycznych do różnych układów sieci prądu przemiennego oraz zasad bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych. Zapoznanie się ze zasadami działania podstawowych elementów elektronicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wiadomości wprowadzające. Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. | 3 |
T-A-2 | Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. | 3 |
T-A-3 | Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego. | 3 |
T-A-4 | Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego. | 4 |
T-A-5 | Układy sieci. Instalacje elektryczne. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego. | 3 |
T-L-2 | Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. Właściwości obwodu prądu przemiennego. Obwody trójfazowe. Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego. | 6 |
T-L-3 | Układy sieci. Instalacje elektryczne. Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej. Podstawowe przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego i przemiennego. | 3 |
T-L-4 | Metody i układy pomiarowe stosowane w obwodach prądu stałego i przemiennego. Podstawy techniki pomiarowej. Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Sposoby wykonywania pomiarów eksploatacyjnych. Elementy elektroniczne. Podstawowe układy elektroniczne. Podstawy techniki cyfrowej. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia elektrotechniki. | 1 |
T-W-2 | Prąd stały. Obwody elektryczne prądu stałego. | 4 |
T-W-3 | Pole magnetyczne. Obwody magnetyczne. Maszyny prądu stałego. | 3 |
T-W-4 | Prąd przemienny. Obwody elektryczne prądu przemiennego. | 2 |
T-W-5 | Właściwości obwodu prądu przemiennego. | 2 |
T-W-6 | Obwody trójfazowe. | 1 |
T-W-7 | Podstawowe urządzenia elektryczne prądu trójfazowego. | 2 |
T-W-8 | Maszyny prądu przemiennego jedno i trójfazowego. | 2 |
T-W-9 | Układy sieci. Instalacje elektryczne. | 2 |
T-W-10 | Zasady przyłączania urządzeń elektrycznych do poszczególnych układów sieci elektrycznej. | 1 |
T-W-11 | Elementy elektroniczne. | 2 |
T-W-12 | Podstawowe układy elektroniczne. | 4 |
T-W-13 | Podstawy techniki cyfrowej. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnien ćwiczeniowych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnien wykładowym we własnym zakresie | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Pokaz |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C05_W01 Ma wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki | OZE_1A_W04 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-12, T-W-2, T-W-13, T-W-6, T-W-4 | M-4, M-5, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C05_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł do rozwijania wiedzy z zakresu elektrotechniki i elektroniki | OZE_1A_U07 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-12, T-W-2, T-W-13, T-W-6, T-W-4 | M-4, M-5, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C05_K01 Ma świadomość zdobywania wiedzy z zakresu elektrotechniki i elektroniki | OZE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-12, T-W-2, T-W-13, T-W-6, T-W-4 | M-4, M-5, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C05_W01 Ma wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu prądu stałego i przemiennego oraz pola magnetycznego | |
3,5 | . | |
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C05_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł do rozwijania wiedzy z zakresu elektrotechniki i elektroniki | 2,0 | |
3,0 | Umie rozpoznać działanie pola magnetycznego i potrafi rozpoznać elementy elektrotechniczne i elektroniczne w maszynach i urządzeniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C05_K01 Ma świadomość zdobywania wiedzy z zakresu elektrotechniki i elektroniki | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość wpływu elektrotechniki i elektroniki na rozwój nowych źródeł pozyskiwania energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Chochowski A., Elektrotechnika z automatyką, WSiP, Warszawa, 1998