Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność Doradztwo w agroturyźmie
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z biologii
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
C-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych4
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach2
T-A-4Ocena uciążliwości warunków pogodowych przy zastosowaniu programu BioKlima.4
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 32
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy2
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI2
T-A-9Warunki bioklimatyczne wybranego regionu kraju a możliwość rekreacji i turystyki - przydatność pogody do różnych form rekreacji5
25
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.2
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.2
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla2
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych2
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych2
T-W-6Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
T-W-7Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-8Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych2
T-W-9Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-10Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, wykonanie opracowań i zaliczenie każdego opracowania25
A-A-2Studiowanie literatury3
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opanowanie wiedzy wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych7
A-W-4Zaliczenie pisemne treści programowych zdobytych na wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
M-4Cwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
ROL_2A_W07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
ROL_2A_U03, ROL_2A_U05C-3T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D05A_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
ROL_2A_K02, ROL_2A_K07C-3T-A-8, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D05A_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015, drugie, poszerzone
  2. Błażejczyk Krzysztof, Kunert Anna, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, PAN IGiPZ, Warszawa, 2011, I
  3. Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2013, II, wydanie poszerzone
  4. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999
  2. Kozłowska-Szczęsna B. Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN IGiPZ, Warszawa, 1997, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych4
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.2
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach2
T-A-4Ocena uciążliwości warunków pogodowych przy zastosowaniu programu BioKlima.4
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 32
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.2
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy2
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI2
T-A-9Warunki bioklimatyczne wybranego regionu kraju a możliwość rekreacji i turystyki - przydatność pogody do różnych form rekreacji5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.2
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.2
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla2
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych2
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych2
T-W-6Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
T-W-7Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-8Klimatyczno-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych2
T-W-9Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-10Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, wykonanie opracowań i zaliczenie każdego opracowania25
A-A-2Studiowanie literatury3
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach20
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opanowanie wiedzy wiedzy zdobytej podczas zajęć audytoryjnych7
A-W-4Zaliczenie pisemne treści programowych zdobytych na wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D05A_W01Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu klimatycznych uwarunkowań produkcji roślinnej, wykorzystania klimatu w celach leczniczych i rekreacyjnych oraz prognozowania optymalnych warunków bioklimatu dla potrzeb projektowania miejscowego
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
Treści programoweT-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D05A_U01Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
ROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych.
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-A-9Warunki bioklimatyczne wybranego regionu kraju a możliwość rekreacji i turystyki - przydatność pogody do różnych form rekreacji
T-A-7Przewietrzanie efektywne dolin i napromieniowanie zboczy
T-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI
T-A-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach
T-A-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 3
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
T-A-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych
T-A-4Ocena uciążliwości warunków pogodowych przy zastosowaniu programu BioKlima.
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia z użyciem komputera
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D05A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji zadań związanych z produkcją rolniczą i organizacją agroturystyki
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-A-8Wskaźnik klimatyczno-turystyczny TCI
T-A-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych. 3
T-A-6Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Cwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań obliczeniowych,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego opracowania na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0