Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia mleczarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia mleczarska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomođici z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego4
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir4
T-L-5Produkcja i ocena masła4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach4
30
wykłady
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa4
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego2
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą3
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne3
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych3
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa4
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka6
T-W-8Technologia produkcji lodów2
T-W-9Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych32
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem13
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Kontakt z osobą prowadzącą zajecia10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C22_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz zagospodarowania produktów ubocznych (maślanki i serwatki).
ZBJZ_1A_W03, ZBJZ_1A_W12C-2, C-1T-L-2, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C22_U01
Student potrafi ocenić jakość mleka i produktów mleczarskich oraz kontrolować zmiany zachodzące podczas ich przechowywania. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
ZBJZ_1A_U06, ZBJZ_1A_U10C-2T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_C22_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórtstwa mleka. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy dotyczacy optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka
ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04C-2, C-1T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C22_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz zagospodarowania produktów ubocznych (maślanki i serwatki).
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektóre metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektóre zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektore metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektore zchodzaące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student potrafi precyzyjnie zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania., a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C22_U01
Student potrafi ocenić jakość mleka i produktów mleczarskich oraz kontrolować zmiany zachodzące podczas ich przechowywania. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
3,0Student potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student potrafi , mało wnikliwie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_C22_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórtstwa mleka. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy dotyczacy optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną. Nie potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczace oceny i przetwórstwa mleka.
3,0Ma niewielką świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną. Jest mało aktywny w pracy zespołowej. W niewielkim stopniu czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Jest mało aktywny w pracy zespołowej. Nie w pełni czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Jest aktywny w pracy zespołowej. W dużym stopniu czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
4,5Ma dużą świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną. Jest bardzo aktywny w pracy zespołowej. W dużym stopniu czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
5,0Ma bardzo dużą odpowiedzialność za pracę własną. Jest bardzo aktywny w pracy zespołowej. W bardzo dużym stopniu czuje sie odpowiedzialny za reralizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008
  3. Jasińska M., Dmytrow I., Mituniewicz-Małek A., Technologia Mleczarska - miniskrypt, Maszynopis, Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Obrusiewicz T., Mleczarstwo cz.1 i 2, WSiiP, Warszawa, 1993
  2. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego4
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir4
T-L-5Produkcja i ocena masła4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa4
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego2
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą3
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne3
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych3
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa4
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka6
T-W-8Technologia produkcji lodów2
T-W-9Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych32
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem13
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Kontakt z osobą prowadzącą zajecia10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_C22_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz zagospodarowania produktów ubocznych (maślanki i serwatki).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu roli i różnorodności biologicznej środowiska, w tym charaktrystyki surowców przetwarzanych na cele spożywcze, oraz wzajemnych relacji przetwórstwa spozywczego i środowiska naturalnego
ZBJZ_1A_W12Zna metody zabezpieczania i oceny jakości surowców i żywności
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektóre metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektóre zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektore metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektore zchodzaące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student potrafi precyzyjnie zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania., a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_C22_U01Student potrafi ocenić jakość mleka i produktów mleczarskich oraz kontrolować zmiany zachodzące podczas ich przechowywania. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych i w organizmie, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
ZBJZ_1A_U10Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-5Produkcja i ocena masła
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
3,0Student potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student potrafi , mało wnikliwie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_C22_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórtstwa mleka. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy dotyczacy optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-5Produkcja i ocena masła
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka
T-W-8Technologia produkcji lodów
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa
T-W-9Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną. Nie potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczace oceny i przetwórstwa mleka.
3,0Ma niewielką świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną. Jest mało aktywny w pracy zespołowej. W niewielkim stopniu czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Jest mało aktywny w pracy zespołowej. Nie w pełni czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Jest aktywny w pracy zespołowej. W dużym stopniu czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
4,5Ma dużą świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną. Jest bardzo aktywny w pracy zespołowej. W dużym stopniu czuje się odpowiedzialny za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka.
5,0Ma bardzo dużą odpowiedzialność za pracę własną. Jest bardzo aktywny w pracy zespołowej. W bardzo dużym stopniu czuje sie odpowiedzialny za reralizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka