Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Agrobiotechnologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrobiotechnologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1genetyka roślin
W-2biochemia roślin
W-3fizjologia roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro3
T-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych3
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych3
T-A-4Selekcja roślin przy użyciu markerów molekularnych3
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi3
15
wykłady
T-W-1Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie4
T-W-2Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy6
T-W-3Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym4
T-W-4Uprawy molekularne4
T-W-5Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi4
T-W-6Hodowla molekularna6
T-W-7Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca nad przygotowaniem się do zajęć25
A-A-3samodzielna praca nad przygotowaniem sie do zaliczenia18
A-A-4zaliczenie zajęć2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna z podręcznikiem nad przyswojeniem treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
A-W-4zaliczenie wykładów3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa
M-4Klasyczna metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C02_W01
zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny
ROL_2A_W01, ROL_2A_W06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C02_U01
potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
ROL_2A_U02C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C02_K01
Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C02_W01
zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny
2,0nie zna metod otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy i opisuje je w szczegółach
4,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy oraz opisuje je biegle
4,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu kultur in vitro i transgenezy, opisuje je biegle i podaje przykłady ich zastosowań w praktyce
5,0zna większość metod otrzymywania roślin transgenicznych i opisuje je biegle oraz zna przykłady ich zastosowań w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C02_U01
potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
2,0nie potrafi odróżniać sposobów tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,0potrafi w stopniu podstawowym odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,5potrafi w szerszym niz podstawowy stopniu odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
4,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
4,5potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
5,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C02_K01
Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
2,0Nie ma świadomości wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,0ma wyrobioną w podstawowym stopniu świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,5ma pogłębioną świadomośc wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,0ma głęboko uzasadnioną świadomość rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,5ma głęboko uzasadnioną świadomośc rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO i szczegółowo potrafi ją uzasadniać
5,0uzasadnia ze szczegółami i w szerokim aspekcie świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO

Literatura podstawowa

  1. S. Malepszy (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. T. Twardowski, A. Michalska (red), KOD: Korzysci, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edytor, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro3
T-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych3
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych3
T-A-4Selekcja roślin przy użyciu markerów molekularnych3
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie4
T-W-2Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy6
T-W-3Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym4
T-W-4Uprawy molekularne4
T-W-5Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi4
T-W-6Hodowla molekularna6
T-W-7Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca nad przygotowaniem się do zajęć25
A-A-3samodzielna praca nad przygotowaniem sie do zaliczenia18
A-A-4zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna z podręcznikiem nad przyswojeniem treści wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
A-W-4zaliczenie wykładów3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C02_W01zna metody otrzymywania odmian roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy oraz ich zastosowania dla potrzeb rolnictwa, przemysłu i medycyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu chemii, biologii i biotechnologii roślin rolniczych ze szczególnym uwzględnieniem biologii molekularnej i inżynierii genetycznej
ROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie
Treści programoweT-W-1Kultury in vitro roślin i ich wykorzystanie w rolnictwie
T-W-4Uprawy molekularne
T-W-5Diagnostyka chorób roślin testami molekularnymi
T-W-6Hodowla molekularna
T-W-7Społeczne i prawne aspekty agrobiotechnologii
T-W-3Odmiany transgeniczne roślin uprawnych i ich wykorzystanie w rolnictwie światowym
T-W-2Metody otrzymywania roślin transgenicznych przeznaczonych do uprawy
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-4Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu metod kultur in vitro i transgenezy
3,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy i opisuje je w szczegółach
4,0zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy uzyciu kultur in vitro i transgenezy oraz opisuje je biegle
4,5zna podstawowe metody otrzymywania roślin uprawnych przy użyciu kultur in vitro i transgenezy, opisuje je biegle i podaje przykłady ich zastosowań w praktyce
5,0zna większość metod otrzymywania roślin transgenicznych i opisuje je biegle oraz zna przykłady ich zastosowań w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C02_U01potrafi odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie
Treści programoweT-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych
T-A-1Przykłady otrzymywania nowych odmian i gatunków uprawnych z użyciem kultur in vitro
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych
T-A-4Selekcja roślin przy użyciu markerów molekularnych
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi
Metody nauczaniaM-3dyskusja panelowa
M-4Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi odróżniać sposobów tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,0potrafi w stopniu podstawowym odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
3,5potrafi w szerszym niz podstawowy stopniu odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
4,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z uzyciem markerów molekularnych
4,5potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
5,0potrafi biegle odróżniać sposoby tworzenia odmian transgenicznych od metod klasycznych i z użyciem markerów molekularnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_C02_K01Ma świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z możliwościami biotechnologii w intensyfikacji produkcji rolniczej i jej wykorzystania w żywieniu człowieka, zwierząt oraz w przemyśle i medycynie
Treści programoweT-A-2Metody identyfikacji odmian genetycznie modyfikowanych
T-A-3Zasady koegzystencji rolnictwa opartego na GMO i na odmianach konwencjonalnych
T-A-5Identyfikacja odmian i ocena bioróżnorodności testami molekularnymi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja panelowa
M-4Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: kolokwia oceniające wiedzę i umiejętności związane z realizacją ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,0ma wyrobioną w podstawowym stopniu świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
3,5ma pogłębioną świadomośc wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,0ma głęboko uzasadnioną świadomość rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO
4,5ma głęboko uzasadnioną świadomośc rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO i szczegółowo potrafi ją uzasadniać
5,0uzasadnia ze szczegółami i w szerokim aspekcie świadomość wad i zalet rozwoju rolnictwa w oparciu o GMO