Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii produktów roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w technologii produktów roślinnych
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu technologii roślinnej, technologii ogólnej, biochemii i inżynierii procesowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym1
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.1
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.1
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową1
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych2
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.1
T-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.2
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.2
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.2
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych2
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.1
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.1
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.1
18
wykłady
T-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków1
T-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.2
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców1
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych1
T-W-5Liofilizacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-W-6Otrzymywanie napojów instant2
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej1
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów1
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao1
T-W-10Otrzymywanie czekolady1
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego1
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna1
T-W-13Substancje antyżywieniowe i sposoby ich inaktywacji1
T-W-14Rola ziół i przypraw w technologii żywności1
T-W-15Grzyby hodowlane1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Ćwiczenia praktyczne (eksperyment, obserwacja), pokaz multimedialny18
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-L-3Analiza wskazanej literatury10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów18
A-L-5Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do zajęć10
A-W-3Analiza wskazanej literatury10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Przygotowanie się do egzaminu18
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C7tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego.
TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W13C-1T-W-15, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TZZ_2A_C7tibz_W02
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W12C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C7tibz_U01
Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02C-1T-W-10, T-W-9, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-3
TZZ_2A_C7tibz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych.
TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U15C-1T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-15, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-L-12M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C7tibz_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-14, T-W-15, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C7tibz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego.
2,0Wiedza na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_2A_C7tibz_W02
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0Wiedza w zakresie surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C7tibz_U01
Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
2,0Umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, opravowania i zrealizacji harmonogramów prac jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_2A_C7tibz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych.
2,0Umiejętność samokształcenia, opracowania procedur produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych oraz zastosowania w praktyce nowych metod uszlachatniania produktów roślinnych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C7tibz_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
2,0Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
  2. Drzazga B., Analiza techniczna w przetwórstwie owoców i warzyw, WSiP, Warszawa, 1995
  3. Jarczyk A., Berdowski J.B., Przetwórstwo owoców i warzyw, WSiP, Warszawa, 1999
  4. Kaleciak J., Technologia przetwórstwa owocowo-warzywnego, PWSZ, Bielsko-Biała, 1971
  5. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001
  6. Pijanowski E., Dłużewski M., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1972
  7. Pijanowski E., Mrożewski S., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1976, Tom 1 i 2
  8. Praca zbiorowa, Przemysł tłuszczowy - Poradnik inżyniera, WNT, Warszawa, 1976
  9. Praca zbiorowa pod red. A. Spicera, Nowe metody zagęszczania i suszenia żywności, WNT, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym1
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.1
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.1
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową1
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych2
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.1
T-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.2
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.2
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.2
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych2
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.1
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.1
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków1
T-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.2
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców1
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych1
T-W-5Liofilizacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-W-6Otrzymywanie napojów instant2
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej1
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów1
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao1
T-W-10Otrzymywanie czekolady1
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego1
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna1
T-W-13Substancje antyżywieniowe i sposoby ich inaktywacji1
T-W-14Rola ziół i przypraw w technologii żywności1
T-W-15Grzyby hodowlane1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Ćwiczenia praktyczne (eksperyment, obserwacja), pokaz multimedialny18
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-L-3Analiza wskazanej literatury10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów18
A-L-5Godziny kontaktowe z nauczycielem5
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do zajęć10
A-W-3Analiza wskazanej literatury10
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Przygotowanie się do egzaminu18
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7tibz_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-15Grzyby hodowlane
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7tibz_W02Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów.
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7tibz_U01Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-10Otrzymywanie czekolady
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.
T-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, opravowania i zrealizacji harmonogramów prac jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7tibz_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej
T-W-15Grzyby hodowlane
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego
T-W-10Otrzymywanie czekolady
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna
T-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia, opracowania procedur produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych oraz zastosowania w praktyce nowych metod uszlachatniania produktów roślinnych jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C7tibz_K01Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych.
Treści programoweT-W-6Otrzymywanie napojów instant
T-W-2Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków.
T-W-3Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców
T-W-7Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej
T-W-14Rola ziół i przypraw w technologii żywności
T-W-15Grzyby hodowlane
T-W-11Przetwórstwo owoców runa leśnego
T-W-10Otrzymywanie czekolady
T-W-9Technologia przetwórstwa kakao
T-W-5Liofilizacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-W-4Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych
T-W-12Nutraceutyki i żywność funkcjonalna
T-W-13Substancje antyżywieniowe i sposoby ich inaktywacji
T-W-1Nowoczesne metody zagęszczania soków
T-W-8Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów
T-L-1Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym
T-L-3Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego.
T-L-4Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową
T-L-2Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu.
T-L-11Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji.
T-L-12Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym.
T-L-13Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących.
T-L-7Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant.
T-L-6Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową.
T-L-8Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych.
T-L-5Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych
T-L-9Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych.
T-L-10Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.