Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Żywienie w różnych stanach fizjologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie w różnych stanach fizjologicznych | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii żywienia i podstaw fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w organizmie w określonym wieku lub stanie fizjologicznym i nabycie umiejętności dostosowania diety do zaistniałych potrzeb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody oceny stanu odżywienia osób w różnych stanach fizjologicznych | 2 |
T-L-2 | Wywiad żywieniowy, zbieranie informacji żywieniowej | 2 |
T-L-3 | Zasady korekty diety | 2 |
T-L-4 | Wartość odżywcza i energetyczna diety w okresie prokreacji, kierunki korekty diety | 2 |
T-L-5 | Wartość odżywcza i energetyczna diety kobiety w poszczególnych trymestrach ciąży, kierunki korekty diety | 3 |
T-L-6 | Wartość odżywcza i energetyczna diety w okresie laktacji, kierunki korekty diety | 2 |
T-L-7 | Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym, zasady uzupełniania diety przedszkolnej w domu | 2 |
T-L-8 | Wartość odżywcza i energetyczna diety młodzieży w okresie dorastania, kierunki korekty diety. Ocena rozpoznawania zaburzeń w odżywianiu | 2 |
T-L-9 | Wartość odżywcza i energetyczna diety kobiety w okresie menopauzy, kierunki korekty diety. Żywieniowa profilaktyka chorób okresu menopauzalnego | 3 |
T-L-10 | Wartość odżywcza i energetyczna diety mężczyzny w okresie andropauzy, kierunki korekty diety. Wpływ stylu życia na dolegliwości andropauzalne | 2 |
T-L-11 | Kierunki korekty diety osób w wieku starszym | 3 |
T-L-12 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady prawidłowego żywienia | 1 |
T-W-2 | Żywienie w okresie prokreacji | 2 |
T-W-3 | Fizjologia okresu ciąży. Zalecenia żywieniowe dla kobiet ciężarnych | 2 |
T-W-4 | Fizjologia laktacji. Zalecenia żywieniowe dla kobiet laktujących | 2 |
T-W-5 | Okres noworodkowy i niemowlęcy. Schemat żywienia niemowląt. Żywienie naturalne i sztuczne. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka wieku przedszkolnego. Zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym | 2 |
T-W-7 | Okres młodzieńczy. Dojrzewanie płciowe. Żywieniowa profilaktyka schorzeń wieku młodzieńczego | 2 |
T-W-8 | Zmiany w okresie andropauzalnym i związane z tym zalecenia żywieniowe | 1 |
T-W-9 | Zmiany w okresie menopauzalnym i związane z tym zalecenia żywieniowe. Żywieniowa profilaktyka chorób | 2 |
T-W-10 | Zmiany w organizmie osób starszych. Żywienie osób starszych | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 35 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu | 17 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający 5 pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzajace wiedzę na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja - nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-26zc_W01 Zna zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie w danym etapie życia i zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian | TZZ_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-26zc_U01 Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w różnym stanie fizjologicznym. | TZZ_2A_U11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO2-26zc_K01 Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-26zc_W01 Zna zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie w danym etapie życia i zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian | 2,0 | brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie z 5 nie zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia nie przygotowana prezentacja z przeprowadzoną korektą diety |
3,0 | poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia do 3,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
3,5 | wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia kończące ćwiczenia, średnia 3,25 - 3,75 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
4,0 | wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 3,75 - 4,25 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
4,5 | wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,25 - 4,75 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety | |
5,0 | wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwium kończące ćwiczenia, średnia 4,75-5,0 przygotowana prezentacja z poprawnie przeprowadzoną korektą diety |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-26zc_U01 Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w różnym stanie fizjologicznym. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać korekty diety |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych | |
3,5 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty | |
4,0 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty. | |
4,5 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu, potrafi dyskutować i bronić swoich argumentów | |
5,0 | Student potrafi skomponować dietę dla ludzi w różnych stanach fizjologicznych. Sugeruje różne, poprawne, warianty korekty. Potrafi w pełni uzasadnic dokonane wybory dotyczące założeń diety. Potrafi dyskutować i bronić swoich argumentów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO2-26zc_K01 Ma świadomość potrzeby stałego poszerzania wiedzy i jej popularyzacji | 2,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
3,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
3,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
4,5 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia | |
5,0 | Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2007
- Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2009
- Szajewska H., Albrecht P., Jak żywić niemowlęta i małe dzieci, PZWL, Warszawa, 2009
- Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2008
- Woś H., Staszewska- Kwak A., Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa, 2009
- Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa : podstawowe pojęcia, Wyd. UJ, Kraków, 2010
- Jarosz M., Żywienie osób w wieku starszym, PZWL, Warszawa, 2008
- Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Chicago Dietetic Association, Manual of clinical dietetics, 2000
- Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2007
- Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa : podstawowe pojęcia, Wyd. UJ, Kraków, 2008
- Chicago Dietetic Association, Manual of clinical dietetics, 2000