Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Mody i systemy żywieniowe w świetle fizjologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mody i systemy żywieniowe w świetle fizjologii | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej, biochemii, fizjologii żywienia, biochemicznych i fizjologicznych podstaw zdrowia |
W-2 | Znajomość chemii organicznej, biochemii, budowy ustroju ludzkiego, fizjologii żywienia i fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego Dra Dukana. | 2 |
T-L-2 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diety „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi” oraz chronobiologicznej. | 1 |
T-L-3 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, Diamondów. | 2 |
T-L-4 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet: dobrego samopoczucia, South Beach, Andersona, | 2 |
T-L-5 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus itp. | 2 |
T-L-6 | Analiza i ocena, pod kątem stanu fizjologicznego, zasadności stosowania diet dostępnych w mediach dla: nastolatek, kobiet po ciąży, mężczyzn, osób starszych. | 1 |
T-L-7 | Prezentacja projektu zaliczeniowego. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu). | 1 |
T-W-2 | Czy dieta niełączenia (Montignaca) ma swoje uzasadnienie w fizjologii? | 1 |
T-W-3 | Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa. | 1 |
T-W-4 | Dieta epoki kamiennej (optymalna) jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania oraz diety wysokobiałkowe (dieta dra Atkinsa, dieta Dukana). | 2 |
T-W-5 | Dieta "jedz zgodnie ze swoją grupą krwi". Bretarianizm czyli odzywianie światłem. Głodówka – czy sposób na oczyszczenie organizmu? | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 |
A-L-2 | przygotowanie do prezentacji projektu | 6 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 7 |
A-L-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Metoda analizy przypadków |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Metoda analizy przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i preznetacji projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
S-4 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-2tibz_W01 Posiada wiedzę z zakredu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiajacych się mód w zakresie żywienia. | TZZ_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TZZ_2A_Gr3-2tibz_W02 Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | TZZ_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-5, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-2tibz_U01 Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle zasad fizjologii. | TZZ_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-5, S-4, S-1, S-2, S-3 |
TZZ_2A_Gr3-2tibz_U02 Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego. | TZZ_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-5, S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-2tibz_K01 Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia. | TZZ_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-5, S-4, S-1, S-2, S-3 |
TZZ_2A_Gr3-2tibz_K02 Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-5, S-4, S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-2tibz_W01 Posiada wiedzę z zakredu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiajacych się mód w zakresie żywienia. | 2,0 | Egzamin ustny, zawierający 3 pytania (zestaw losowany), dotyczące 3 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - brak poprawnej odpowiedzi na 2 pytania |
3,0 | Egzamin ustny, zawierający 3 pytania (zestaw losowany), dotyczące 3 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - poprawna odpowiedź na wszystkie 3 pytania, w zakresie podstawowym | |
3,5 | Egzamin ustny, zawierający 3 pytania (zestaw losowany), dotyczące 3 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź przynajmniej na 1 pytanie i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym | |
4,0 | Egzamin ustny, zawierający 3 pytania (zestaw losowany), dotyczące 3 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 1 pytania w zakresie podstawowym | |
4,5 | Egzamin ustny, zawierający 3 pytania (zestaw losowany), dotyczące 3 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania, przy zastosowaniu pytań dodatkowych | |
5,0 | Egzamin ustny, zawierający 3 pytania (zestaw losowany), dotyczące 3 podstawowych działów, obejmujących materiał wykładowy - wyczerpująca odpowiedź wszystkie pytania | |
TZZ_2A_Gr3-2tibz_W02 Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę tylko z zajęć z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
3,5 | Student posiada wiedzę ponad dostateczną tylko z zajęć z zakresu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz kilku pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu ogólnie kilkunastu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz bardzo wielu pojawiających się mód w zakresie żywienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-2tibz_U01 Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle zasad fizjologii. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Nie potrafi ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. |
3,0 | Student potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi w niewielkim stopniu ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
3,5 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
4,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
4,5 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
5,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. Potrafi dokonać modyfikacji diety pod kątem zmniejszenia niedoborów i nadmiarów składników odżywczych i ją uzasadnić. | |
TZZ_2A_Gr3-2tibz_U02 Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej zarówno samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. |
3,0 | Student potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej z niewielkimi błędami samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
3,5 | Student potrafi dokonać niepełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
4,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
4,5 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń. | |
5,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń i je uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-2tibz_K01 Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia. | 2,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia. |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo ograniczonym zakresie. | |
3,5 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej oraz posługuje się już twórczymi technikami/metodami propagowania w ogranizonym zakresie. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie. | |
TZZ_2A_Gr3-2tibz_K02 Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę korzystania z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje do korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi dobrze posługiwać się najnowszą wiedzą specjalistyczną z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. |
Literatura podstawowa
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007
- Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu., PZWL, Warszawa, 2006, I
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu., PZWL, Warszawa, 2006, I
- Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie., Astrum, Wrocław, 2001, I
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu., PZWL, Warszawa, 2006, I
- Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
- Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie., Astrum, Wrocław, 2001, I
- Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akadmeia Rolnicza, Szczecin, 1999
- Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie., Astrum, Wrocław, 2001, I
- Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
- Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
- Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akadmeia Rolnicza, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Gawęcki J., Roszkowski W. (red), Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2009
- Rodrigez J.G, Najsłynniejsze diety, Imprint, Warszawa, 2008
- Bawa S.(red.), Dietoterapia 1, SGGW, Warszawa, 2009