Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Prawo pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z materii wiedzy o społeczeństwie, znajomość podstaw konstytucyjnych RP, umiejętność samodzielnego formuowania opinii i sądów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z materią dotyczącą zatrudnienia w szerokim tego słowa znaczeniu, uwzględniwszy uwarunkowania społeczno-gospodarcze, niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem form cywilno-prawnych zatrudnienia. Student pozna obowiązujące standardy zatrudnienia prawa pracy i wymogi formalno-prawne (pracodawca/pracownik). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, przedmiot i systematyka prawa pracy | 1 |
T-W-2 | Zasady prawa pracy | 1 |
T-W-3 | Stosunek pracy, cechy i strony stosunku pracy. Warunki zgodnego z prawem dopuszczenia pracownika do pracy | 1 |
T-W-4 | Powstanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy ze szczególnym uwypukleniem umowy o pracę | 2 |
T-W-5 | Nowe formy zatrudnienia. Rzeczywistość i przyszłość | 1 |
T-W-6 | Roszczenia ze stosunku pracy | 1 |
T-W-7 | Ochrona grup szczególnie chronionych | 1 |
T-W-8 | Charakterystyka świadczeń ze stosunku pracy ze szczególnym uwzględnieniem wynagrodzenia i urlopów wypoczynkowych | 1 |
T-W-9 | Zakładowe prawo pracy. Układy zbiorowe pracy | 1 |
T-W-10 | Zbiorowe prawo pracy, ustawa o związkach zawodowych, organizacjach pracodawców, sporach zbiorowych- podstawy | 1 |
T-W-11 | Zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników. Uwarunkowania, tryb świadczenia | 1 |
T-W-12 | Tryb rozwiązania zgodnego z prawem umów o pracę na czas nieokreślony po stronie pracodawcy i pracownika | 1 |
T-W-13 | Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy | 1 |
T-W-14 | Odpowiedzialność prawna w stosunkach pracy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanych przepisów prawnych | 2 |
A-W-2 | Literatura przedmiotu, zapoznanie się | 2 |
A-W-3 | Orzecznictwo Sądu Najwyższego | 2 |
A-W-4 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-5 | Konsultacje merytoryczne (uzupełniające) | 2 |
A-W-6 | Rozwiązywanie podstawowych kazusów celem ugruntowania materiału | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Przypadki z orzecznictwa SN |
M-3 | Metody przypadków (kazusy) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu ustnego studenci zostaną sprawdzeni z kanonów prawa pracy. Oprócz wiedzy podstawowej, na ocenę będzie wpływać umiejętność postrzegania realiów zastosowania wymaganych mechanizmów prawa pracy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C57_W01 Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia prawa pracy, rozpoznać podstawowe formy zatrudnienia pracowniczego i niepracowniczego, scharakteryzować podstawowe instytucje prawa pracy i zidentyfikować zagrożenia i przyczyny związane z obejściem standardów prawa pracy. | PMKI_1A_W17 | — | — | — | — | — | — |
PMKI_1A_C57_W02 Student potrafi wskazać najbardziej charakterystyczne orzeczenia Sądu Najwyższego, wytłumaczyć ich role w rzeczywistości społeczno-gospodarczej i zaproponować rozwiąznaia podstawowych kazusów prawniczych. | PMKI_1A_W17 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C57_U01 Student prawidłowo korzysta z ustaw w materii prawa pracy, ze wspomagających tę materię głosów doktryny i orzecznictwa. Logicznie formuuje i interpretuje przepisy, wdraża je w sposób teoretyczny na zajęciach. Student jest w stanie rozwiązać podstawowe problemy pojawiające się w toku poznawania przedmiotu. Student potrafi uporządkować hierarchię aktów prawych i ich rolę z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. | PMKI_1A_U15 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C57_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobył świadomość roli prawa pracy w rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Nabył podstawy zgodne z wymogami tak zwanego prawidłowego zatrudnienia. W sposób włąściwy potrafi postrzegać relację między stronami zatrudnienia. Nabył zdolność do samodzielnego zidentyfikowania zagrożeń związanych z nierespektowaniem woli ustawodawcy w tak zwanych pracowniczym zatrudnieniu. Student potrafi krytycznie wyrazić ocenę na temat standardów zatrudnienia. | PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K04 | — | — | — | — | — | — |
