Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Aspekty ekologiczne w łańcuchu żywnościowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty ekologiczne w łańcuchu żywnościowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, ochrony środowiska, chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze4
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).4
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.5
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).2
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)2
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.2
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.3
T-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego2
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym2
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3samodzielne wykonanie referatów5
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
M-2Metody weryfikujące - ocena referatu, ocena z kolokwium
M-3Obserwacja pracy w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z samodzielnie wykjonanych zagadnień objętych programem zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie stanu środowiska oraz czynników naturalnych i antropogenicznych ten stan kształtujących w zakresie odpowiadającym problematyce przedmiotu; posiądzie wiedzę w zakresie wpływu środowiska na jakość surowców wykorzystywanych w przemyśle spożywczym; posiądzie wiedzę o czynnikach kształtujących skład jakościowy wody przeznaczonej do spożycia oraz metodach stosowanych do jej oczyszczania i uzdatniania; posiądzie podstawową wiedzę o nowoczesnych formach produkcji żywności, w tym o rolnictwie ekologicznym wykorzystującym naturalne zasoby środowiska z jednoczesną produkcją żywności wysokiej jakości; posiądzie wiedzę o nowoczesnych technologiach i technikach stosowanych w przemyśle spożywczym z uwzględnieniem nowego trendu jakim jest zielona chemia oraz o intensywnie rozwijających się technologiach separacji membranowych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Posiadzie wiedzę o stoswanych analizach wybranych wskaźnikó fizyko-chemicznych związanych z problematyką przedmiotu.
ZBJZ_1A_W03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_U01
Student będzie potrafił scharakteryzować i poddać analizie czynniki daterminujące stan środowiska, metody produkcji żywności oraz ich wpływ na kształkowanie jakości surowców spożywczych. Posiądzie umiejętności w zakresie wykonywania badań eksperymentalnych i oznaczeń wybranych wskaźników fizyko-chemicznych związanych z problematyką objętą programem zajęć.
ZBJZ_1A_U08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_K01
Student potrafi współpracować w grupie, ma swiadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z działalności człowieka oraz wpływu czynników środowiskowych na surowce spożywcze. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie stanu środowiska oraz czynników naturalnych i antropogenicznych ten stan kształtujących w zakresie odpowiadającym problematyce przedmiotu; posiądzie wiedzę w zakresie wpływu środowiska na jakość surowców wykorzystywanych w przemyśle spożywczym; posiądzie wiedzę o czynnikach kształtujących skład jakościowy wody przeznaczonej do spożycia oraz metodach stosowanych do jej oczyszczania i uzdatniania; posiądzie podstawową wiedzę o nowoczesnych formach produkcji żywności, w tym o rolnictwie ekologicznym wykorzystującym naturalne zasoby środowiska z jednoczesną produkcją żywności wysokiej jakości; posiądzie wiedzę o nowoczesnych technologiach i technikach stosowanych w przemyśle spożywczym z uwzględnieniem nowego trendu jakim jest zielona chemia oraz o intensywnie rozwijających się technologiach separacji membranowych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Posiadzie wiedzę o stoswanych analizach wybranych wskaźnikó fizyko-chemicznych związanych z problematyką przedmiotu.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_U01
Student będzie potrafił scharakteryzować i poddać analizie czynniki daterminujące stan środowiska, metody produkcji żywności oraz ich wpływ na kształkowanie jakości surowców spożywczych. Posiądzie umiejętności w zakresie wykonywania badań eksperymentalnych i oznaczeń wybranych wskaźników fizyko-chemicznych związanych z problematyką objętą programem zajęć.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zastosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO9-17_K01
Student potrafi współpracować w grupie, ma swiadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z działalności człowieka oraz wpływu czynników środowiskowych na surowce spożywcze. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia
2,0
3,0Student ma świadomość konsekwencji dla śorowiska wynikajacych z działalności człowieka. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brodzińska K., Rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce na tle uwarunkowań przyrodniczych i systemu wsparcia finansowego, Zaeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, SGGW Warszawa, 2010, Tom 10 (XXV), Zeszyt 2
  2. Kocik L., Między przyrodą, zagrodą i społęczeństwem. Społeczno-kultutrowe problemy ekologii wszi i rolnictwa, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2000
  3. Kowalska A., Jakość i konkurencyjność w rolnictwie ekologicznym, DIFIN, Warszawa, 2010
  4. Paryjczak T., Promowanie zrónoważonego rozwoju przez zieloną chemię, Problemy Ekorozwoju, 2008, vol. 3, No. 1, str. 45-51
