Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna na temat Higieny pracy – nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne oraz zasad zapobiegania ewntualnym chorobom oraz sposobów utrzymania zdrowia i dobrej kondycji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie: - higieny pracy – nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - zasad zapobiegania chorobom oraz sposobów utrzymania zdrowia i dobrej kondycji. - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - z zakresu podstawowych aktów prawnych Kodeksu Pracy. - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1- Wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - Opracowywanie zasad zapobiegania chorobom oraz sposobów utrzymania zdrowia - Wybrane zagadnienia z Kodeksu Pracy. - Bezpieczeństwo i higiena pracy - Kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - Sprzęt pierwszej pomocy.15
15
wykłady
T-W-1- Wprowadzenie do przedmiotu Higieny pracy – jako nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - Obowiązujące akta prawne. Wprowadzenie do Kodeksu Pracy. - Bezpieczeństwo i higiena pracy - Identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - Kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - Popularyzacja problematyki higieny pracy.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących Ergonomii pracy10
A-A-3zaliczenia przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_A1-1_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu Higieny pracy
ZBJZ_1A_W13C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_A1-1_U01
Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
ZBJZ_1A_U12C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_A1-1_K01
Jest człowiekiem świadomym w zakresie BHP
ZBJZ_1A_K03C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_A1-1_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu Higieny pracy
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_A1-1_U01
Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_A1-1_K01
Jest człowiekiem świadomym w zakresie BHP
2,00-50% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,050-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,565-70% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,070-80% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,585-90% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
5,090-100% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym

Literatura podstawowa

  1. B. Rączkowski, „BHP w praktyce”, ODDK, Gdańsk 2006r., 2006
  2. praca zbiorowa, BHP w firmie, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2006 r., 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1- Wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - Opracowywanie zasad zapobiegania chorobom oraz sposobów utrzymania zdrowia - Wybrane zagadnienia z Kodeksu Pracy. - Bezpieczeństwo i higiena pracy - Kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - Sprzęt pierwszej pomocy.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- Wprowadzenie do przedmiotu Higieny pracy – jako nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - Obowiązujące akta prawne. Wprowadzenie do Kodeksu Pracy. - Bezpieczeństwo i higiena pracy - Identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - Kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - Popularyzacja problematyki higieny pracy.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących Ergonomii pracy10
A-A-3zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_A1-1_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu Higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W13Ma wiedzę w zakresie prawa chroniącego własność intelektualną i prawa pracy
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie: - higieny pracy – nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - zasad zapobiegania chorobom oraz sposobów utrzymania zdrowia i dobrej kondycji. - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - z zakresu podstawowych aktów prawnych Kodeksu Pracy. - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-W-1- Wprowadzenie do przedmiotu Higieny pracy – jako nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - Obowiązujące akta prawne. Wprowadzenie do Kodeksu Pracy. - Bezpieczeństwo i higiena pracy - Identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - Kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - Popularyzacja problematyki higieny pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_A1-1_U01Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U12Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie: - higieny pracy – nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - zasad zapobiegania chorobom oraz sposobów utrzymania zdrowia i dobrej kondycji. - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - z zakresu podstawowych aktów prawnych Kodeksu Pracy. - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-W-1- Wprowadzenie do przedmiotu Higieny pracy – jako nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - Obowiązujące akta prawne. Wprowadzenie do Kodeksu Pracy. - Bezpieczeństwo i higiena pracy - Identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - Kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - Popularyzacja problematyki higieny pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_A1-1_K01Jest człowiekiem świadomym w zakresie BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie: - higieny pracy – nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - zasad zapobiegania chorobom oraz sposobów utrzymania zdrowia i dobrej kondycji. - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - z zakresu podstawowych aktów prawnych Kodeksu Pracy. - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-W-1- Wprowadzenie do przedmiotu Higieny pracy – jako nauki badającej wpływ czynników środowiska oraz zachowań człowieka na jego zdrowie fizyczne i psychiczne - Obowiązujące akta prawne. Wprowadzenie do Kodeksu Pracy. - Bezpieczeństwo i higiena pracy - Identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - Kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - Popularyzacja problematyki higieny pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,00-50% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,050-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,565-70% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,070-80% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,585-90% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
5,090-100% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym