Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treśi przedmiotów: Chemia nieorganiczna i organiczna, Podstawy anatomii i fizjologii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp doogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej2
T-L-2Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności8
T-L-3Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych12
T-L-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prezentacji prac kontrolnych, zaliczenia2
30
wykłady
T-W-1Rozwój, cele i zadania toksykologii żywności w aspekcie nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym i jakością zywności w Polsce i na świecie. Podstawowe regulacje prawne.2
T-W-2Podstawowe pojęcia w toksykologii, rodzaje trucizn i ich toksyczność. Mechanizmy wchłaniania, transportu i wydalania w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.4
T-W-3Czynniki poza- i wewnątrzustrojowe decydujące o przebiegu i efekcie zatrucia.4
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości substancji szkodliwych w żywności.4
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności2
T-W-6Metale ciężkie, inne pierwiastki śladowe oraz skażenia radioaktywne w żywności.4
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne trwałe związki organiczne (TZO) w żywności4
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-9Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności2
T-W-10Wpływ zabiegów uprawowych i hodowlanych oraz procesów przetwórczych na stopień skażenia żywności.1
T-W-11Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej i prezentacji10
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczeń5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej30
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D29_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii żywności, jest w stanie: definiować związane z przedmiotem pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne i trucizny pochodzenia antropogenicznego i naturalnego obecne w surowcach spożywczych, dodatkach i gotowych produktach, zdefiniować problem, dobrać odpowiedmie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
ZBJZ_1A_W04, ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W10C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D29_U01
Student umie wuszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przesdstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym, potrafi ocenić zagrożenie bezpieczeństwa żywności, a w konsekwencji zdrowia konsumentów, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U02, ZBJZ_1A_U05, ZBJZ_1A_U07, ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U11, ZBJZ_1A_U12C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_D29_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D29_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii żywności, jest w stanie: definiować związane z przedmiotem pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne i trucizny pochodzenia antropogenicznego i naturalnego obecne w surowcach spożywczych, dodatkach i gotowych produktach, zdefiniować problem, dobrać odpowiedmie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii żywności
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu toksykologii żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D29_U01
Student umie wuszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przesdstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym, potrafi ocenić zagrożenie bezpieczeństwa żywności, a w konsekwencji zdrowia konsumentów, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje literaturowe oraz umie przedstawić i omówić wyniki swoich badań w świetle dotychczas publikowanych rezultatów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_D29_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
2,0Student nie spełnia warunków
3,0Spełnia wymagania w zakresie kompetencji, jest krytyczny i kreatywny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987, I

Literatura dodatkowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, PZWL, Warszawa, 2002, I (1990), II (1994), III (2002)
  2. Protasowicki M., Kurpios M., Chodyniecki A., Higiena w przemyśle rybnym, Wyd. AR, Szczecin, 1984, I
  3. Czasopisma:, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp doogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej2
T-L-2Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności8
T-L-3Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych12
T-L-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prezentacji prac kontrolnych, zaliczenia2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój, cele i zadania toksykologii żywności w aspekcie nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym i jakością zywności w Polsce i na świecie. Podstawowe regulacje prawne.2
T-W-2Podstawowe pojęcia w toksykologii, rodzaje trucizn i ich toksyczność. Mechanizmy wchłaniania, transportu i wydalania w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.4
T-W-3Czynniki poza- i wewnątrzustrojowe decydujące o przebiegu i efekcie zatrucia.4
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości substancji szkodliwych w żywności.4
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności2
T-W-6Metale ciężkie, inne pierwiastki śladowe oraz skażenia radioaktywne w żywności.4
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne trwałe związki organiczne (TZO) w żywności4
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-9Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności2
T-W-10Wpływ zabiegów uprawowych i hodowlanych oraz procesów przetwórczych na stopień skażenia żywności.1
T-W-11Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej i prezentacji10
A-L-4Konsultacje5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczeń5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej30
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_D29_W01Student ma wiedzę w zakresie toksykologii żywności, jest w stanie: definiować związane z przedmiotem pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne i trucizny pochodzenia antropogenicznego i naturalnego obecne w surowcach spożywczych, dodatkach i gotowych produktach, zdefiniować problem, dobrać odpowiedmie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W04Ma wiedzę w zakresie uwarunkowań pomiędzy jakoscią i składem żywności a funkcjonowaniem organizmu człowieka.
ZBJZ_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
ZBJZ_1A_W10Ma wiedzę o związkach chemicznych, w tym toksycznych, obecnych w środowisku i żywności oraz o przemianach tych związków, procesach zanieczyszczenia i metodach ich oznaczania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp doogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-3Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-L-2Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-5Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prezentacji prac kontrolnych, zaliczenia
T-W-2Podstawowe pojęcia w toksykologii, rodzaje trucizn i ich toksyczność. Mechanizmy wchłaniania, transportu i wydalania w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-1Rozwój, cele i zadania toksykologii żywności w aspekcie nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym i jakością zywności w Polsce i na świecie. Podstawowe regulacje prawne.
T-W-3Czynniki poza- i wewnątrzustrojowe decydujące o przebiegu i efekcie zatrucia.
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości substancji szkodliwych w żywności.
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-6Metale ciężkie, inne pierwiastki śladowe oraz skażenia radioaktywne w żywności.
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne trwałe związki organiczne (TZO) w żywności
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-9Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności
T-W-10Wpływ zabiegów uprawowych i hodowlanych oraz procesów przetwórczych na stopień skażenia żywności.
T-W-11Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii żywności
3,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu toksykologii żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_D29_U01Student umie wuszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przesdstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym, potrafi ocenić zagrożenie bezpieczeństwa żywności, a w konsekwencji zdrowia konsumentów, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U01Potrafi wskazać czynniki chemiczne, fizyczne, biologiczne, w tym mikrobiologiczne, występujące w środowisku naturalnym oraz podczas produkcji, przechowywania i transportu żywności, mające wpływ na jej bezpieczeństwo i jakość
ZBJZ_1A_U02Potrafi dobrać metody oceny jakości i bezpieczeństwa surowców i produktów żywnościowych
ZBJZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych oraz posiada zdolność samodzielnego planowania własnej kariery
ZBJZ_1A_U07Potrafi wskazać wpływ jakości żywności na bezpieczeństwo i ochronę zdrowia publicznego
ZBJZ_1A_U09Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i językach obcych. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ZBJZ_1A_U11Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wyników eksperymentów
ZBJZ_1A_U12Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp doogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-3Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-L-2Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-5Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prezentacji prac kontrolnych, zaliczenia
T-W-2Podstawowe pojęcia w toksykologii, rodzaje trucizn i ich toksyczność. Mechanizmy wchłaniania, transportu i wydalania w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-1Rozwój, cele i zadania toksykologii żywności w aspekcie nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym i jakością zywności w Polsce i na świecie. Podstawowe regulacje prawne.
T-W-3Czynniki poza- i wewnątrzustrojowe decydujące o przebiegu i efekcie zatrucia.
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości substancji szkodliwych w żywności.
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-6Metale ciężkie, inne pierwiastki śladowe oraz skażenia radioaktywne w żywności.
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne trwałe związki organiczne (TZO) w żywności
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-9Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności
T-W-10Wpływ zabiegów uprawowych i hodowlanych oraz procesów przetwórczych na stopień skażenia żywności.
T-W-11Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje literaturowe oraz umie przedstawić i omówić wyniki swoich badań w świetle dotychczas publikowanych rezultatów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_D29_K01Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
ZBJZ_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp doogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-3Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
T-L-2Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-5Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prezentacji prac kontrolnych, zaliczenia
T-W-2Podstawowe pojęcia w toksykologii, rodzaje trucizn i ich toksyczność. Mechanizmy wchłaniania, transportu i wydalania w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-1Rozwój, cele i zadania toksykologii żywności w aspekcie nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym i jakością zywności w Polsce i na świecie. Podstawowe regulacje prawne.
T-W-3Czynniki poza- i wewnątrzustrojowe decydujące o przebiegu i efekcie zatrucia.
T-W-4Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości substancji szkodliwych w żywności.
T-W-5Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-6Metale ciężkie, inne pierwiastki śladowe oraz skażenia radioaktywne w żywności.
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne trwałe związki organiczne (TZO) w żywności
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-9Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności
T-W-10Wpływ zabiegów uprawowych i hodowlanych oraz procesów przetwórczych na stopień skażenia żywności.
T-W-11Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia warunków
3,0Spełnia wymagania w zakresie kompetencji, jest krytyczny i kreatywny
3,5
4,0
4,5
5,0