  5. Tanchoux N., Leitner W., Handbook of Green Chemistry and Technology, Blackwell, Oxford, 2002
  6. Kowal A., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Moulder M.H.V., Basic Principles of Membrane Technology, Kluwer Academic, Amsterdam, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze4
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).4
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.5
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)2
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.2
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.3
T-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego2
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym2
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3samodzielne wykonanie referatów5
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3przygotowanie do kolokwium zaliczającego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO9-17_W01Student posiądzie wiedzę w zakresie stanu środowiska oraz czynników naturalnych i antropogenicznych ten stan kształtujących w zakresie odpowiadającym problematyce przedmiotu; posiądzie wiedzę w zakresie wpływu środowiska na jakość surowców wykorzystywanych w przemyśle spożywczym; posiądzie wiedzę o czynnikach kształtujących skład jakościowy wody przeznaczonej do spożycia oraz metodach stosowanych do jej oczyszczania i uzdatniania; posiądzie podstawową wiedzę o nowoczesnych formach produkcji żywności, w tym o rolnictwie ekologicznym wykorzystującym naturalne zasoby środowiska z jednoczesną produkcją żywności wysokiej jakości; posiądzie wiedzę o nowoczesnych technologiach i technikach stosowanych w przemyśle spożywczym z uwzględnieniem nowego trendu jakim jest zielona chemia oraz o intensywnie rozwijających się technologiach separacji membranowych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Posiadzie wiedzę o stoswanych analizach wybranych wskaźnikó fizyko-chemicznych związanych z problematyką przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu roli i różnorodności biologicznej środowiska, w tym charaktrystyki surowców przetwarzanych na cele spożywcze, oraz wzajemnych relacji przetwórstwa spozywczego i środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.
Treści programoweT-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
M-3Obserwacja pracy w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO9-17_U01Student będzie potrafił scharakteryzować i poddać analizie czynniki daterminujące stan środowiska, metody produkcji żywności oraz ich wpływ na kształkowanie jakości surowców spożywczych. Posiądzie umiejętności w zakresie wykonywania badań eksperymentalnych i oznaczeń wybranych wskaźników fizyko-chemicznych związanych z problematyką objętą programem zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U08Potrafi scharakteryzować zagrożenia dla środowiska powstające przy produkcji żywności oraz zaplanować metody i sposoby zagospodarowania odpadów.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.
Treści programoweT-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
M-2Metody weryfikujące - ocena referatu, ocena z kolokwium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne podsumowujące wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące wiedzę teoretyczną wymaganą w ramach ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z samodzielnie wykjonanych zagadnień objętych programem zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zastosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO9-17_K01Student potrafi współpracować w grupie, ma swiadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z działalności człowieka oraz wpływu czynników środowiskowych na surowce spożywcze. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jezt zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wpływu stanu środowiska na jakość surowców stanowiących poszczególne składowe w łańcuchu żywności oraz powiązanych z tym problemem umiejętności.
Treści programoweT-W-4Zarys nowoczesnych form produkcji żywności ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa ekstensywnego
T-W-5Aspekty zielonej chemii w przemyśle spożywczym
T-W-1Ogólna charakterystyka części składowych środowiska (powietrze, gleba, woda)
T-W-2Wpływ stanu środowiska na surowce spożywcze.
T-W-3Znaczenie wody jako medium i surowca w produkcji żywności z uwzględnieniem procesów uzdatniania i oczyszczania.
T-W-6Ekologiczne technologie i techniki w produkcji żywności z uwzględnieniem technik separacji membranowych
T-A-1Oznaczanie wybranych wskaźników fizyko-chemicznych charakteryzujących jakość wody przeznaczonej na cele bytowe i gospodarcze
T-A-3Przeprowadzenie separacji membranowej w celu oczyszczenia i zagęszczenia matryc sporządzonych na bazie roztworów organicznych.
T-A-4Ocena wybranych wskaźników fizyko-chemicznych uzyskanych roztworów w procesie separacji membranowej (oznaczanie NTU, ChZT, białka ogólnego, tłuszczu).
T-A-2Uzdatnianie wody na przykładzie wybranych wskaźników (usuwanie twardości wody i odżelazianie wody).
Metody nauczaniaM-3Obserwacja pracy w grupie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmowania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konsekwencji dla śorowiska wynikajacych z działalności człowieka. Potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0