Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Alergie pokarmowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alergie pokarmowe
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywności, podstawy żywienia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.2
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.2
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.2
T-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.2
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.2
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.2
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.2
T-L-8Alergeny orzechów i soi. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka orzechów i soi.2
T-L-9Zioła i przyprawy a ryzyko wystąpienia alergii.2
T-L-10Substancje dodatkowe o własciwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.2
20
wykłady
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.2
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości produktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje z nauczyielem5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - opracowanie jadłospisów w zależności od występującej alergii pokarmowej.
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W12C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_U01
Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U12C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_U01
Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Dzieniszewski J., Alergie pokarmowe, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2004
  2. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.2
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.2
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.2
T-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.2
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.2
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.2
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.2
T-L-8Alergeny orzechów i soi. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka orzechów i soi.2
T-L-9Zioła i przyprawy a ryzyko wystąpienia alergii.2
T-L-10Substancje dodatkowe o własciwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.2
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości produktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje z nauczyielem5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-1zc_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.
Treści programoweT-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości produktów.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-L-8Alergeny orzechów i soi. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka orzechów i soi.
T-L-9Zioła i przyprawy a ryzyko wystąpienia alergii.
T-L-10Substancje dodatkowe o własciwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - opracowanie jadłospisów w zależności od występującej alergii pokarmowej.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-1zc_U01Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.
Treści programoweT-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości produktów.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-L-8Alergeny orzechów i soi. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka orzechów i soi.
T-L-9Zioła i przyprawy a ryzyko wystąpienia alergii.
T-L-10Substancje dodatkowe o własciwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - opracowanie jadłospisów w zależności od występującej alergii pokarmowej.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-1zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową.
Treści programoweT-L-4Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.
T-L-2Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.
T-L-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.
T-L-5Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.
T-L-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.
T-L-7Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.
T-L-6Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości produktów.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-L-8Alergeny orzechów i soi. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka orzechów i soi.
T-L-9Zioła i przyprawy a ryzyko wystąpienia alergii.
T-L-10Substancje dodatkowe o własciwościach alergizujących oraz produkty je zawierające.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - opracowanie jadłospisów w zależności od występującej alergii pokarmowej.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.