Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie zagospodarowania odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie zagospodarowania odpadów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznananie działań zmierzających do odpowiedniego, racjonlanego wykorzystania zużytych materiałów i urządzeń |
C-2 | Umiejętnośc oceny wagi i znaczenia problemów związanych z recykliingiem materiałów |
C-3 | Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami do recyklingu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie odpadów tworzyw sztucznych do recyklingu. Separacja materiałów polimerowych na podstawie ich właściwości fizykochemicznych | 4 |
T-L-2 | Modyfikacja recyklatów tworzyw sztucznych | 4 |
T-L-3 | Glikoliza materiałów polimerowych (PET, poliuretany itp.) | 3 |
T-L-4 | Recykling metali i ich stopów | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Pojęcia ogólne. Analiza i ocena krajowej i europejskiej bazy tworzyw sztucznych | 2 |
T-W-2 | Maszyny i urządzenie w procesie recyklingu | 4 |
T-W-3 | Odzysk energetyczny | 2 |
T-W-4 | Recykling surowcowy | 3 |
T-W-5 | Recykling materiałowy | 2 |
T-W-6 | Materiały kompostowalne. Bioalternatywa dla surowców petrochemicznych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na laboratoriach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 6 |
A-L-3 | Analiza literatury fachowej. Przygotowanie do "wejściówek" oraz zaliczenia z laboratorium. | 5 |
A-L-4 | Przystąpenie do zaliczenia | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie. | 13 |
A-W-2 | Studium literaturowe. Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu | 12 |
A-W-3 | Przystąpienie do zaliczenia | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, film. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obeność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych (w przypadku nieobecnośco konieczne jest odrobienie zajęć w terminie ustalonym przez prowadzącego), uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć laboratoryjnych i wykładów. Zaliczenie laboratoriów obdywa się wtrakcie całego semestru ( tzw. "wejściówki"), jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C45-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrz-zakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych. | PMKI_1A_W03, PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W13, PMKI_1A_W11, PMKI_1A_W01, PMKI_1A_W06, PMKI_1A_W07 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C45-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości. | PMKI_1A_U02, PMKI_1A_U13, PMKI_1A_U18, PMKI_1A_U07, PMKI_1A_U06, PMKI_1A_U08, PMKI_1A_U03, PMKI_1A_U01, PMKI_1A_U05 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-L-4, T-W-3, T-L-2, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C45-1_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych | PMKI_1A_K03, PMKI_1A_K05, PMKI_1A_K01, PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-L-4, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C45-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrz-zakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia na ocene dostateczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C45-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia na ocene dostateczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C45-1_K01 Student rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty kształcenia na ocene dostateczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kijeński J., Błędzki A., Jeziórska R., Odzysk i recykling materiałów polimerowych, PWN, Warszawa, 2011
- Błędzki A., Pawlaczyk K., Nowaczek W., Izbicka J., Penczek P., Recykling materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Raju Francis (ed.), Recycling of Polymers: Methods, Characterization and Applications, Wiley-VCH, 2016