PMKI_1A_C57_K02 Student jest otwarty na zmieniającą się rzeczywistość w szeroko rozumianej sferze zatrudnienia. W sposób prawidłowy postrzega relacje na rynku pracy. | PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K03, PMKI_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-14, T-W-13, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-12, T-W-10, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C57_W01 Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia prawa pracy, rozpoznać podstawowe formy zatrudnienia pracowniczego i niepracowniczego, scharakteryzować podstawowe instytucje prawa pracy i zidentyfikować zagrożenia i przyczyny związane z obejściem standardów prawa pracy. | 2,0 | Student nie osiaga efektów w min 50% |
3,0 | Student osiaga efekty w zakresie 50-59% | |
3,5 | Student osiaga efekty w zakresie 60-69% | |
4,0 | Student osiaga efekty w zakresie 70-79% | |
4,5 | Student osiaga efekty w zakresie 80-89% | |
5,0 | Student osiaga efekty w zakresie 90-100% | |
PMKI_1A_C57_W02 Student potrafi wskazać najbardziej charakterystyczne orzeczenia Sądu Najwyższego, wytłumaczyć ich role w rzeczywistości społeczno-gospodarczej i zaproponować rozwiąznaia podstawowych kazusów prawniczych. | 2,0 | Student nie osiaga efektów w zakresie min 50% |
3,0 | Student osiaga efekty w zakresie 50-59% | |
3,5 | Student osiaga efekty w zakresie 60-69% | |
4,0 | Student osiaga efekty w zakresie 70-79% | |
4,5 | Student osiaga efekty w zakresie 80-89% | |
5,0 | Student osiaga efekty w zakresie 90-100% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C57_U01 Student prawidłowo korzysta z ustaw w materii prawa pracy, ze wspomagających tę materię głosów doktryny i orzecznictwa. Logicznie formuuje i interpretuje przepisy, wdraża je w sposób teoretyczny na zajęciach. Student jest w stanie rozwiązać podstawowe problemy pojawiające się w toku poznawania przedmiotu. Student potrafi uporządkować hierarchię aktów prawych i ich rolę z punktu widzenia pracownika i pracodawcy. | 2,0 | Student nie osiaga efektów w min 50% |
3,0 | Student osiaga efekty w zakresie 50-59% | |
3,5 | Student osiaga efekty w zakresie 60-69% | |
4,0 | Student osiaga efekty w zakresie 70-79% | |
4,5 | Student osiaga efekty w zakresie 80-89% | |
5,0 | Student osiaga efekty w zakresie 90-100% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C57_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobył świadomość roli prawa pracy w rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Nabył podstawy zgodne z wymogami tak zwanego prawidłowego zatrudnienia. W sposób włąściwy potrafi postrzegać relację między stronami zatrudnienia. Nabył zdolność do samodzielnego zidentyfikowania zagrożeń związanych z nierespektowaniem woli ustawodawcy w tak zwanych pracowniczym zatrudnieniu. Student potrafi krytycznie wyrazić ocenę na temat standardów zatrudnienia. | 2,0 | |
3,0 | Student osiaga efekty w zakresie dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PMKI_1A_C57_K02 Student jest otwarty na zmieniającą się rzeczywistość w szeroko rozumianej sferze zatrudnienia. W sposób prawidłowy postrzega relacje na rynku pracy. | 2,0 | Student nie umie zaprezentować podstawowych informacji przedmiotowych |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje wybrane w skromnym zasobie instytucje prawne | |
3,5 | ||
4,0 | Student swobodnie i analitycznie jest w stanie zaprezentować i porównać głosy ustawodawcy i doktryny w przedmiocie | |
4,5 | ||
5,0 | Student znakomicie opanował materię przedmiotu, samodzielnie porusza się w uwarunkowaniach prawnych, potrafi uzasadnić ratio legis instytucji, zna procedury i jest w stanie krytycznie i postulacyjnie odnieść się do rozwiązań prawnych. |
Literatura podstawowa
- L.Florek, T.Zieliński, Prawo pracy, C.H.Beck, Warszawa, 2020
- Małgorzata Barzycka-Banaszczyk, Prawo pracy, C.H.Beck, Warszawa, 2020
- Kazimierz Jaśkowski, MERITUM Prawo pracy 2021, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Liszcz Teresa, Prawo pracy, Wolters KLuwer, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Andrzej Chobot, Nowe formy zatrudnienia: kierunki rozwoju i nowelizacji, PWN, Warszawa, 2003
- Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Nr 10 /2019, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019