Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Diagnostyka w gabinecie dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka w gabinecie dietetyka
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, żywienei człowieka, dietetyka, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin.2
T-L-2Analiza stanu odżywienia na podstawie wyników badań krwi2
T-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości2
T-L-4Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych2
T-L-5Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym2
T-L-6Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego2
T-L-7Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej2
T-L-8Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych2
T-L-9Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki2
T-L-10Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit2
T-L-11Choroby tarczycy – analiza przypadków2
T-L-12Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.2
T-L-13Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -12
T-L-14Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -22
T-L-15Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych2
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia2
T-W-3Morfologia krwi obwodowej2
T-W-4Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa2
T-W-5Markery stanu zapalnego2
T-W-6Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego2
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności2
T-W-8Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie2
T-W-9Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego2
T-W-10Diagnostyka chorób tarczycy2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2analiza wskazanej literatury3
A-L-3konsultacje z nauczycielem2
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6zc_W01
Student posiada wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W12C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7M-2, M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U12C-1, C-2T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-W-8, T-L-13, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-L-7, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-W-6, T-W-9, T-L-2, T-W-4, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-8, T-L-6, T-W-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D6zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1, C-2T-L-7, T-L-1, T-L-13, T-L-10, T-W-4, T-L-3, T-L-9, T-L-5, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-L-11, T-L-2, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-14, T-W-8, T-L-12, T-W-6M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6zc_W01
Student posiada wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D6zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lucyna Ostrowska (red.), Diagnostyka laboratoryjna w dietetyce, Wyd. PZWL, Warszawa, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin.2
T-L-2Analiza stanu odżywienia na podstawie wyników badań krwi2
T-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości2
T-L-4Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych2
T-L-5Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym2
T-L-6Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego2
T-L-7Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej2
T-L-8Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych2
T-L-9Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki2
T-L-10Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit2
T-L-11Choroby tarczycy – analiza przypadków2
T-L-12Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.2
T-L-13Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -12
T-L-14Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -22
T-L-15Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych2
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia2
T-W-3Morfologia krwi obwodowej2
T-W-4Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa2
T-W-5Markery stanu zapalnego2
T-W-6Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego2
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności2
T-W-8Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie2
T-W-9Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego2
T-W-10Diagnostyka chorób tarczycy2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2analiza wskazanej literatury3
A-L-3konsultacje z nauczycielem2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6zc_W01Student posiada wiedzę na temat badań laboratoryjnych świadczących o występowaniu choroby, oceny jej przebiegu, a także określenia efektywności zastosowanej terapii żywieniowej. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
Treści programoweT-W-5Markery stanu zapalnego
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych
T-W-10Diagnostyka chorób tarczycy
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia
T-W-6Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-9Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego
T-W-3Morfologia krwi obwodowej
T-W-8Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-W-4Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
Metody nauczaniaM-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej stosowanej w gabinecie dietetyka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6zc_U01Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach, w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
Treści programoweT-L-4Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych
T-W-3Morfologia krwi obwodowej
T-L-5Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym
T-W-8Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-L-13Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -1
T-W-10Diagnostyka chorób tarczycy
T-W-5Markery stanu zapalnego
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia
T-L-7Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej
T-L-9Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki
T-L-11Choroby tarczycy – analiza przypadków
T-L-12Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.
T-W-6Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
T-W-9Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego
T-L-2Analiza stanu odżywienia na podstawie wyników badań krwi
T-W-4Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-L-10Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit
T-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości
T-L-14Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -2
T-L-8Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych
T-L-6Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, na podstawie wyników badań laboratoryjnych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D6zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki laboratoryjnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystania wyników badań laboratoryjnych w celu diagnozowania i monitorowania efektywności leczenia schorzeń powstałych na podłożu wadliwego żywienia oraz zaburzeń, w których terapii zasadnicze znaczenie ma właściwa dieta.
Treści programoweT-L-7Postępowanie dietetyczne na podstawie wyników krzywej glukozowej i insulinowej
T-L-1Wprowadzenie do zajęć – regulamin.
T-L-13Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -1
T-L-10Interpretacja wyników badań wskazujące na nieprawidłową pracę jelit
T-W-4Równowaga wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa
T-L-3Układanie jadłospisów w zależności od rodzaju niedokrwistości
T-L-9Interpretacja wyników badań w funkcjonowaniu wątroby i trzustki
T-L-5Analiza markerów, świadczących o stanie zapalnym
T-W-9Wskaźniki biochemiczne w funkcjonowaniu układu pokarmowego
T-W-3Morfologia krwi obwodowej
T-W-7Postępowanie diagnostyczne w cukrzycy i insulinooporności
T-L-11Choroby tarczycy – analiza przypadków
T-L-2Analiza stanu odżywienia na podstawie wyników badań krwi
T-W-10Diagnostyka chorób tarczycy
T-W-2Diagnostyka stanu odżywienia
T-W-1Materiał do badań laboratoryjnych
T-W-5Markery stanu zapalnego
T-L-4Układanie planu nawodnienia organizmu. Dieta zawierająca składniki o działaniu neutralizującym zakwaszenie organizmu na podstawie wyników laboratoryjnych
T-L-8Układanie planu żywieniowego w oparciu o wybrane wskaźniki biochemiczne chorób metabolicznych
T-L-6Postępowanie dietetyczne w kontekście profilu lipidowego
T-L-14Przygotowanie planów dietetycznych w wybranych niedoborach żywieniowych -2
T-W-8Postępowanie diagnostyczne w dnie moczanowej i osteoporozie
T-L-12Analiza parametrów świadczących o niewydolności nerek.
T-W-6Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych, z wykorzystaniem wyników badań laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Duskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0